Relația părinte – copil adolescent între provocări și rezolvări
Psihoterapeutul Dorina Stamate a vorbit, la „Serviciul de noapte” cu Maria Țoghină, despre tehnici de gestionare a relației părinte –adolescent.
Articol de Luminiţa Voinea, 20 Aprilie 2019, 08:33
Pentru copiii din generația de azi, provocările adolescenței și furtuna hormonală care vine brusc în viața lor sunt adevărate pietre de încercare greu de gestionat.
Adesea se retrag în lumea virtuală, tableta devine prietenul lor cel mai bun, iar comunicarea cu părinții este, în cele mai multe cazuri, dezastruoasă.
Se creează o situație dificilă la nivelul familiei, iar părinții par că nu mai știu cum să gestioneze relația cu propriul copil.
Peste toate, vin și examenele, o perioadă stresantă atât pentru copii, bombardați cu întrebările și frământările celor din jurul lor, cât și pentru părinți, care de cele mai multe ori pun o presiune greu de suportat pentru copii.
Comunicarea cu copilul adolescent
Psihoterapeutul Dorina Stamate ne sfătuiește cum să ne apropiem de copii în perioada adolescenței.
Ca părinți trebuie să încercăm să înțelegem reacțiilor lor, care sunt unele de moment.
Totoată, este foarte important ca părinții să fie lângă copii și să-i asigure că se vor strădui sa facă tot ce-i bine cu putință pentru ei.
Un alt sfat al psihologului este să încercăm să intrăm și noi ca părinți în viața lor, să fim la curent cu evoluțiile tehnologice și sa încercăm să le captăm atenția cu subiecte comune de interes.
“Îi aducem în viața reală intrând noi în viața lor, fiind și noi la curent cu ce se întâmplă în tehnologie , urmărind și noi videoclipurile la care se uită ei și având subiecte de discuție în comun. Trebuie să intri în lumea lor, pentru ca ei sa te poata urma în lumea de afară”, mai spune Dorina Stamate.
Gestionarea emoțiilor legate de examene
În general, ca părinți suntem preocupați de pregătirea copiilor pentru examene, cu meditații, cu ore suplimentare de învățătură și cu sfaturi despre cum și cât să învețe.
Uităm adeseori de un aspect esenațial: gestionarea emoțiilor.
Nimeni nu se gândește să facă meditații la emoții, afirmă psihoterapeutul Dorina Stamate, care adaugă faptul că un copil poate fi foarte bine pregătit pentru examen, dar din cauza emoțiilor, randamentul lui poate avea serios de suferit.
„În calitate de părinți, facem tot ce ne stă în putință pentru copilul nostru. Dacă avem un copil în an terminal – clasa a VIII-a sau a XII-a - suntem lângă el, îl ajutăm la teme, îi punem meditații, dar uităm de acest aspect important: emoțiile. Și nimeni nu se gândește să facă meditații la emoții. Copilul poate să fie foarte bine pregătit din punct de vedere al materiei și din pricina faptului că nu știe să-și gesionteze emoțiile, poate să nu dea exact randamentul maxim de potențial”, spune psihoterapeutul.
Perioada premergătoare examenelor
Ne întrebăm, firește, cum să gestionăm această perioadă premergătoare examenelor de capacitate sau de Bacalaureat.
Iată câteva sfaturi punctuale care vin de la psihoterapeutul Dorina Stamate:
“Să fim lângă copil și să-l ajutăm la organizarea timpului și a materiei de învățat. Dacă este în clasa a VIII-a, nu știe prea bine să se organizeze“.
Cum îi disciplinăm pe copii într-o perioadă atât de dificilă, fără să simtă presiune?
“Studiind pur si simplu alaturi de ei. Le putem spune: hai sa lucrăm împreună la materiile de examen. Uite, eu fac o schemă să te ajut sa înțelegi mai bine. Daca te simte alături, poate că la început copilul te va respinge, dar apoi suportul pe care îl simte cu adevărat îl va apropia de tine“, susține Dorina Stamate.
De asemenea, le putem da încredere adolescenților aflați în perioada premergătoare examenelor, amintindu-le de situații în care le-a fost greu si pe care le-au depășit cu bine în trecut, de exemplu momentul în care au reușit să învețe să meargă pe bicicletă sau să patineze. Acest lucru activează în interiorul lor capacitatea de a face față situațiilor stresante.
Cu câteva zile înainte de examene ar fi indicat să nu mai existe presiunea de a învăța.
Acum este momentul să facem altceva, pentru că mintea copilului este la examen și nu stie să gestioneze această stare.
Ar fi de preferat să ieșim în parc, sa ne destindem, să inițiem activități care îi fac plăcere adolescentului.
Iar dacă se află în fața primului examen, cel de capacitate, este important să mergem cu copilul la școală în ziua examenului, să îl așteptăm să iasă pentru a-și descărca emoția în brațele noastre.
“Cel mai important lucru este ca adolescentul să înțeleagă că vom fi alături de el indiferent ce se va întâmpla. Copilul trebuie să înțeleagă că nu va pierde dragostea noastră, dacă el nu va performa corespunzător la examen. Poate că și asta e o lecție, și pentru el, și pentru noi: iubirea pe care i-o acordăm lui, necondiționat. Nu o condiționați de rezultatul la un examen”, ne sfătuiește psihoterapeutul.
Părintele "PORT". Trebuie să creștem odată cu copiii
Se spune că meseria de părinte este cea mai grea meserie din lume.
De fapt, învățăm să fim părinți pe măsură ce copiii cresc.
Și, din acest punct de vedere, este foarte important ca în momentul în care ne creștem copiii să creștem și noi odată cu ei.
“Dacă la început suntem părinți “cloșcă”, pe măsură ce copilul crește ar trebui să ne schimbăm modul în care ne raportăm la copii și să devenim părinți “port”.
“Portul” care stă acolo și așteaptă ca “nava” să vină înapoi, să descarce, să mai repare ce s-a mai stricat și încarcă, din nou, cu încredere “nava” pentru parcursul ei de mai departe”, a conchis psihoterapeutul Dorina Stamate la “Serviciul de noapte“ cu Maria Țoghină.
Video: Emisiunea Serviciul de noapte cu Maria Țoghină, ediția din 15/16 aprilie 2019