Radio România Actualități, o sursă de informare echilibrată
Consumatorul de media digitală din România caută surse de informare echilibrate, Radio România Actualități fiind una dintre acestea.
Articol de Maria Țoghină, 13 Iunie 2019, 11:52
Consumatorul de media digitală din România caută surse de informare echilibrate, Radio România Actualități fiind una dintre acestea.
Acoperirea echilibrată a temelor aflate pe agenda publică a ajutat anumite branduri media să își păstreze audiența.
Primele două branduri de media, atât online cât și offline, sunt ProTV și Digi 24, care își mențin pozițiile din ultimii ani.
Acestora li se adaugă Europa FM, Radio România Actualități, și trei branduri puternice online: HotNews, Adevărul sau Ziarul Financiar.
Brandurile media care au avut în ultimii trei ani o acoperire media polarizată în susținerea sau criticarea Guvernului au înregistrat o scădere declarată a utilizării ca sursă de informare de până la 10 puncte procentuale.
“Nu este neapărat vorba despre cum funcționează aceste redacții, ci mai degrabă despre modul în care sunt realizate și conduse emisiunile de analiză și talk-show-urile politice. De asemenea, este foarte important cine este invitat în emisiunile posturilor de știri”, afirmă Raluca Radu, raportor pentru România în Digital News Report.
Varianta Podcast:
În mediul digital, consumatorul de media tânăr și educat a devenit din ce în ce mai atent la conținutul pe care îl postează online, fiind îngrijorat de fenomenul propagării informațiilor greșite și al dezinformării.
Publicul din România utilizează pentru informare cel puțin șapte surse săptămânal, procentul celor care se întreabă dacă o știre este falsă sau reală fiind de 62%, peste media de 55% la nivel global.
Presa rămâne câinele de pază al democrației, chiar dacă încrederea publicului digital este în scădere
Declinul de șapte puncte procentuale pentru încrederea în știri, în ansamblu, de la 44% în 2018 la 37% în 2019, nu se datorează lipsei unui sprijin public pentru jurnaliști, din partea consumatorilor de media.
Poate fi efectul unei furtuni perfecte de condiții adverse. Raluca Radu vine cu o posibilă explicație a acestei scăderi: „Politicienii au atacat jurnaliștii în mod constant, în timp ce coaliția de la guvernare a adoptat modificări legislative care dăunează sistemului judiciar, dar care sunt greu de explicat publicului larg. Au scăzut demonstrațiile și protestele de stradă care au existat în ultimii doi ani, ceea ce a dus la o scădere a senzației de presiune pe care o simțeau oamenii, în a urmări știrile în mod constant. Nu în ultimul rând, redacțiile românești și-au menținut tradiția de a se ataca reciproc pentru a se poziționa. Ca de obicei, aceste atacuri devin mai intense înainte de alegeri și, astfel, afectează încrederea în jurnalism, în general.”
49% dintre români cred că mass media de știri își îndeplinește rolul de câine de pază al democrației, monitorizând și analizând persoanele și afacerile puternice.
România se situează astfel pe locul cinci, alături de Canada și Suedia, pe primul loc fiind Brazilia cu 56%.
DE CE? O întrebare la care jurnaliștii nu reușesc întodeauna să ofere răspunsuri
O altă concluzie a Digital News Report este aceea conform căreia jurnaliștii par că se descurcă mai bine să anunțe știri de ultimă oră, decât să le explice.
Astfel, în toate țările, aproape două treimi cred că mass-media sunt eficiente în a oferi oamenilor informație (62%), dar este mai puțin eficientă în a-i ajuta să înțeleagă știrile (51%).
Mai mult, la nivel global se constată o creștere a numărului celor care evită în mod constant știrile deoarece le consideră depresive sau pentru că se simt neputincioși, incapabili să schimbe cursul evenimentelor.
50% dintre români cred că adeseori mass media prezintă o viziune prea negativă despre evenimente.
Deși și-ar dori să fie consultați cu privire la deciziile importante (69% din eșantionul chestionat în România), oamenii cred că pentru majoritatea celor aleși în funcții publice nu contează ceea ce cred ei.
Facebook - principala poartă de acces pentru informație. Tânăra generație, atrasă de podcast
Raportul prezentat ieri la nivel global arată, de asemenea, că utilizatorii online, din mai multe țări, petrec mai mult timp pe WhatsApp, Instagram și YouTube, comparativ cu anul trecut, totuși puțini utilizatori renunță definitiv la Facebook.
În aceste condiții, această platformă rămâne, de departe, cea mai importantă rețea de socializare pentru știri. În ce privește modul de accesare a știrilor în mediul digital, smarthphone-urile continuă să crească: două treimi din eșantionul global (66%) au declarat că folosesc acest dispozitiv pentru a accesa știri săptămânal (+4pp).
Podcasturile par să atingă masa critică, urmare a îmbunătățirii conținutului și distribuției simplificate. Aproape o treime din eșantionul global (36%) spun că au ascultat unul sau mai multe podcasturi în ultima lună, și aproape unul din șase (15%) spun că au consumat un podcast despre știri, politică sau evenimente internaționale.
Studiul a fost realizat în 38 de țări: Statele Unite, Marea Britanie, Germania, Franța, Italia, Spania, Portugalia, Irlanda, Norvegia, Suedia, Finlanda, Danemarca, Belgia, Olanda, Elveția, Austria, Ungaria, Slovacia, Cehia, Polonia, Croația, România, Bulgaria, Grecia, Turcia, Coreea de Sud, Japonia, Hong Kong, Malaysia, Taiwan, Singapore, Australia, Canada, Brazilia, Argentina, Chile și Mexic și Africa de Sud.
Dimensiunea totală a eșantionului a fost de 75.749 de adulți, aproximativ 2.000 pe țară.
Datele au fost adunate în finalul lunii ianuarie / începutul lunii februarie 2019.
Cercetarea și raportul pot fi accesate aici: http://www.digitalnewsreport.org