Puterea femeilor antreprenor pe piața de business
Cum schimbă femeile lumea afacerilor, cât și cum contribuie la dezvoltarea economică României au fost temele discutate la Serviciul de noapte cu Maria Țoghină.
Articol de Luminiţa Voinea, 18 August 2020, 17:20
Peste 500.000 de femei sunt implicate în prezent în afaceri, în calitate de acționari în companii active pe piața din România, potrivit studiului „Antreprenoriatul feminin, un deceniu de provocări. Era 4.0”, realizat de KeysFin.
Numărul femeilor care se implică în antreprenoriat este în creștere an de an, un lucru pozitiv dacă ne gândim că se fac pași importanți în obținerea egalității de șanse și de tratament între femei și bărbați.
“Este o forță nouă a antreprenoriatului feminin, care continuă să lupte pentru a-și egaliza mesajul cu cel al bărbaților, unde româncele fac pași relevanți. În clasamentele europene, noi reușim să avem o pondere ridicată, ca prezență feminină, în clasa antreprenorială. Nu am câștigat egalitatea totală de gen clamată în țările din nordul Europei sau introdusă în Constituția Franței, dar lucrurile merg într-o directie bună”, este de părere Andreea Paul, președinta Inițiativei pentru Competitivitate – INACO.
Potrivit unor studii realizate în 2019, în cele mai mari companii listate la bursa din România, funcțiile de conducere sau poziții de non-executivi erau deținute în proporție de 33,8% de femei.
Rezultatul depășește media UE de 18,6% de femei în funcții de conducere.
Acestea sunt date statistice care dau speranță antreprenoriatului feminin, dar mai sunt domenii, cum este cel financiar, unde femeile nu sunt reprezentate la nivel de top management, spune Daniela Șerban, inițiatoare și președintă a Asociației pentru Relații cu Investitorii la Bursă din România, cu o bogată experiență în piața de capital, presă și consultanță.
“Femeile au făcut pași în direcția antreprenoriatului, dar când ne uităm la sectoarele tehnice, în continuare mai avem de lucru pe ce înseamnă vizibilitate și lidership. Dacă la statistici stăm bine, la numărul femeilor în acționariat, atunci când vorbim de poziții de conducere, situația nu stă la fel. În domeniul financiar, în companiile de administrare a investițiilor, nu avem niciun maganer femeie, la fel și în brokeraj. În top 10 bănci este doar un CEO femeie”.
Provocările și obstacolele femeii antreprenor
Statisticile spun că peste jumătate dintre femeile antreprenor au între 35 și 49 de ani, studii superioare, expertiză și experiență în domeniul de activitate.
Dincolo de statistici, provocările cu care se confruntă femeile antreprenor sunt diverse și dificile, începând de la modul cum intri într-un domeniu dominat de bărbați până la îmbinarea vieții personale cu business-ul.
“E greu, în general, să intri în lumea afacerilor, mai ales când ești înconjurată de băbați și începi foarte devreme. Am intrat în lumea afacerilor la 25 de ani. Acum nu mi se mai pare greu, dar este o etapă în care trebuie să investim mai mult în noi ca să fim recunoscute în lumea afacerilor. Eu văd o femeie antreprenor, o femeie care are în primul rând energie să facă asta. Trebuie să îmbini și viata personală, dar și un bussines. Cea care face pasul este una care se implică total. Contează și domeniul în care se duce acea femeie. Potrivit unui studiu din martie, la nivelul percepției, domeniile în care competețele femeilor antreprenor sunt recunoscute ar fi: horeca, sănătate, educație, marketing si profesii liberale“, spune Daniela Șerban.
În plus, femeile au dificultăți în accesarea finanțării pentru că există încă bariere de mentalitate greu de doborât, legate de active, garanții și de situația financiară, adaugă Daniela Șerban.
“Legat de provocările cu care femeile se confruntă, e vorba de educația antreprenorială sau lipsa de experiență managerială. Stăm prost la educația financiară, o altă provocare fiind dificultatea de a accesa finanțarea. Potrivit unui studiu al IFC, divizia Bancii Mondiale, femeile ajung mai greu la finanțare pentru că nu dețin active ca să le pună în garanție. Aici există o barieră, din motiv de istoric și de avere a lor“.
Pentru a depăși aceste bariere este nevoie de educația generațiilor și de alfabetizarea digitală, un proces esențial în era tehnologiilor digitale la care suntem parte.
“Totul pornește de la educație și de la înțelegerea profundă a vocației copilului nostru, a generațiilor care ne trec prin mână ca elevi, studenți. Acolo unde inteligența se împletește cu tehnologia și cu empatia socială, noi, femeile reușim“, spune Andreea Paul.
Cercetare-inovare, educație și IT, direcții prioritare
Pariul pe care România trebuie să mizeze în perioada următoare este cel cu inovația, pentru că Europa, lumea merg pe această cale, iar România este nevoită să țină pasul.
“Cele trei direcții prioritare pentru România sunt: cercetare-dezvoltare-inovare, educație și sectorul IT. Nu doar pentru că Europa ne dă semnalul că in următorul deceniu pariul său este pentru inovație, ci și pentru că, la nivel mondial, noi ne regăsim ca națiune doar cu cercetarea, universitățile și domeniul IT. Adică cele care au combinat cercetarea cu inteligența“, consieră Andreea Paul.
Iar alfabetizarea digitală și educația antreprenorială sunt cheile către reușită în perioada următoare.
“Nu poți avea o națiune smart fără cetățeni smart. Trebuie să alfabetizăm și digital rapid. Musai să pornim de la educație, neapărat educația antrenprenorială. Nu creștem antreprenori, suntem la coada clasamentului“, avertizează președinta Inițiativei pentru Competitivitate – INACO.
La toate acestea, s-ar impune regândirea modelului economic și valorificarea potențialului agricol și energetic al României.
“Pe lângă un plan de guvernare anunțat, simt nevoia unei consultări publice pentru a avea un proiect de țară. Regândirea modelului economic e foarte importantă. Rolul factorului politic este să stabilească prioritățile României. Eu am propus trei direcții: agriculura, energia și digitalizarea. Înglobează atât avantajele competitive ale României, cât și potențialul de valoare adăugată foarte mare“, subliniază Daniela Șerban, președinta Asociației pentru Relații cu Investitorii la Bursă din România.
Alfabetizarea digitală și tehnologică, cheia pentru creșterea competitivității
Andreea Paul pledează pentru creionarea unei strategii naționale pentru competitivitate, finanțarea ideilor inovatoare de afaceri și alfabetizarea tehnolgică și digitală, lucruri esențiale pentru creșterea competitivității României.
“Cu ce ne așezăm la masa liderilor globali? Noi ne risipim în primul rând oamenii de calitate, care au idei inovatoare de afaceri, pe care nu reușesc să le materalizeze aici, acasă. Hai să ne asumăm curajul de a finanța aceste idei inovatoare. Pentru a crește competitivitatea ar trebui să începem cu alfabetizarea digitală și tehnologică de la cei mici, până la seniori, sau aurul alb națiunii. Am intrat în zona digitalizării administratiei publice, educația a devenit on-line. Competențele digitale sunt esențiale pentru întreaga națiune. Să cartografiem tot ce este creier românesc, care are idei inovatoare. Aș simplifica toată legislația pentru a duce la debirocratizare“.
Președinta Inițiativei pentru Competitivitate – INACO, Andreea Paul, este cea care a avut ideea creării primului laborator inteligent 4.0. – SMART LAB destinat dotării școlilor din România cu tehnologie digitală.
Acum, există patru unități școlare dotate cu acest tip de laborator inteligent, urmând ca proiectul să fie implementat la a cincea școală.
Proiectul SMART LAB este o creație românească sută la sută și este gata pentru export în UE.
“Avem patru unități școlare dotate cu SMART LAB, suntem în șantier cu al cincilea la Biblioteca Județeană Călărași. Pentru 2020, mi-aș dori să reușesc să conving autoritățile locale să finanțeze un SMART LAB pe județ. Vorbim despre calculatoare, tablă interactivă, scanner 3D, roboți educaționali multifuncționali, creioane 3D, laser 3D, ochelari de realitate virtuală, puse în slujba creativității și a antreprenoriatului viitorului. Proiectul SMART LAB este creație românească, pilotat românește și gata pentru export în UE. Am prezentat proiectul în Parlamentul European și a fost foarte apreciat, trebuie să trecem și la fapte“.
Sfaturi pentru femeile antreprenor
Pentru femeile care vor să se orienteze către business, este important să simtă exact că aceasta este calea de urmat, spune Daniela Șerban.
“Este important ca o persoană să facă ce simte și ce-i aduce plăcere. Dacă simte că antreprenoriatul este pentru ea, aș încuraja în orice moment să facă asta. Doar să faci antreprenoriat pentru că este la modă, nu va salva situația. Din punctul meu de vedere, sfatul e să ne întrebăm pe noi ce vrem de la viață și să urmăm acel drum“.
Nu este un drum ușor, ci dimpotrivă, unul anevoios, cu multe necunoscute, dar, construit cu atenție, se bazează pe trei repere: emotie, muncă și vis.
“Antreprenoarele care doresc să se arunce în această lume fabuloasă a afacerilor, să parcurgă volumul ‘Forța economică a femeilor’, unul dintre volumele trilogiei dedicate româncelor contemporane. Aici povestim pe limba lor, trăirile primilor pași antreprenoriali din domenii diferite de activitate. Ele au un vis, un fir rosu: emotie, muncă și vis, acestea sunt cuvintele care le caracterizează“, a spus Andreea Paul la microfonul Serviciului de noapte cu Maria Țoghină.
Video: Serviciul de noapte cu Maria Țoghină, ediția din 17/18 august 2020