CE: Anchetă asupra comerțului electronic
Uniunea Europeană intenţionează să ia măsuri împotriva celor care încalcă regulile concurenţei în comerţul pe Internet.
Articol de Daniela Coman, corespondent RRA în Franța, 19 Septembrie 2016, 10:21
Uniunea Europeană intenţionează să ia măsuri împotriva celor care încalcă regulile concurenţei în comerţul pe Internet.
O anchetă a Comisiei Europene asupra comerțului electronic confirmă că acest sector s-a dezvoltat foarte rapid, însă depistează şi unele practici de concurenţă neloială, atât în rândul producătorilor, cât şi al comercianţilor.
Cea mai frecventă abatere este aşa-numitul „geo-blocaj”, adică respectivele site-uri de vânzări îşi tratează diferit clienţii, în funcţie de locul de unde se face comanda.
AUDIO: Agenda europeana.
Comercianţii de haine, încălţăminte şi electronice aplică cel mai des acest gen de restricţii geografice, impunând preţuri diferite, în funcţie de ţară.
Consecinţa – potrivit raportului preliminar al anchetei Comisiei – aceste practici îi împiedică pe consumatorii europeni să beneficieze pe deplin de avantajele comerțului electronic, adică de o gamă largă de produse și de prețuri mai mici decât în comerţul tradiţional – a subliniat comisarul european pentru concurenţă, daneza Margrethe Vestager.
Totodată, raportul le oferă ocazia firmelor producătoare ale acestor bunuri vândute pe internet să-şi revizuască contractele de distribuție și chiar să le modifice, astfel încât să respecte normele europene în materie de concurență.
Potrivit aceluiaşi document, mulţi producători au reacționat deja şi au luat măsuri pentru a-și controla mai bine distribuția produselor și poziționarea mărcilor.
Astfel, ei au decis ca produsele lor să fie plasate doar de vânzători autorizați preselectați sau chiar şi-au făcut magazine online, pentru a le vinde direct consumatorilor, fără internedierea comercianţilor.
Pe de altă parte, remarcă acelaşi raport, toate aceste tipuri de restricții contractuale impuse de producători au ca rezultat, în anumite condiții, îngreunarea derulării cumpărăturilor, și acest lucru este, în cele din urmă, tot în detrimentul consumatorilor.
Interpretarea rezultatelor acestei anchete, aflată încă în curs de derulare, îi va permite Comisiei Europene să identifice toate aspectele problematice ale comerțului electronic, şi apoi să le corecteze.
Până acum, au fost colectate dovezi de la aproape 1.800 de societăți comerciale, care fac vânzări pe Internet și au fost analizate aproximativ 8 mii de contracte de distribuție a produselor.
Raportul final va fi publicat în primul trimestru al anului viitor, după încheierea anchetei – precizează un comunicat al Comisiei Europene.