Cum arată România văzută din interior și din afară
România - proiect de țară a fost tema inedită lansată de Maria Țoghină invitaților “Serviciului de noapte”, specialiști în marketing și imagine.
16 Octombrie 2019, 14:43
Văzută din afară, România este o țară cu câteva atuuri de necontestat: potențial turistic extraordinar, frumuseți naturale unice, resurse naturale, tradiții și obiceiuri bine conservate, dar și o moștenire culturală care dăinuie peste timp.
Sunt valori care au făcut ca țara noastră să urce 20 de locuri în cel mai recent index de brand de țară al companiei Future Brand.
Dacă luăm în calcul și faptul că am devenit un punct de atracție extraordinar în domeniul IT, avem imaginea unei țări care, dacă știe cum să fructifice aceste avantaje, poate deveni competitivă la nivel global.
“România a crescut enorm în acest index de brand de țară. A trecut pe locul 42 la nivel global , crescând 20 de locuri. Toate acestea sunt datorate promovării culturii, moștenirii culturale. Oamenii care vin în România apreciază cel mai mult faptul că aici găsesc niste site-uri istorice interesante, că știm cel mai bine să promovăm tradițiile, că avem mănăstiri extraordinare. Acestea sunt lucrurile pentru care turiștii caută România. După părerea mea, relieful este foarte important în România. De-a lungul timpului, am avut campanii de imagine făcute în scopul creșterii turismului și cred că au avut un efect. Recent, România a devenit un punct de atracție extraordinar pentru talentul în IT, în tehnologie”, a afirmat Corina Vințan, fost diplomat și responsabil de diplomatia publică, fondator și managing director al Links Associates, unul dintre pionierii pieței de comunicare strategică din România.
Pe de altă parte, atunci când vorbim despre imaginea unei țări, există mai multe domenii care sunt luate în calcul.
Sigur, turismul este unul important, dar investițiile, educația, conexiunea cu instituțiile din alte țări sunt domenii care aduc plus valoare.
“Tările când se uită la branding nu se uită numai la turism, ci și la alți factori. Unul este comerțul, încrederea în produsele din țara respectivă, alt domeniu este cel al investițiilor. Al patrulea domeniu îl reprezintă relațiile interumane, sociale, calitatea educației. Suntem legati foarte mult de celelalte instituții europene, de instituțiile de învățământ superior, cercetare medicină, lucruri foarte importante”, afirmă Silvian Cențiu, cunoscut drept românul care face imaginea SUA în Europa.
România, analizată la rece
Pentru a reuși construirea unei strategii de imagine a României, este necesară o analiză la rece a atuurilor și a punctelor slabe, a oportunităților și amenințărilor.
În analiza făcută de Silvian Cențiu, România are avantajul unei poziționări strategice bune și a unui relief cu resurse naturale bogate, dar dezbinarea și faptul că nu reușim să fructificăm avantajele ne trag în jos.
“La puncte tari: suntem o țară europeană pozitionată strategic, avem un relief si o natură foarte bune și unele resurse naturale. Toate acestea ne avantajează. La puncte slabe: nu am reusit să fructificăm avantajele, am fost foarte dezbinați în istorie și suntem în continuare extraordinar de dezbinați în comparatie cu alte națiuni si acest lucru se vede”.
Iar competiția globală și migrația masivă reprezintă amenințări cărora România trebuie să le facă față.
“La capitolul amenințări, principala este competiția globală. Sunt țări care vin din urmă și ne creează competiție foarte mare. Noi avem IT-isti, dar nu avem firme de IT. Apoi, plecarea masivă din țară. Avem nevoie cu toții să schimbăm clasa politică, dar schimbarea începe cu noi, cu schimbarea mentalităților“, spune Silvian Cențiu.
Slăbiciunile României rămân și în continuare educația și cercetarea.
“La educație stăm prost spre foarte prost. Abia am intrat în cateva indexuri globale, universitățile noastre sunt dezastruoase. În cercetare avem puține proiecte. Unul dintre acestea este proiectul Laserului de la Măgurele. Insă, relativ vorbind, avem foarte puțin în cercetare“, punctează Cențiu, într-o analiză a punctelor slabe ale României.
România, o imagine neutră în lume
Când vorbim despre imaginea unei țări, cel mai important este sa arătăm lucrurile bune, dar la fel de important este să recunoaștem punctele slabe.
Nu vom rezolva problema de imagine, dacă nu vom soluționa problemele, iar ideea de bază este să ni să le asumăm.
Odată recunoscute și asumate, acestea pot fi îmbunătățite, spune Silvian Cențiu, românul care face imaginea SUA in Europa.
“Avem nevoie să ne asumăm lucrurile rele, nu să le băgăm sub preș. Imaginea nu se face ascunzând putregaiul. Imaginea se face prin a promova lucrurile bune și a rezolva problemele care nu merg“.
El este de părere că România are o imagine neutră în lume.
“Per total, imaginea țării este relativ neutră. Foarte mulți nu fac diferența între Bulgaria, Ucraina, Grecia, Polonia. În SUA, în Australia, oamenii nu au o părere - nici negativă, nici pozitivă - despre România. Este o țară europeană venită dintr-o cultură vestică, deci imaginea nu e atât de rea. Problemele pe care le avem sunt însă reale, dar oamenii nu și le asumă. Trebuie să le îmbunătățim și vorbim aici, în România, despre probleme de corupție, de onoare, de plată a taxelor către stat“.
România merge cu frâna de mâna trasă
Trăim vremuri în care competiția globală este acerbă, ritmul schimbărilor a devenit unul foarte alert, iar dezvoltarea tehnologică explodează.
Într-o asemenea viteză, România se deplasează cu frâna de mână trasă. Chiar dacă direcția în care mergem este bună, ne deplasăm mult mai încet decât ar trebui și nu reușim să ținem pasul cu schimbările.
“România merge într-o direcție buna, dar mult mai încet decât ar fi posibil. Ceea ce avem datoria să facem este să accelerăm această îmbunătățire, pentru că pierdem oportunități. Dar, cu sau fără eforturile noastre, va merge bine pentru ca așa merge lumea“, a conchis Silvian Cențiu.
Ceea ce trebuie însă să înțelegem este că, fără schimbare și competiție, șansele noastre de dezvoltare scad considerabil.
“Cel mai mult mă întristează la România acest ritm lent de a merge mai departe, în contextul global în care competiția este extraordinară și ritmul schimbării extrem de accelerat. Schimbarea este singura constantă din viața noastră“, adăugă Corina Vințan.
Iar o imagine bună a României în lume nu este numai datoria guvernanților și a specialiștilor, ci este o datorie a noastră, a tuturor românilor.
Video: “Serviciul de noapte“ cu Maria Țoghină, ediția din 14/15 octombrie 2019