Ascultă Radio România Actualitaţi Live

Liberalizarea pieței energiei între beneficii si capcane

Maria Țoghină și Ruxandra Săraru au discutat la Serviciul de noapte, cu principalii furnizori de energie, despre liberalizarea pieței energiei și efectele asupra consumatorilor.

Liberalizarea pieței energiei între beneficii si capcane

Articol de Luminiţa Voinea, 30 Iunie 2020, 13:29

Prețul gazelor naturale se liberalizează peste doar o zi, la 1 iulie 2020, iar cel al energiei electrice de la 1 ianuarie 2021.

Acest lucru înseamnă că prețurile pentru furnizarea gazelor naturale sau a energiei electrice la clienții casnici nu vor mai fi reglementate de către Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE), acestea urmând a se forma liber pe piaţă, în funcţie de cerere şi ofertă.

Autoritățile le recomandă consumatorilor să se informeze și să aleagă dintre ofertele furnizorilor de pe piață pentru a obține un preț cât mai bun.

Cetățenii sunt sfătuiți să solicite furnizorului ales o ofertă personalizată și să studieze contractul pentru a fi siguri că nu există anumite clauze în defavoarea lor.

Capcanele din clauzele contractuale

Noile contracte pot ascunde adeseori capcane, iar odată încheiat pe o anumită perioadă de timp, un contract nu mai poate fi schimbat decât dacă beneficiarul plătește despăgubiri.

Așa că mare atenție la ofertele furnizorului de gaze sau de energie.

Contractul trebuie studiat cu atenție și de cele mai multe ori, specialiștii sfătuiesc consumatorii să nu aleagă doar în funcție de prețul cel mai mic.

Și asta pentru că pot fi anumite clauze care cuprind elemente de abonament, garanții sau chirie pe contor, care în final, să mărească prețul facturii.

“De cele mai multe ori, clauzele contractuale pot ascunde anumite capcane: în momentul în care consumatorul ia decizia să schimbe furnizorul, să nu analizeze niciodată oferta numai după preț. Este adevărat că în coșul zilnic ne uităm până la urmă cât plătim dar, de multe ori, sunt anumite clauze care fac energia mai scumpă fără să ne așteptăm. Un exemplu: în general, se negociază contractul pentru un anumit termen. Dacă în contract sunt anumite clauze care nu-ți permit să schimbi furnizorul, decât dacă plătești desăpăgubire și ai oportunitatea după o lună-două să găsești o ofertă mai bună în piața, plata acestei despăgubiri face ca schimbarea contractului să fie nefavorabilă. Recomandarea mea este să nu se uite numai la preț, ci și la contract”, a spus directorul general Electrica S.A., Corina Popescu la Serviciul de noapte.

Când vorbim despre gaze naturale, consumatorul trebuie să fie atent ca prețul să fie negociat pe tot anul, pentru că pot fi reduceri la preț în timpul verii, când consumul este redus, iar iarna, pe un consum foarte ridicat, prețul să crească.

Astfel, stabilitatea contractului pe toată durata lui poate deveni mai importantă decât reducerile sezoniere de preț.

“Nu numai prețul contează. Stabilitatea contractului contează foarte mult, mai ales când vorbim despre gaze naturale. Consumul de gaze naturale este unul sezonier, cu cantități foarte mari de consum iarna, iar vara cu cantități nesemnifiative. Ca atare, pot exista și oferte mai puțin oneste, care să-ți acorde pe o perioadă limitată de timp, mai ales pe perioada de vară, niște prețuri foarte bune, iar iarna, atunci când ai nevoie de consum, să vină cu prețuri mult mai mari. Deci, trebuie condiții foarte bune, să fie clar contractul, un contract care să-ți ofere stabilitate iar la gaze și electricitate, stabilitatea contează”, subliniază Anca Dragu, director general adjunct E.ON România.

Evoluția prețurilor după liberalizare

Liberalizarea poate aduce o scădere a prețului energiei, în condițiile unei concurențe reale și dacă furnizorii sunt transparenți și de bună credință.

“Suntem la începutul procesului de liberalizare. Liberalizarea înseamnă că atât prețul la consumatorul final, cât și cel de pe piața en-gros se formează în urma unei competiții corecte în piață. Incepând cu 1 iulie, se întamplă lucrul acesta la gaze, iar de la 1 ianuarie 2021 și la electricitate. Ce poate aduce acest proces de liberalizare? O concurență poate să ducă la o scădere a prețurilor pe piața en-gros și dacă furnizorii sunt de bună credință și transparenți, lucrul acesta trebuie să se reflecte și către consumatorul final”, spune Corina Popescu.

Consumatorul are la dispoziție un an de zile, după data de 1 iulie 2020, pentru a-și alege furnizorul de gaze, timp în care furnizarea gazelor nu va fi oprită.

Conducerile Electrica S.A. și E.ON România spun că cele două companii sunt pregătite pentru liberalizare, asigurând o bună comunicare și corespondență cu consumatorii pe toate căile de comunicare, dar și cu asigurarea stocurilor de gaze necesare, inclusiv peste iarnă.

Consumatorul vulnerabil

Potrivit statisticilor, în România ar exista aproximativ un milion de consumatori care nu-și pot permite să susțină din fonduri proprii facturile la energie sau la gaze.

România nu a indentificat încă profilul acestui consumator vulnerabil și nici nu există o estimare oficială a numărului acestor consumatori, pentru care statul ar trebui să asigure ajutor pentru plata facturilor la energie, așa cum se întâmplă în multe țări din Uniunea Europeană.

“Consumatorul vulnerabil trebuie definit ca atare în România. Câți consumatori sunt, cine dă acești bani sub formă de ajutor – minister, autorități locale, etc. Aceste elemente nu s-au clarificat în România. Există cadru legal care trebuie completat și e nevoie de a avea resursele necesare. Există estimări cum că în România ar fi în jur de 1 milion de consumatori vulnerabili, o sumă foarte mare. Ar putea fi un efort din partea statului chiar de un miliard de euro pe an. Există studii făcute de firme de consultanță, dar statul român ar trebui, până la sfârșitul anului, să definească schema si să aloce bani”, afirmă Anca Dragu.

Digitalizare: rețele și contoare smart, iluminat inteligent

Liberalizarea pieței de energie, dar și tranziția către o energie verde, curată și de calitate, pentru care Uniunea Europeană va aloca fonduri considerabile în perioada următoare, fac parte din preocupările viitorului.

Companiile private din România din domeniul energiei folosesc această perioadă ca pe o oportunitate de investiții și anunță diversificarea activităților și trecerea pe rețele digitale.

“Pentru E.ON este o bună oportunitate de a investi mai mult în rețele inteligente, atât pentru energie electrică, cât și pentru gaze naturale. Asta înseamnă investitii anuale de sute de milioane, un cadru legal care să încurajeze aceste investiții și un program integrat de creștere economică la nivelul României. Firmele private vor contribui mai ales pe zona SMART – contoare și rețele inteligente, smart mobility, smart cities, unde putem aduce servicii, iluminatul inteligent”, afirmă Anca Dragu, director general adjunct E.ON România.

Noile investiții pot crea noi locuri de muncă, dar și producerea de energie alternativă prin identificarea surselor regenerabile de energie, cum ar fi energia eoliană și cea solară.

“Noi, cei de la Electrica S.A. ne dorim să ne dezvoltăm mai mult, să nu rămânem doar pe segmentul de distribuție și furnizare, ci și pe segmentul de producție și ne uităm spre producția verde. Am făcut săptămâna trecută un pas mic, cu o centrală solară doar 7,5 Megawați, îmi doresc să creștem și pe partea aceasta”, a punctat directorul general Electrica S.A, Corina Popescu.

Un lucru esențial însă în această perioadă este, în opinia celor două invitate, depășirea crizei de încredere pe care o au atât investitorii, cât și consumatorii, din cauza situației dificile aduse de pandemia de coronavirus, cu efecte economice pe termen scurt și mediu.

Video: Serviciul de noapte, ediția din 29/30 iunie 2020, realizatată Maria Țoghină și Ruxandra Săraru, poate fi urmărită accesând linkul de mai jos:

https://www.facebook.com/romaniaactualitati/videos

Cum evităm efectele toxice ale dezinformării de pe rețele sociale
Serviciul de noapte 18 Decembrie 2024, 15:36

Cum evităm efectele toxice ale dezinformării de pe rețele sociale

Efectele toxice ale dezinformării de pe platformele sociale, în special TikTok, s-au văzut la primul tur al alegerilor...

Cum evităm efectele toxice ale dezinformării de pe rețele sociale
Impactul noilor tehnologii asupra modului în care publicul se informează
Serviciul de noapte 16 Decembrie 2024, 09:11

Impactul noilor tehnologii asupra modului în care publicul se informează

Romina Surugiu, decanul Facultății de Jurnalism și Științele Comunicării, și Antonio Momoc, profesor la aceeași facultate,...

Impactul noilor tehnologii asupra modului în care publicul se informează
A fost inaugurat spațiul expozițional dedicat ambasadorului Mihnea Constantinescu
Serviciul de noapte 13 Decembrie 2024, 20:52

A fost inaugurat spațiul expozițional dedicat ambasadorului Mihnea Constantinescu

Asociația Energia Inteligentă în colaborare cu Muzeul Gazelor Naturale și Asociația Ambasador Mihnea Constantinescu au...

A fost inaugurat spațiul expozițional dedicat ambasadorului Mihnea Constantinescu
Bogdan Ivănel, Code for Romania: Tehnologia este un instrument, ea are puterea pe care noi i-o dăm
Serviciul de noapte 11 Decembrie 2024, 15:23

Bogdan Ivănel, Code for Romania: Tehnologia este un instrument, ea are puterea pe care noi i-o dăm

Fondatorul Code for Romania, Bodgan Ivănel, a vorbit la Serviciul de noapte, despre necesitatea educației și a gândirii...

Bogdan Ivănel, Code for Romania: Tehnologia este un instrument, ea are puterea pe care noi i-o dăm
Cum putem utiliza tehnologia pentru a consolida valorile democratice?
Serviciul de noapte 09 Decembrie 2024, 12:00

Cum putem utiliza tehnologia pentru a consolida valorile democratice?

Fondatorul Code for Romania, Bodgan Ivănel, vine la Serviciul de noapte cu Maria Țoghină pentru un dialog despre cum putem...

Cum putem utiliza tehnologia pentru a consolida valorile democratice?
Programul "Un copil, un zâmbet” oferă sprijin pentru accesul copiilor la servicii stomatologice 
Serviciul de noapte 06 Decembrie 2024, 08:51

Programul "Un copil, un zâmbet” oferă sprijin pentru accesul copiilor la servicii stomatologice 

Programul, bugetat pentru anul 2025, alocă 15 milioane de lei pentru acordarea a 10.000 de vouchere digitale, fiecare în...

Programul "Un copil, un zâmbet” oferă sprijin pentru accesul copiilor la servicii stomatologice 
EXCLUSIV Există discuţii pentru o expoziţie NATO, găzduită inclusiv de pavilionul românesc la Expo Osaka 2025
Serviciul de noapte 05 Decembrie 2024, 10:49

EXCLUSIV Există discuţii pentru o expoziţie NATO, găzduită inclusiv de pavilionul românesc la Expo Osaka 2025

Ambsadorul României în Japonia, Ovidiu Raeţchi, a anunțat la Radio România Actualități, că există discuții cu NATO, pentru o...

EXCLUSIV Există discuţii pentru o expoziţie NATO, găzduită inclusiv de pavilionul românesc la Expo Osaka 2025
Ovidiu Raețchi, ambasadorul României în Japonia: România poate deveni un partener pentru tehnologii avansate în zona energiei
Serviciul de noapte 03 Decembrie 2024, 15:24

Ovidiu Raețchi, ambasadorul României în Japonia: România poate deveni un partener pentru tehnologii avansate în zona energiei

Ambasadorul României în Japonia a vorbit la Serviciul de noapte cu Maria Țoghină, despre perspectivele Parteneriatului...

Ovidiu Raețchi, ambasadorul României în Japonia: România poate deveni un partener pentru tehnologii avansate în zona energiei