Ascultă Radio România Actualitaţi Live

Radio România Actualități, o sursă de informare echilibrată

Consumatorul de media digitală din România caută surse de informare echilibrate, Radio România Actualități fiind una dintre acestea.

Radio România Actualități, o sursă de informare echilibrată
Raluca Radu, raportor pentru România în Digital News Report. Foto: Maria Țoghină

Articol de Maria Țoghină, 13 Iunie 2019, 11:52

Consumatorul de media digitală din România caută surse de informare echilibrate, Radio România Actualități fiind una dintre acestea.

Acoperirea echilibrată a temelor aflate pe agenda publică a ajutat anumite branduri media să își păstreze audiența.

Primele două branduri de media, atât online cât și offline, sunt ProTV și Digi 24, care își mențin pozițiile din ultimii ani.

Acestora li se adaugă Europa FM, Radio România Actualități, și trei branduri puternice online: HotNews, Adevărul sau Ziarul Financiar.

Brandurile media care au avut în ultimii trei ani o acoperire media polarizată în susținerea sau criticarea Guvernului au înregistrat o scădere declarată a utilizării ca sursă de informare de până la 10 puncte procentuale.

“Nu este neapărat vorba despre cum funcționează aceste redacții, ci mai degrabă despre modul în care sunt realizate și conduse emisiunile de analiză și talk-show-urile politice. De asemenea, este foarte important cine este invitat în emisiunile posturilor de știri”, afirmă Raluca Radu, raportor pentru România în Digital News Report.

Varianta Podcast:

În mediul digital, consumatorul de media tânăr și educat a devenit din ce în ce mai atent la conținutul pe care îl postează online, fiind îngrijorat de fenomenul propagării informațiilor greșite și al dezinformării.

Publicul din România utilizează pentru informare cel puțin șapte surse săptămânal, procentul celor care se întreabă dacă o știre este falsă sau reală fiind de 62%, peste media de 55% la nivel global.

Presa rămâne câinele de pază al democrației, chiar dacă încrederea publicului digital este în scădere

Declinul de șapte puncte procentuale pentru încrederea în știri, în ansamblu, de la 44% în 2018 la 37% în 2019, nu se datorează lipsei unui sprijin public pentru jurnaliști, din partea consumatorilor de media.

Poate fi efectul unei furtuni perfecte de condiții adverse. Raluca Radu vine cu o posibilă explicație a acestei scăderi: „Politicienii au atacat jurnaliștii în mod constant, în timp ce coaliția de la guvernare a adoptat modificări legislative care dăunează sistemului judiciar, dar care sunt greu de explicat publicului larg. Au scăzut demonstrațiile și protestele de stradă care au existat în ultimii doi ani, ceea ce a dus la o scădere a senzației de presiune pe care o simțeau oamenii, în a urmări știrile în mod constant. Nu în ultimul rând, redacțiile românești și-au menținut tradiția de a se ataca reciproc pentru a se poziționa. Ca de obicei, aceste atacuri devin mai intense înainte de alegeri și, astfel, afectează încrederea în jurnalism, în general.”

49% dintre români cred că mass media de știri își îndeplinește rolul de câine de pază al democrației, monitorizând și analizând persoanele și afacerile puternice.

România se situează astfel pe locul cinci, alături de Canada și Suedia, pe primul loc fiind Brazilia cu 56%.

DE CE? O întrebare la care jurnaliștii nu reușesc întodeauna să ofere răspunsuri

O altă concluzie a Digital News Report este aceea conform căreia jurnaliștii par că se descurcă mai bine să anunțe știri de ultimă oră, decât să le explice.

Astfel, în toate țările, aproape două treimi cred că mass-media sunt eficiente în a oferi oamenilor informație (62%), dar este mai puțin eficientă în a-i ajuta să înțeleagă știrile (51%).

Mai mult, la nivel global se constată o creștere a numărului celor care evită în mod constant știrile deoarece le consideră depresive sau pentru că se simt neputincioși, incapabili să schimbe cursul evenimentelor.

50% dintre români cred că adeseori mass media prezintă o viziune prea negativă despre evenimente.

Deși și-ar dori să fie consultați cu privire la deciziile importante (69% din eșantionul chestionat în România), oamenii cred că pentru majoritatea celor aleși în funcții publice nu contează ceea ce cred ei.

Facebook - principala poartă de acces pentru informație. Tânăra generație, atrasă de podcast

Raportul prezentat ieri la nivel global arată, de asemenea, că utilizatorii online, din mai multe țări, petrec mai mult timp pe WhatsApp, Instagram și YouTube, comparativ cu anul trecut, totuși puțini utilizatori renunță definitiv la Facebook.

În aceste condiții, această platformă rămâne, de departe, cea mai importantă rețea de socializare pentru știri. În ce privește modul de accesare a știrilor în mediul digital, smarthphone-urile continuă să crească: două treimi din eșantionul global (66%) au declarat că folosesc acest dispozitiv pentru a accesa știri săptămânal (+4pp).

Podcasturile par să atingă masa critică, urmare a îmbunătățirii conținutului și distribuției simplificate. Aproape o treime din eșantionul global (36%) spun că au ascultat unul sau mai multe podcasturi în ultima lună, și aproape unul din șase (15%) spun că au consumat un podcast despre știri, politică sau evenimente internaționale.

Studiul a fost realizat în 38 de țări: Statele Unite, Marea Britanie, Germania, Franța, Italia, Spania, Portugalia, Irlanda, Norvegia, Suedia, Finlanda, Danemarca, Belgia, Olanda, Elveția, Austria, Ungaria, Slovacia, Cehia, Polonia, Croația, România, Bulgaria, Grecia, Turcia, Coreea de Sud, Japonia, Hong Kong, Malaysia, Taiwan, Singapore, Australia, Canada, Brazilia, Argentina, Chile și Mexic și Africa de Sud.

Dimensiunea totală a eșantionului a fost de 75.749 de adulți, aproximativ 2.000 pe țară.

Datele au fost adunate în finalul lunii ianuarie / începutul lunii februarie 2019.

Cercetarea și raportul pot fi accesate aici: http://www.digitalnewsreport.org

Cum se adaptează mediul de afaceri la noile provocări fiscale
Serviciul de noapte 03 Februarie 2025, 09:46

Cum se adaptează mediul de afaceri la noile provocări fiscale

Cristina Chiriac, președinte fondator al CONAF și Adriana Duna, președinta filialei Alba sunt invitatele emisiunii Serviciul...

Cum se adaptează mediul de afaceri la noile provocări fiscale
Dumitru Chisăliță: Liberalizarea pieței la energie trebuie pregătită solid, altfel apar capcane pentru consumatori
Serviciul de noapte 29 Ianuarie 2025, 17:35

Dumitru Chisăliță: Liberalizarea pieței la energie trebuie pregătită solid, altfel apar capcane pentru consumatori

Consumatorii trebuie să știe că pericolul cel mai mare este că li se pot prelungi contractele cu furnizorii în mod tacit,...

Dumitru Chisăliță: Liberalizarea pieței la energie trebuie pregătită solid, altfel apar capcane pentru consumatori
Corul Madrigal își propune să înregistreze toate imnurile planetei
Serviciul de noapte 27 Ianuarie 2025, 09:21

Corul Madrigal își propune să înregistreze toate imnurile planetei

Managerul cultural al Corului Madrigal, Emil Pantelimon, a anunțat unul dintre cele mai importante proiecte de protocol...

Corul Madrigal își propune să înregistreze toate imnurile planetei
Cum vor evolua prețurile la energie în 2025?
Serviciul de noapte 27 Ianuarie 2025, 09:01

Cum vor evolua prețurile la energie în 2025?

Președintele Asociatiei Energia Inteligentă, Dumitru Chisăliță, vine la Serviciul de noapte cu Maria Țoghină, pentru o...

Cum vor evolua prețurile la energie în 2025?
Corul Madrigal, de la un veritabil brand de țară la educația tinerei generații
Serviciul de noapte 21 Ianuarie 2025, 16:57

Corul Madrigal, de la un veritabil brand de țară la educația tinerei generații

Povestea Madrigalului, care anul acesta pășește în anul centenar Marin Constantin, fondatorul corului, a fost spusă la...

Corul Madrigal, de la un veritabil brand de țară la educația tinerei generații
Corul Național de Cameră Madrigal pășește în anul centenar Marin Constantin
Serviciul de noapte 20 Ianuarie 2025, 09:56

Corul Național de Cameră Madrigal pășește în anul centenar Marin Constantin

Despre bijuteriile corale autentice păstrate în zestrea noastră culturală și despre proiectele Corului Madrigal în anul...

Corul Național de Cameră Madrigal pășește în anul centenar Marin Constantin
Energia și IT-ul, domenii cheie  pentru România în 2025
Serviciul de noapte 14 Ianuarie 2025, 15:04

Energia și IT-ul, domenii cheie  pentru România în 2025

Asociația "Cred în România" a întocmit un clasament al realizărilor României în anul 2024 și a identificat domeniile cu...

Energia și IT-ul, domenii cheie  pentru România în 2025
Cum va fi 2025 pentru români?
Serviciul de noapte 13 Ianuarie 2025, 10:22

Cum va fi 2025 pentru români?

Adrian Băzăvan, cofondatorul Asociației “Cred în România”, vine la Serviciul de noapte cu Maria Toghina cu argumente care ne...

Cum va fi 2025 pentru români?