Ascultă Radio România Actualitaţi Live

EXCLUSIV Jumătate din populația României va trăi în sărăcie energetică

Serviciul de noapte cu Maria Țoghină a discutat despre liberalizarea pieței la energie și situația consumatorilor vulnerabili.

EXCLUSIV Jumătate din populația României va trăi în sărăcie energetică

Articol de Luminiţa Voinea, 13 Aprilie 2021, 17:57

Deși pregătită de ani buni de zile, liberalizarea pieței la energie electrică scoate la iveală lacune mari în procesul propriu-zis de încheiere de noi contracte cu consumatorii casnici.

Mai mulți furnizori de energie au fost amendați de ANRE din cauza că nu sunt capabili ca, într-un interval scurt de timp, să facă față unei reacții rapide.

Principala cauza: sistemele informatice ale furnizorilor de energie electrică nu fac față numărului mare de contracte solicitate și nici schimbului de informații atunci când vine vorba despre trecerea consumatorilor de la un furnizor la altul, iar în ce privește relația consumator-distribuitor-furnizor, sistemul are lacune mari.

“Sistemele informaționale nu sunt pregătite pentru a face față unei reacții rapide, chiar dacă liberalizarea a fost pregătită timp de șase ani de zile si ulterior prelungită. Sistemele informatice nu sunt puse la punct, astfel încât acest proces să fie unul care să se deruleze în condiții rapide. Se dorește ca schimbarea furnizorului să se facă în 24 de ore, iar în 21 de zile să fie validată verificarea. Schimbul de informații face ca trecerea de la un furnizor la altul să fie una greoaie, ceea ce a generat o serie de nemulțumiri la nivelul consumatorului, care a dorit să plece la un alt furnizor. Toate aceste au durat de la trei la șase săptămâni. Acest element se datorează unui sistem care nu este pus la punct între consumator-distribuitor si furnizorii din piață”, a declarat prof. ing. dr. Dumitru Chisăliță, președintele Asociației Energia Inteligentă, organizație care se ocupă și de informarea consumatorilor în legătură cu procesul liberalizării pieței de energie.

Mai grav este că ineficiența sistemului informatic al furnizorilor de energie electrică este plătită de consumatori, care, dacă nu reușesc să-și facă un nou contract de energie, vor plăti un preț mai mare la energie.

“Unii dintre consumatorii care nu au reușit să facă această schimbare plătesc oalele sparte. Noi am cerut amânarea procesului de liberalizare o perioadă, până când sistemele sunt puse la punct, până când consumatorii sunt informați corespunzător, pentru ca am considerat injust ca, în momentul în care sistemele furnizoriulor nu sunt puse la punct, această trecere să se facă pe banii consumatorului. Din păcate nu am primit niciun răspuns. Nici oficial, nici neoficial”, a punctat Chisăliță.

Asociația pe care o conduce a început acum șase ani să pregătească consumatorii pentru liberalizarea pieței la energie, atât în ceea ce privește alegerea furnizorului, cât și urmărirea contractului.

Aceasta presupune ca, lună de lună, să vedem dacă ceea ce primim pe factură corespunde cu ceea ce avem în contract, respectiv cu ceea ce ne indică contorul, fie că vorbim de energie electrică sau gaze naturale.

Datele ANRE arată că doar 5,4% din clienții casnici din piața de energie electrică au trecut pe piața liberă în primele două luni ale lui 2021, iar dintre aceștia, majoritatea a rămas la furnizorii existenți.

Potrivit statisticilor, în acest moment 5,7 milioane de oameni nu au un contract nou semnat cu un furnizor de energie, iar aceștia vor plăti un preț de serviciu universal, cu până la 26% mai mare față de prețul din luna decembrie și cu pana la 19 % mai mare față de cel mai bun preț de pe piața liberă din momentul de față, arată prof. ing. dr. Dumitru Chisăliță, președintele Asociației Energia Inteligentă.

El adaugă că, în acest moment, există pe piață circa 130 de oferte din care consumatorii pot alege.

“Aveți trei posibilități: să alegeți din ofertele actualului furnizor, să vă uitați pe comparatorul de prețuri al ANRE pentru a alege un alt furnizor sau să vă înscrieți la Bursa Româna de Mărfuri pentru licitația următoare“.

Consumatorul vulnerabil și sărăcia energetică

Așteptată de mult timp, Legea consumatorului vulnerabil a intrat în Parlament, dar Asociația Energia Inteligentă este nemulțumită de faptul că intrarea în vigoare a legii este preconizată abia peste trei ani de la adoptare, lucru inacceptabil în opinia președintelui Asociației, Dumitru Chisăliță.

“Chiar azi (n.r. luni) a intrat în Parlament o OUG a Guvernului privind aprobarea Legii consumatorului vulnerabil, o lege care venit la pachet cu liberalizarea pieței de energiei electrică și a gazelor naturale. Această lege e în faza finală, se discută în Parlament, este o necesitate, dar noi avem trei studii publicate și înaintate instituțiilor publice din România în care criticăm o parte din această lege. Sunt câteva elemente care nu sunt bine spuse acolo: discutăm o lege care se face anul acesta, dar va intra în vigoare peste trei ani. Trei ani în care vedem o escaladare destul de mare a prețurilor la energia electrică și gaze naturale. Din calculele noastre, peste trei ani, ajutorul nu va face decât să compenseze scumpirile care vor apărea. Tocmai de aceea, solicităm ca această lege să intre în vigoare de la toamnă și să ajute consumatorii vulnerabili cu adevărat. Această lege tratează exclusiv un mod de a da niște bani unor consumatori și nu oferă un model de a reduce sărăcia energetică în România și de a diminua numărul de consumatori vulnerabili. Milităm pentru ca, în viitor, numărul de consumatori vulnerabili să scadă. Ideea noastră e să ajungem ca să fie tot mai puțini cei care să se găsească în situația să nu-și poată plăti factura la gaz sau la energie electrică“.

Președintele Asociației Energia Inteligentă, Dumitru Chisăliță, avertizează că dacă nu se fac investiții masive în sectorul energetic, jumătate din populația României va trăi în sărăcie energetică în doar câțiva ani.

“Din calculele noastre, în 2030 – 2035, jumătate din populația României se va găsi în sărăcie energetică. Pentru că ne aflăm în situația în care energia electrică și gazele naturale sunt într-o creștere semnificativă de preț și ar trebui să discutăm despre investiții imense, care trebuie să se facă în zona energetică din România. Pentru a evita această situație, este nevoie de măsuri urgente de reducere semnificativă a sărăciei“.

Chisăliță estimează că vom importa o cantitate mare de energie, ceea ce va duce la creșteri de prețuri.

“Din păcate, avem o cantitate destul de importantă de energie electrică din import. Constat că, dacă continuăm cu politica din ultimii 10 ani, în următorii cinci ani, cantitatea de energie electrică din import va fi una semnificativă și va aduce prețuri net mai mari la energia electrică. Putem schimba acest lucru printr-o politică de investiții masive în zona de energie electrică, în cea de stocare a energiei electrice din surse regenerabile și de dezvoltare a acelor capacități de transport care să permită descărcarea energiei electrice din zonele în care se produce, mai exact din zona sud-est a României către cele deficitare, care sunt zonele centrale și nord-vestice“.

Prețul gazelor naturale va crește de la 1 iulie

Nici pe piața gazelor naturale veștile nu sunt tocmai bune.

Potrivit unei analize făcute de Asociația Energia Inteligentă, tendințele arată o creștere a prețurilor la gazele naturale, începând cu 1 iulie 2021.

“Într-o analiză facută acum două săptămâni, arătam că va crește prețul gazelor naturale cu cel puțin 13 la sută de la 1 iulie 2021, la nivelul consumatorului casnic. Deja săptămâna aceasta, tendințele sunt negative. Am trecut de 20% în ceea ce privește tendința de creștere de la 1 iulie“, a declarat Chisăliță.

Potrivit statisticilor, există 2,7 milioane de clienți casnici care se află în anul intermediar de după liberalizarea prețului la gaze naturale și, dacă nu semnează un alt contract sau dacă nu notifică furnizorul actual, se vor trezi la 1 iulie 2021 cu un preț și un contract stabilite unilateral, dar considerat semnat, de la actualul furnizor.

Consumatorii pot notifica furnizorul actual pentru a primi o ofertă de preț și un nou contract, pot alege alt furnizor de gaze naturale, sau pot face o negociere directă la Bursa Română de Mărfuri, dacă se unesc mai mulți consumatori, pentru a obține un preț bun.

“ Putem merge la ghișeu pentru a întocmi notificarea sau putem folosi internetul, eu recomand folosirea platformelor tehnologice. Printr-o astfel de notificare, pe care o putem face pe internet, solicităm o ofertă din partea furnizorului actual. În cazul în care ne convine, încheiem contractul. Altă abordare este că putem intra pe site-ul ANRE, unde găsim și un comparator de prețuri pentru gazele naturale, sau putem intra pe platforma Bursei de Mărfuri, unde se poate face o negociere directă, dacă se strâng mai multi consumatori la un loc. Dacă schimbăm contractul cu un alt furnizor, încheiem contractul și noul furnizor se ocupă să notifice furnizorul actual. Important e să nu așteptăm 1 iulie“, susține președintele Asociației Energia Inteligentă, Dumitru Chisăliță .

De reținut că Asociația Energia Inteligentă asigură o informare continuă a consumatorului în privința liberalizării piețelor de energie electrică și gaze naturale și sesizează în permanență instituțiile statului asupra problemelor consumatorilor.

Serviciul de noapte cu Maria Țoghină, ediția din 12/13 aprilie 2021 poate fi urmărită în linkul de mai jos:

https://www.facebook.com/romaniaactualitati/videos/2914960682085652

Politicile energetice românești în context european
Serviciul de noapte 29 Iunie 2020, 08:53

Politicile energetice românești în context european

Serviciul de noapte dezbate tema energiei în contextul liberalizării prețului la gaze de la 1 iulie și al politicilor...

Politicile energetice românești în context european
Cum evităm efectele toxice ale dezinformării de pe rețele sociale
Serviciul de noapte 18 Decembrie 2024, 15:36

Cum evităm efectele toxice ale dezinformării de pe rețele sociale

Efectele toxice ale dezinformării de pe platformele sociale, în special TikTok, s-au văzut la primul tur al alegerilor...

Cum evităm efectele toxice ale dezinformării de pe rețele sociale
Impactul noilor tehnologii asupra modului în care publicul se informează
Serviciul de noapte 16 Decembrie 2024, 09:11

Impactul noilor tehnologii asupra modului în care publicul se informează

Romina Surugiu, decanul Facultății de Jurnalism și Științele Comunicării, și Antonio Momoc, profesor la aceeași facultate,...

Impactul noilor tehnologii asupra modului în care publicul se informează
A fost inaugurat spațiul expozițional dedicat ambasadorului Mihnea Constantinescu
Serviciul de noapte 13 Decembrie 2024, 20:52

A fost inaugurat spațiul expozițional dedicat ambasadorului Mihnea Constantinescu

Asociația Energia Inteligentă în colaborare cu Muzeul Gazelor Naturale și Asociația Ambasador Mihnea Constantinescu au...

A fost inaugurat spațiul expozițional dedicat ambasadorului Mihnea Constantinescu
Bogdan Ivănel, Code for Romania: Tehnologia este un instrument, ea are puterea pe care noi i-o dăm
Serviciul de noapte 11 Decembrie 2024, 15:23

Bogdan Ivănel, Code for Romania: Tehnologia este un instrument, ea are puterea pe care noi i-o dăm

Fondatorul Code for Romania, Bodgan Ivănel, a vorbit la Serviciul de noapte, despre necesitatea educației și a gândirii...

Bogdan Ivănel, Code for Romania: Tehnologia este un instrument, ea are puterea pe care noi i-o dăm
Cum putem utiliza tehnologia pentru a consolida valorile democratice?
Serviciul de noapte 09 Decembrie 2024, 12:00

Cum putem utiliza tehnologia pentru a consolida valorile democratice?

Fondatorul Code for Romania, Bodgan Ivănel, vine la Serviciul de noapte cu Maria Țoghină pentru un dialog despre cum putem...

Cum putem utiliza tehnologia pentru a consolida valorile democratice?
Programul "Un copil, un zâmbet” oferă sprijin pentru accesul copiilor la servicii stomatologice 
Serviciul de noapte 06 Decembrie 2024, 08:51

Programul "Un copil, un zâmbet” oferă sprijin pentru accesul copiilor la servicii stomatologice 

Programul, bugetat pentru anul 2025, alocă 15 milioane de lei pentru acordarea a 10.000 de vouchere digitale, fiecare în...

Programul "Un copil, un zâmbet” oferă sprijin pentru accesul copiilor la servicii stomatologice 
EXCLUSIV Există discuţii pentru o expoziţie NATO, găzduită inclusiv de pavilionul românesc la Expo Osaka 2025
Serviciul de noapte 05 Decembrie 2024, 10:49

EXCLUSIV Există discuţii pentru o expoziţie NATO, găzduită inclusiv de pavilionul românesc la Expo Osaka 2025

Ambsadorul României în Japonia, Ovidiu Raeţchi, a anunțat la Radio România Actualități, că există discuții cu NATO, pentru o...

EXCLUSIV Există discuţii pentru o expoziţie NATO, găzduită inclusiv de pavilionul românesc la Expo Osaka 2025