Consultare, restricții pe criterii geografice în cumpărăturile online
Consultarea publică lansată de Comisia Europeană ţine cont de lumea în schimbare în care trăim.
Articol de Mihaela Mihai, 05 Noiembrie 2015, 11:37
In toate țările Uniunii Europene este în plină desfășurare o consultare publică referitoare la restricțiile pe criterii georgrafice aplicate utilizatorilor care fac cumpărături sau accesează informații în spațiul comunitar.
Consultarea publică lansată de Comisia Europeană ţine cont de lumea în schimbare în care trăim.
Odată cu dezvoltarea comerțului pe internet şi a călătoriilor în interiorul Uniunii, avem acces la și mai multe bunuri și servicii și beneficiem de o piață mai transparentă.
Audio: Agenda europeana.
Internetul scurtează distanțele și timpul, înlesneşte accesul la informații, stimulează comerțul, devenind unul din principalii factori care generează locuri de muncă și creștere economică.
Există însă în continuare bariere, iar multe societăți comerciale impun restricții sau stabilesc condiții diferite de acces în funcție de cetățenia sau locul de reședință al potențialilor clienți.
Concret, potrivit datelor oficiale ale Uniunii Europene, sunt multe cazurile în care vânzătorii și furnizorii de servicii dintr-un stat blochează total sau parţial accesul pe pagina lor de internet pentru utilizatorii dintr-un alt stat (consumatorii nu au astfel acces la informaţii şi nu pot face comparaţie între produse, servicii sau prețuri).
Alteori clienţii sunt redirecționaţi către site-urile „naționale”, fără să aibă posibilitatea de a respinge redirecționarea.
Se întâmplă de asemenea să fie aplicate preţuri diferite în funcţie de ţara de reşedinţă sau ca accesul pe pagina de internet a unei companii sau lanţ de magazine pentru utilizatorii din alte state să fie permis, fără ca aceştia să aibă şi posibilitatea de a finaliza comanda după ce precizează locul din care vor să facă cumpărături.
Toate aceste obstacole limitează în mod direct sau indirect accesul consumatorilor la ofertele din alte țări și pot dăuna eficienței economice.
Sunt de asemenea piedici în calea reducerii prețurilor și îi împiedică pe consumatori să beneficieze de o varietate mai mare de produse, servicii și conținut digital.
Barierele pot, de asemenea, să submineze încrederea consumatorilor în piața unică şi intră în contradicție cu principiile Tratatului de funcţionare al Uniunii Europene.
Consultarea publică se va încheia pe 28 decembrie, iar chestinarul este publicat pe pagina de internet a Comisiei Europene în toate limbile oficiale ale Uniunii.
Răspunsurile vor ajuta Comisia să facă, în prima jumătate a anului viitor, noi propuneri legislative care să elimine aceste restricţii.
Ar urma să sufere modificări cadrul privind comerțul electronic, Directiva europeană privind serviciile, dar şi a cea privind drepturile consumatorilor.