Fonduri suplimentare pentru marile proiecte de infrastructură
Uniunea Europeană a aprobat o suplimentare cu 320 de milioane de euro a bugetului pentru marile proiecte de infrastructură.
Articol de Daniela Coman, corespondent RRA în Franța, 21 August 2014, 07:38
Uniunea Europeană a aprobat o suplimentare cu 320 de milioane de euro a bugetului pentru marile proiecte de infrastructură.
Aceşti bani merg către 106 proiecte, selectate de Comisia Europeană, parte a reţelei transeuropene de transport.
Crearea acestei reţele – prin programul european cunoscut sub numele TEN-T - urmăreşte crearea unei infrastructurii necesare funcţionării optime a pieţei interne comunitare, asigurând dreptul fundamental al fiecărui cetăţean al Uniunii Europene de a circula liber în spaţiul comunitar.
Noua reţea centrală va înlătura blocajele şi va eficientiza operaţiunile transfrontaliere de transport pentru călători şi mărfuri în întreaga Uniune.
Audio: Fonduri suplimentare pentru marile proiecte de infrastructură.
Ea va îmbunătăţi conexiunile dintre diferitele moduri de transport – rutier, feroviar, naval şi aerian - şi va contribui la reducerea emisiilor de dioxid de carbon generate de mijloacele de transport. Noua politică a fost elaborată în urma unui proces de consultare de doi ani şi stabileşte o reţea centrală de transport, care urmează să fie gata până în 2030 şi să reprezinte coloana vertebrală a transporturilor în cadrul pieţei unice.
Programul prevede ca, treptat, până în 2050, marea majoritate a cetăţenilor şi companiilor din Europa să se afle la cel mult 30 de minute distanţă, ca timp de deplasare, de această reţea transeuropeană.
Aceasta va avea 9 coridoare majore de infrastructură, care vor revoluţiona conexiunile de transport est-vest.
Uniunea Europeană investeşte 26 de miliarde euro în cofinanţarea proiectelor de transport, care urmăresc să completeze verigile lipsă la nivel transfrontalier, să înlăture blocajele şi să sporească eficienţa reţelei.
Pentru România, Comisia Europeană a acceptat includerea în noua reţea trans-europeană de transport TEN-T şi, în consecinţă, şi co-finanţarea traseului Timişoara-Sebeş-Turda-Târgu-Mureş-Iaşi-Ungheni şi a rutei Calafat-Craiova-Alexandria-Bucureşti, atât pe componenta rutieră, cât şi feroviară.
În proiect sunt incluse, de asemenea, traseele Borş-Turda şi Constanţa-Tulcea-Brăila-Galaţi, precum şi viitorul Canalul Dunăre-Bucureşti.