Conferinţa de evaluare a programului pilot privind amprenta ecologică
Marți și miercuri, are loc la Bruxelles conferinţa de evaluare a programului pilot privind amprenta ecologică.
Articol de Daniela Coman, corespondent RRA în Franța, 03 Noiembrie 2015, 07:57
Marți și miercuri, are loc la Bruxelles conferinţa de evaluare a programului pilot privind amprenta ecologică.
Conferinţa, ce va fi deschisă de comisarul european pentru mediu, afaceri maritime şi pescuit, Karmenu Vella, va face bilanţul progreselor de până acum în implementarea amprentei de mediu pentru produse şi organizaţii şi va deschide noi canale de discuţie pe tema provocărilor politice pe care le presupune acest proiect, potrivit unui comunicat al Comisiei Europene.
Dar ce este amprenta ecologică? Printr-un calcul simplu, raportând suprafaţa planetei la numărul de locuitori rezultă suprafaţa de care avem nevoie pentru a ne asigura resursele necesare şi pentru a neutraliza deşeurile generate de consumul uman.
Audio: Agenda europeana.
În 2007 s-a estimat că la consumul şi deşeurile produse de omenire am avea nevoie de o planetă şi jumătate pentru a continua să consumăm în ritmul actual.
Capacitatea de regenerare a planetei este depăşită total de stilul nostru de vaiţă, consumăm prea mult, aruncăm deşeuri în natură, defrişăm păduri fără niciun control, exploatăm fără măsură zăcăminte, pescuim şi vânăm excesiv fără să mai vorbim de poluarea aerului şi a apei. Amprenta ecologică li se aplică, atât persoanelor, cât şi bunurilor şi serviciilor, organizaţiilor, evenimentelor şi proiectelor, sectoarelor industriale, oraşelor şi statelor lumii.
Comisia Europeană a propus metode cu aplicabilitate în întreaga Uniune pentru a măsura performanţa de mediu a produselor şi a organizaţiilor şi încurajează statele membre şi sectorul privat să le adopte.
Intervenţia autorităţilor europene s-a impus pentru că întreprinderile care doresc să evidenţieze performanţa ecologică a produselor lor se lovesc de numeroase obstacole, sunt deseori să suporte costuri multiple pentru a furniza informaţii despre impactul asupra mediului sau se confruntă cu neîncrederea consumatorilor, derutaţi de prea multe etichete cu informaţii care fac dificilă compararea produselor.
Astfel, obiectivul final al proiectului este crearea pieţei unice pentru produsele ecologice, iar metodele referitoare la amprenta de mediu a produselor şi organizaţiilor elaborate de Centrul Comun de Cercetare al Comisiei Europene sunt bazate pe evaluarea impactului asupra mediului, de la extragerea materiilor prime şi până la realizarea produsului finit sau a unui portofoliu de produse în cazul organizaţiilor