Liberalizarea pieței energiei între beneficii si capcane
Maria Țoghină și Ruxandra Săraru au discutat la Serviciul de noapte, cu principalii furnizori de energie, despre liberalizarea pieței energiei și efectele asupra consumatorilor.
Articol de Luminiţa Voinea, 30 Iunie 2020, 13:29
Prețul gazelor naturale se liberalizează peste doar o zi, la 1 iulie 2020, iar cel al energiei electrice de la 1 ianuarie 2021.
Acest lucru înseamnă că prețurile pentru furnizarea gazelor naturale sau a energiei electrice la clienții casnici nu vor mai fi reglementate de către Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE), acestea urmând a se forma liber pe piaţă, în funcţie de cerere şi ofertă.
Autoritățile le recomandă consumatorilor să se informeze și să aleagă dintre ofertele furnizorilor de pe piață pentru a obține un preț cât mai bun.
Cetățenii sunt sfătuiți să solicite furnizorului ales o ofertă personalizată și să studieze contractul pentru a fi siguri că nu există anumite clauze în defavoarea lor.
Capcanele din clauzele contractuale
Noile contracte pot ascunde adeseori capcane, iar odată încheiat pe o anumită perioadă de timp, un contract nu mai poate fi schimbat decât dacă beneficiarul plătește despăgubiri.
Așa că mare atenție la ofertele furnizorului de gaze sau de energie.
Contractul trebuie studiat cu atenție și de cele mai multe ori, specialiștii sfătuiesc consumatorii să nu aleagă doar în funcție de prețul cel mai mic.
Și asta pentru că pot fi anumite clauze care cuprind elemente de abonament, garanții sau chirie pe contor, care în final, să mărească prețul facturii.
“De cele mai multe ori, clauzele contractuale pot ascunde anumite capcane: în momentul în care consumatorul ia decizia să schimbe furnizorul, să nu analizeze niciodată oferta numai după preț. Este adevărat că în coșul zilnic ne uităm până la urmă cât plătim dar, de multe ori, sunt anumite clauze care fac energia mai scumpă fără să ne așteptăm. Un exemplu: în general, se negociază contractul pentru un anumit termen. Dacă în contract sunt anumite clauze care nu-ți permit să schimbi furnizorul, decât dacă plătești desăpăgubire și ai oportunitatea după o lună-două să găsești o ofertă mai bună în piața, plata acestei despăgubiri face ca schimbarea contractului să fie nefavorabilă. Recomandarea mea este să nu se uite numai la preț, ci și la contract”, a spus directorul general Electrica S.A., Corina Popescu la Serviciul de noapte.
Când vorbim despre gaze naturale, consumatorul trebuie să fie atent ca prețul să fie negociat pe tot anul, pentru că pot fi reduceri la preț în timpul verii, când consumul este redus, iar iarna, pe un consum foarte ridicat, prețul să crească.
Astfel, stabilitatea contractului pe toată durata lui poate deveni mai importantă decât reducerile sezoniere de preț.
“Nu numai prețul contează. Stabilitatea contractului contează foarte mult, mai ales când vorbim despre gaze naturale. Consumul de gaze naturale este unul sezonier, cu cantități foarte mari de consum iarna, iar vara cu cantități nesemnifiative. Ca atare, pot exista și oferte mai puțin oneste, care să-ți acorde pe o perioadă limitată de timp, mai ales pe perioada de vară, niște prețuri foarte bune, iar iarna, atunci când ai nevoie de consum, să vină cu prețuri mult mai mari. Deci, trebuie condiții foarte bune, să fie clar contractul, un contract care să-ți ofere stabilitate iar la gaze și electricitate, stabilitatea contează”, subliniază Anca Dragu, director general adjunct E.ON România.
Evoluția prețurilor după liberalizare
Liberalizarea poate aduce o scădere a prețului energiei, în condițiile unei concurențe reale și dacă furnizorii sunt transparenți și de bună credință.
“Suntem la începutul procesului de liberalizare. Liberalizarea înseamnă că atât prețul la consumatorul final, cât și cel de pe piața en-gros se formează în urma unei competiții corecte în piață. Incepând cu 1 iulie, se întamplă lucrul acesta la gaze, iar de la 1 ianuarie 2021 și la electricitate. Ce poate aduce acest proces de liberalizare? O concurență poate să ducă la o scădere a prețurilor pe piața en-gros și dacă furnizorii sunt de bună credință și transparenți, lucrul acesta trebuie să se reflecte și către consumatorul final”, spune Corina Popescu.
Consumatorul are la dispoziție un an de zile, după data de 1 iulie 2020, pentru a-și alege furnizorul de gaze, timp în care furnizarea gazelor nu va fi oprită.
Conducerile Electrica S.A. și E.ON România spun că cele două companii sunt pregătite pentru liberalizare, asigurând o bună comunicare și corespondență cu consumatorii pe toate căile de comunicare, dar și cu asigurarea stocurilor de gaze necesare, inclusiv peste iarnă.
Consumatorul vulnerabil
Potrivit statisticilor, în România ar exista aproximativ un milion de consumatori care nu-și pot permite să susțină din fonduri proprii facturile la energie sau la gaze.
România nu a indentificat încă profilul acestui consumator vulnerabil și nici nu există o estimare oficială a numărului acestor consumatori, pentru care statul ar trebui să asigure ajutor pentru plata facturilor la energie, așa cum se întâmplă în multe țări din Uniunea Europeană.
“Consumatorul vulnerabil trebuie definit ca atare în România. Câți consumatori sunt, cine dă acești bani sub formă de ajutor – minister, autorități locale, etc. Aceste elemente nu s-au clarificat în România. Există cadru legal care trebuie completat și e nevoie de a avea resursele necesare. Există estimări cum că în România ar fi în jur de 1 milion de consumatori vulnerabili, o sumă foarte mare. Ar putea fi un efort din partea statului chiar de un miliard de euro pe an. Există studii făcute de firme de consultanță, dar statul român ar trebui, până la sfârșitul anului, să definească schema si să aloce bani”, afirmă Anca Dragu.
Digitalizare: rețele și contoare smart, iluminat inteligent
Liberalizarea pieței de energie, dar și tranziția către o energie verde, curată și de calitate, pentru care Uniunea Europeană va aloca fonduri considerabile în perioada următoare, fac parte din preocupările viitorului.
Companiile private din România din domeniul energiei folosesc această perioadă ca pe o oportunitate de investiții și anunță diversificarea activităților și trecerea pe rețele digitale.
“Pentru E.ON este o bună oportunitate de a investi mai mult în rețele inteligente, atât pentru energie electrică, cât și pentru gaze naturale. Asta înseamnă investitii anuale de sute de milioane, un cadru legal care să încurajeze aceste investiții și un program integrat de creștere economică la nivelul României. Firmele private vor contribui mai ales pe zona SMART – contoare și rețele inteligente, smart mobility, smart cities, unde putem aduce servicii, iluminatul inteligent”, afirmă Anca Dragu, director general adjunct E.ON România.
Noile investiții pot crea noi locuri de muncă, dar și producerea de energie alternativă prin identificarea surselor regenerabile de energie, cum ar fi energia eoliană și cea solară.
“Noi, cei de la Electrica S.A. ne dorim să ne dezvoltăm mai mult, să nu rămânem doar pe segmentul de distribuție și furnizare, ci și pe segmentul de producție și ne uităm spre producția verde. Am făcut săptămâna trecută un pas mic, cu o centrală solară doar 7,5 Megawați, îmi doresc să creștem și pe partea aceasta”, a punctat directorul general Electrica S.A, Corina Popescu.
Un lucru esențial însă în această perioadă este, în opinia celor două invitate, depășirea crizei de încredere pe care o au atât investitorii, cât și consumatorii, din cauza situației dificile aduse de pandemia de coronavirus, cu efecte economice pe termen scurt și mediu.
Video: Serviciul de noapte, ediția din 29/30 iunie 2020, realizatată Maria Țoghină și Ruxandra Săraru, poate fi urmărită accesând linkul de mai jos: