DIGITAL NEWS REPORT La nivel global, lumea se informează de pe social media. Vezi pericolele din spatele rețelor sociale.
Datele celui mai important studiu global al încrederii în știrile digitale au fost analizate la Serviciul de noapte cu Maria Țoghină.
Articol de Luminiţa Voinea, 21 Iunie 2023, 09:36
La nivel global, lumea se informează de pe social media, arată Digital News Report, cel mai important studiu global al încrederii în știrile digitale.
Încrederea în presa din România continuă să scadă, pentru al doilea an consecutiv, ajungând la cel mai mic nivel din ultimii șapte ani.
Studiul pune în evidență problemele cu care presa se confruntă: neîncredere, dezinteres și dezinformare.
TikTok și Instagram, cele mai folosite rețele pentru informare
Momentul când presa tradițională a pierdut teren în fața informării de pe rețele sociale a fost pandemia.
De atunci, crizele care se suprapun continuu, războiul din Ucraina, suprainformarea și oboseala informațională au făcut ca intersul pentru știri și sursele clasice de informare să scadă.
Le-au luat locul rețele sociale, TikTok și Instagram fiind cele mai folosite.
Astfel, din 10 persoane chestionate, 7 evită informațiile din presă, iar românii se informează cel mai mult de pe TikTok.
Digital News Report arată cel mai cel mai redus nivel de încredere în presă.
Unul dintre cele mai importante aspecte ale raportului este faptul că la nivel global lumea se informează de pe social media.
A existat un moment de cotitură în pandemie, când media tradiționale au dat locul social media pentru porți de acces la știri.
“O problemă este că unele dintre aceste rețele sociale nu sunt cele care redirecționează oamenii către site-uri și nici către media tradiționale și păstrează oamenii acolo. TikTok și Instagram sunt două rețele de socializare folosite foarte mult de tineri în mod global, dar și în România. Și una dintre surprize, pe care noi o vedem de câțiva ani, este că TikTok crește foarte mult, pentru că este preferat de populația tânără și evident că de la an la an, populația tânără vine cu obiceiurile ei și înlocuiește populația care îmbătrânește”, spune prof.univ.dr. Raluca Radu din echipa Facultății de Jurnalism și Științele Comunicării a Universității din București, partenerul din România al Institutului Reuters, în derularea celui mai mare studiu din lume despre consumul de informație și opinie al audiențelor digitale.
Românii se informează cel mai mult de pe TikTok
În comparație cu restul țărilor Europei care sunt în Digital News Report, românii preferă TikTok pentru informare, rețea care a avut cea mai mare creștere în România.
Asfel, media tradiționale se află în competitie directă cu social media.
“Dacă ne uităm numai în România, piața este teribil de aglomerată. Pe de altă parte, media tradiționale sunt în competiție directă cu social media, deci nu numai că ai foarte multă informație, ea vine din zone foarte, foarte diverse. Practic, din perspectiva unui tânăr, Radioul public este în competiție cu TikTok”, spune Raluca Radu.
Pericolele din spatele rețelelor sociale
Atunci când alegi să te informezi de pe rețele sociale, trebuie să ai în vedere pericolele la care te expui: informația nu este verificată, nu se indică sursele, iar terenul devine unul perfect pentru propagarea știrilor false.
“Raportul a arătat faptul că prima sursă de informare a oamenilor pe platformele de social media nu sunt jurnaliștii. Sunt oamenii obișnuiți, ceea ce dintr-o dată e o mare problemă. Mă informez de la oricine, de la niște necunoscuți, de la niște oameni care n-au nicio legătură cu presa”. Antonia Matei, lector univ.dr. la Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării.
Cea mai curată informație este cea venită la prima mână, de la reporterul sau corespondentul din teren, care relatează de la fața locului cu vigilență și cu verificarea surselor.
Ilie Pintea face parte din echipa de corespondenți de război ai Radio România în Ucraina și spune că cel mai greu când a relatat din Ucraina a fost verificarea știrilor.
“Când am ajuns în Ucraina, câteva zile, n-am făcut decât să demontez fake news-uri pentru cei de acasă, inclusiv în relatările pentru Radio România, pentru că eram în Ucraina la fața locului și mi se spunea de acasă vezi că se întâmplă nu știu ce, eu fiind acolo și infirmând informațiile respective. Era vorba atunci de faptul că bancomatele nu mai eliberează bani, lucru neadevărat, de faptul că farmaciile sunt goale. Nici asta nu s-a confirmat în teren și atunci, timp de câteva zile, n-am făcut decât să vin cu cu informații reale de la fața locului pentru a demonta fake news-urile vehiculate acasă”.
Radio România Actualități este o sursă foarte căutată de etnicii români de acolo, care se informează ascultându-ne, adaugă Ilie Pintea.
Rolul Radiourilor si Televiziunilor Publice în suprasaturația informațională
O presă puternică, ce vine cu informații sigure , verificate, bazate pe date reale, reprezintă antidotul împotriva dezinformării si a polarizării de pe rețelele sociale.
Iar rolul radiourilor și al televiziunilor publice devine unul esential, bazat pe încredere, în această suprasaturație informațională.
“Dacă ai o piață de media cu posturi private, este evident că ele trebuie să se ducă către un anumit public public mai de dreapta, public mai de stânga. Dar polarizarea aceasta vine și de pe rețele de socializare și este întreținută. De aceea este nevoie de o televiziune publică puternică și de un radio public puternic. Există o întrebare în raport: ‘Ce ați urmărit în ultima săptămână?’. Aproape un sfert din eșantionul nostru spune că urmărește radioul sau televiziunea publică, urmărește media de serviciu public. Cum arată oamenii aceștia? E un public matur, ca peste tot în Europa, e un public cu venituri medii și mari, cu un nivel de instrucție mediu și mare și este un public preponderent decent, pentru că radioul și televiziunea publică sunt obligate să aibă un discurs echilibrat”. Prof. univ. dr. Raluca Radu.
Raportul mai relevă că oamenii simt nevoia să audă mai multe informații pozitive și stiri din comunitățile lor, cu impact asupra vieții de zi cu zi.
În ceea ce privește încrederea în brand-uri, Radio România Actualități se află în primele trei din România.
Video: Serviciul de noapte cu Maria Țoghină, ediția din 19/20 iunie 2023