Conferinţa privind fenomenul abandonului şcolar în ţările membre
Comisia Europeană recomandă statelor membre să gândească strategiile şi să ia măsurile necesare pentru a reduce abandonul şcolar timpuriu pornind de la date şi situaţii concrete.
Articol de Daniela Coman, corespondent RRA în Franța, 18 Noiembrie 2013, 10:45
La Vilnius, în Lituania, ţară care asigură în prezent preşedinţia semestrială a Uniunii Europene, începe luni conferinţa privind fenomenul abandonului şcolar în ţările membre.
Conferinţa de la Vilnius, care va ţine trei zile, este organizată de reţeaua europeană a consiliilor de învăţământ, o structură a Uniunii care facilitează schimbul de informaţii şi de experienţă cu privire la politica de educaţie din ţările membre.
Reducerea numărului de elevi care abandonează şcoala la vârste mici este o problemă centrală a Agendei 2020 a Uniunii Europene, care are ca obiectiv reducerea abandonului şcolar timpuriu la cel mult 10% din populaţia şcolară şi creşterea numărului tinerilor absolvenţi cu diplomă la cel puţin 40% la nivel european până în 2020.
Potrivit cifrelor furnizate de Eurostat pentru anul trecut, statele membre au înregistrat progrese în acest domeniu.
Audio: Conferinţa privind fenomenul abandonului şcolar în ţările membre.
Ponderea tinerilor care părăsesc timpuriu şcoala s-a ridicat în 2012 la 12,8% în medie, în uşoară scădere faţă de 2011, când a fost de 13,5%, existând, desigur, diferenţe de la o ţară la alta.
Există, de asemenea, diferenţe între fete şi băieţi. În general, rata abandonului şcolar în rândul fetelor este de 24 de ori mai mică decât în cazul băieţilor.
Comisia Europeană recomandă statelor membre să gândească strategiile şi să ia măsurile necesare pentru a reduce abandonul şcolar timpuriu pornind de la date şi situaţii concrete, culese din teren.
În context, Comisia a ajuns la concluzia că rata abandonului şcolar timpuriu este mai ridicată în special în rândul familiilor de imigranţi sau dezavantajate.
Multe dintre statele membre care se confruntă cu această problemă nu au reuşit până acum să-şi adapteze sistemul de educaţie pentru a o rezolva.
În România, aproape 25% din copiii şi tinerii de vârstă şcolară nu apăreau înscrişi în nicio formă de învăţământ, potrivit datelor Institutului Naţional de Statistică de la nivelul anului şcolar 2011-2012, iar copiii de etnie romă prezintă la noi un risc de şase ori mai mare decât ceilalţi să abandoneze şcoala.
Comisia Europeană consideră că procesul de învăţământ trebuie să se finalizeze cu înzestrarea absolvenţilor cu aptitudini şi calificări necesare nevoilor Europei de astăzi de a lupta împotriva şomajului în rândul populaţiei tinere, de a face faţă crizei economice şi de a profita la maximum de posibilităţile oferite de economia bazată pe cunoaştere.