"Diferenţe mari de costuri" între proiectele rutiere din UE
Un raport al Curţii Europene de Conturi arată că mia de metri pătraţi de drum este cea mai ieftină în Germania 287.000 de euro faţă de Spania, 496.000 de euro.
Articol de Arina Petrovici, 16 Iulie 2013, 12:12
Nivelul costurilor de construcţie şi modernizare a drumurilor din Germania, Grecia, Polonia şi Spania diferă considerabil – arată un raport al Curţii Europene de Conturi, în urma auditării a peste 20 de proiecte de investiţii rutiere din ţările respective.
Germania, Grecia, Polonia şi Spania au beneficiat de cele mai mari alocări de fonduri destinate drumurilor în cadrul politicii de coeziune în perioada 2000-2013, sume ce reprezintă aproximativ 62% din totalul cofinanţării din partea Uniunii Europene a infrastructurii rutiere.
Costul celor 24 de proiecte auditate din cele patru ţări a depăşit în total 3 miliarde de euro.
Un raport al Curţii Europene de Conturi arată că mia de metri pătraţi de drum este cea mai ieftină în Germania – circa 287.000 de euro, faţă de Spania, unde ajunge în jurul valorii de 496.000.
Audio: Germania construieşte drumuri "cel mai ieftin".
Şi nu există nicio dovadă care să ateste că diferenţa de aproximativ 200.000 de euro s-ar putea explica prin costurile cu forţa de muncă. În document se recunoaşte că toate proiectele rutiere examinate de auditorii Curţii au contribuit la reducerea duratei deplasării şi la îmbunătăţirea siguranţei rutiere.
Cu toate acestea, auditorii au constatat că nu s-a acordat suficientă atenţie asigurării unui raport optim cost-eficienţă al proiectelor, iar în cazul majorităţii lor, previziunile privind traficul s-au dovedit inexacte.
Raport al Curţii Europene de Conturi |
Curtea de Conturi a formulat şi câteva recomandări în urma auditului din cele patru state.
În primul rând, cofinanţarea proiectelor rutiere de către Uniunea Europeană ar trebui să fie condiţionată de existenţa unor obiective clare, care să fie însoţite de niveluri-ţintă privind reducerea duratei deplasării, creşterea siguranţei rutiere şi efectele asupra economiei.
Efectuarea plăţilor ar trebui să depindă de întrebuinţarea unor tehnici de construcţie a şoselelor care să asigure un raport optim cost-eficienţă şi care să fie în conformitate cu cele mai bune practici. De asemenea, statele membre ar trebui să asigure concurenţă internaţională în proiectele de construcţie şi să îşi orienteze sistemele de achiziţii pe obţinerea ofertelor celor mai avantajoase din punct de vedere economic.
Nu în ultimul rând, Comisia Europeană ar trebui să ia în considerare instituirea, la nivelul Uniunii, a unei baze de date care să conţină informaţii cu privire la costurile unitare, destinată inginerilor care estimează costurile noilor proiecte, astfel încât beneficiarii să fie sprijiniţi în vederea reducerii preţurilor de achiziţie – mai recomandă Curtea Europeană de Conturi.