“Fata din curcubeu”. Destăinuiri din spatele cortinei
„Fata din curcubeu” este un spectacol de teatru jucat atât în franceză, cât și în română, la Paris și la București, cu mare succes la public.
Articol de Luminiţa Voinea, 22 Decembrie 2021, 08:31
În 2013 are loc la Paris premiera spectacolului "Fata din curcubeu", scris și regizat de Lia Bugnar, tradus în limba franceză și produs de actrița Marcela Motoc.
Spectacolul, un one-woman-show, interpretat de Marcela Motoc, este unul special, care te face să râzi și să plângi și, mai ales, transmite emoție în cea mai pură stare.
“E un spectacol-viață care te mângâie tandru și te zdruncină din rădăcini, cu decor minimalist și doar câteva obiecte de recuzită, bazat pe un text foarte bun care nu te lasă să minți și pe emoție pură, emoție comparabilă poate cu cea a unui acrobat care sare fără plasă. Plasa, în cazul acestui spectacol, e chiar publicul", se arată într-un mesaj de prezentare al Teatrului de Artă.
Franceza și româna au făcut un cuplu inedit în spectacolul „Fata din Curcubeu"- „La fille de l'arc en ciel" – pe care Marcela Motoc l-a jucat în limba franceză de-a lungul stagiunii 2013 la Teatrul de l'Orme, în arondismentul 19 al Parisului, cartier în care au locuit cândva Jacques Brel și Edith Piaf.
Româna și franceza se îmbină și într-o versiune propusă de actriță publicului român.
Povestea din spatele cortinei
Protagonista, actrița Marcela Motoc, a spus la Serviciul de noapte cu Maria Țoghină, povestea piesei de teatru, care pentru ea a însemat reîntoarcerea la marea iubire – teatrul - după o perioadă de 11 ani în care a călătorit.
“Spectacolul ăsta îmi e parte din suflet. Povestea lui începe cu Lia (Budnar n.r.), care mi-a dat să citesc acest text în 2011 – 2012 și îmi aduc aminte foarte bine că stăteam la masă, că eram cu o ciorbă în față, care s-a răcit, pentru că nu mi-am dezlipit ochii din text, la un moment dat plângeam și curgeau lacrimile în ciorbă. Am terminat acel text, am pus mâna pe telefon și am întrebat-o pe Lia dacă îmi dă voie să joc și eu acel spectacol în franceză, în Franța. Nu știam atunci exact ce va implica, dar știam că vreau să fac asta. Pentru mine, a însemnat o reîntoarcere la teatru, pentru că multă vreme din perioada în care am stat în Franța (11 ani) n-am jucat, am călătorit și cu spectacolul ăsta m-am întors la prima mea iubire - teatrul - și așa mi-am dat seama cât de tare mi-a lipsit. Și am reușit să traduc spectacolul, mi-a luat destul de multă vreme, am reușit să traduc textul în franceză. Și apoi a venit pariul cel mare: dacă textul poate să fie simțit și trăit de public, dacă pot transmite și într-o altă limbă.... am închiriat un teatru și am început să joc acolo. Publicul francez m-a validat și asta m-a bucurat foarte tare. Acum, mă simt mult mai sigură și mai stabilă”, s-a destăinuit actrița la Serviciul de noapte cu Maria Țoghină.
Emoția transmisă, dar și conexiunea directă dintre actor și public, fără niciun alt artificiu, fac din spectacol unul special.
“Este o poveste universală, este un spectacol care poate fi jucat în orice limbă și s-ar potrivit oriunde. Povestea asta eu am reușit s-o integrez și s-o redescopăr cu fiecare spectacol. Am jucat 130 de spectacole. Este specială conexiunea pe care spectacolul acesta, cu un singur om și fără niciun fel de artificiu din afară, reușește să o realizeze cu publicul prin text și prin actor ”.
Spectacolul a fost invitat din nou la Paris, inclusiv cu versiunea în limba română, apoi au urmat alte invitații și turnee: Londra, Montreal, Toronto, precum și alte 15 orașe din țară. A fost, de asemenea, selectat și premiat la festivaluri de teatru.
Pe actrița Marcela Motoc o puteți vedea pe 10 și 11 ianuarie 2022, în spectacolul “Peretele” de la Teatrul Metropolis, un spectacol scris și regizat tot de Lia Bugnar.
“Este o comedie absolut excepțională, un spectacol care ne bucură și mă bucură atât de mult, încarcă bateriile și spectatorilor și nouă. Îl jucăm deja din 2014, cu sala plină. Am prieteni care l-au văzut de zece ori, cred“.
De altfel, din dragoste pentru actorie și teatru, actrița a înființat Asociația Cortina, prin care poate produce spectacole independente.
“Să ne pregătim bine, că intrăm în junglă”
Marcela Motoc i-a avut ca profesori pe unii dintre cei mai valoroși actori ai României, Olga Tudorache și Adrian Pintea, de la care a învățat că pe scenă trebuie întotdeauna să gândești ceea ce spui.
Dar, au mai fost și alte sfaturi care au pregătit-o pentru lumea în care avea să intre.
“Mi-au spus de atunci să ne pregătim foarte bine că intrăm în junglă și așa e, iar Adrian Pintea a insistat foarte mult să gândim ce spunem pe scenă, mai mult decât să simțim sau să interpretăm. Pentru că daca tu nu gândești ce spui pe scenă, atunci nici spectatorul nu înțelege. Iar eu, dacă nu înțeleg ce spun, mai bine tac”.
Actrița crede că, în viitor, teatrul independent va fi mai puternic și că profesia de actor în România este una grea, din care reușești cu greu să supraviețuiești.
“Viitorul profesiei de actor în Romania e greu, pandemia ne-a bulversat. Cred cu tărie că e nevoie de artă, de teatru, film, muzică, de puncte de sprijin și de povești. Oamenii nu pot să trăiască fără povești, dar e foarte greu să reușești să supraviețuiești făcând meseria asta. Ies foarte mulți actori, mulți sunt foarte buni. Concursuri nu mai sunt, locurile în teatru sunt ocupate, posturile sunt blocate, sistemul în care actorii sunt angajați este învechit . Teatrul independent e din ce în ce mai puternic și cred că ar trebui să fie un model pentru teatrele subvenționate, pentru că ele trăiesc din biletele pe care le vând, din închirierea sălilor”.
În perioada pandemiei, Marcela Motoc a lansat proiectul on-line “DulapoShow”, devenit studio tv, confident, ascunzătoare și loc de meditație.
“Izolată fiind deja de două săptămâni, cu spectacolele anulate și fără să știu când voi putea reveni pe scenă, mi-am imaginat atunci acest scenariu. Un spațiu în care să joc, să pot face orice îmi trece prin cap, respectând izolarea. Dressingul, dulapul, a devenit acea "panic room" din filme, locul în care te autoizolezi și care te apară. Dulapul a devenit locul care m-a ascuns și protejat de lume, de pericol, de invazia știrilor care instaurau panică; am inventat acest spațiu din care urmăream ce se întâmplă în afară și din care puteam transmite mesaje cunoscuților, dar nu numai. Însă, publicul din arta virtuală uită foarte repede și dacă nu ești acolo zi lumină, ceea ce este istovitor, te uită”.
“Putem măsura succesul imediat prin aplauze”
Întrebată de realizatoarea Serviciului de noapte, Maria Țoghină, cum definește succesul, actrița a spus că succesul imediat se măsoară prin aplauze și din acest punct de vedere, este binecuvântată.
“Depinde la ce raportezi succesul. Succesul s-ar putea raporta la cum te văd ceilalți. Succesul înseamnă să mă placă, dar atunci sunt eu sau încerc să le fac lor pe plac? Și ce e mai important? Îmi doresc să am succes în meserie și noroc, să fiu cunoscută și recunoscută, dar mai presus de toate, îmi doresc să joc. Putem măsura succesul prin aplauze, succesul imediat se măsoară prin aplauze și atunci sunt binecuvântată”.
Marcela Motoc, Cella, cum îi spun prietenii, este o persoană care acaparează pe loc atenția din orice încăpere: talentată, caldă, optimistă, toată numai zâmbet, har și bucurie.
Luni noapte, noapte, ne-a îmbogățit studioul și sufletul cu vorbe alese și talent rafinat, la Serviciul de noapte cu Maria Toghina.
Video: Serviciul de noapte cu Maria Țoghină, ediția din 20/21 ianuarie 2021
Actrița Marcela Motoc s-a născut pe 28 decembrie 1972 în Făgăraș, a absolvit Academia de Teatru și Film (acum UNATC) în anul 1996, la clasa profesorilor Olga Tudorache și Adrian Pintea. Încă înainte de absolvire, în ultimul an de studii, a fost angajată la Teatrul L.S.Bulandra în urma concursului validat de Liviu Ciulei, directorul onorific al teatrului la acea dată.
În 2002 actrița se stabilește la Paris și pentru un timp călătorește în diferite țări dintre care amintesc: China, Vietnam, Tailanda, Germania, Rusia, Tahiti, Insula Paștelui, SUA, Japonia.
În 2013 are loc la Paris premiera spectacolului "Fata din Curcubeu", scris și regizat de Lia Bugnar, tradus în limba franceză și produs de actrița Marcela Motoc. Un an mai târziu, în 2014, Marcela revine in București unde fondează Asociația Cortina și își reia pe deplin activitatea teatrala. Obiectivele asociatiei sunt promovarea culturii şi valorilor culturale româneşti şi universale, producerea spectacolelor de teatru și film, educația prin si pentru arta a publicului tânăr și foarte tânăr.
Marcela Motoc a primit Premiul pentru cea mai buna actriță pentru rolul Violeta din scurtmetrajul "Violeta Curtezana" în anul 2012 la Festivalul Internațional de Film Italia. În 2017 i s-a decernat Diploma de excelență pentru interpretarea din spectacolul "Fata din Curcubeu" la Festivalul "Zile si Nopti de Teatru la Braila", urmată în 2018 de Premiul pentru cea mai bună actriță, pentru aceeași interpretare la Festivalul Internațional de Teatru Independent Constanța.