Corul Madrigal, de la un veritabil brand de țară la educația tinerei generații
Povestea Madrigalului, care anul acesta pășește în anul centenar Marin Constantin, fondatorul corului, a fost spusă la Serviciul de noapte cu Maria Țoghină.
Articol de Luminiţa Voinea, 21 Ianuarie 2025, 16:57
De la Madrigal for Babies, la muzică clasică și bijuterii corale autentice, până la Madrigalul viitorului, acest ansamblu coral care a scris istorie, continuă să se reinventeze și să surprindă.
În cifre, anul 2024 a însemnat 294 de evenimente Madrigal – Cantus Mundi, patru turnee de diplomație culturală, două festivaluri Madrigal, 255.650 spectatori și peste nouă milioane de vizualizări on-line ale evenimentelor, a spus Emil Pantelimon, managerul cultural al Corului Național de Camera Madrigal – Marin Constantin, invitat la emisiunea Serviciul de noapte cu Maria Țoghină.
Anul 2024 a adus si o premieră mondială pentru muzica corală: Madrigalul a filmat un videoclip în vestigiile citadelei sacre Machu Picchu din Munții Anzi.
2025, anul centenarului Marin Constantin
Corul Madrigal pășește în anul centenar al nașterii maestrului Marin Constantin, fondatorul acestui ansamblu coral.
Anul 1963 este anul înființării Corului Național de Cameră Madrigal – Marin Constantin, iar de-a lungul timpului a devenit un reper al vieții muzicale românești.
Cu mii de concerte aplaudate de melomanii de pe întreg mapamondul, Corul Madrigal s-a impus ca un veritabil „brand de țară”, făcând din turneele internaționale și un reper al diplomației culturale.
Marin Constantin, trendsetter și influencer al vremurilor sale
Compozitor şi dirijor, Marin Constantin a pus bazele corului Madrigal în 1963, fiind un specialist renumit în muzica renascentistă, cântul gregorian şi baroc precum şi în muzica tradiţională românească.
Maestrul a fost un vizionar, transformând România într-un “laborator” pentru întreaga Europă.
“Puțină lume știe că totuși, Marin Constantin, dincolo de faptul că a înființat Madrigalul și că a avut curajul să cânte colinde și să promoveze compozitori contemporani lui, a avut curajul să cânte în limba originală fiecare piesă, chiar dacă totul se traducea pe vremea lui Ceaușescu, reușind chiar să impresioneze la nivel de președinți și oameni politici: Richard Nixon, Charles de Gaulle, Golda Meir, Margaret Thatcer. Marin Constantin a făcut un lucru fascinant și fenomenal pentru Europa, a readus pe tapet muzica Renașterii. Anii ‘70 sunt ani în care muzica Renasterii, din punct de vedere coral, este reintrodusă în repertoriile instituțiilor de spectacole, după ce, în anii ‘60, Marin Constantin a promovat-o și a reinventat-o într-un stil unic al Madrigalului. România a fost un laborator datorită lui Marin Constantin pentru întreaga Europă, pentru revitalizare, el a fost un trendsetter și un mare influencer de manageri. Chiar este bine să știm lucrul acesta despre Marin Constantin și-l vom spune tot anul", a povestit Emil Pantelimon.
Iar Anna Ungureanu, dirijoarea principală a Corului Madrigal, a punctat personalitatea maestrului Marin Constantin: “A fost de o generozitate extraordinară, un geniu, un muzician, o figură paternă în același timp și un vizionar”.
Madrigalul se reinventează
Dincolo de tradiția și păstrarea valorilor culturale autentice, Corul Madrigal vine cu o nouă viziune, adaptată noilor realități și viitorului tehnologic.
“Madrigalul, în ultimii ani, a dovedit o viziune nouă în ceea ce privește concertele. Ducem concertele către spectacol și în această viziune am gândit împreună o rețetă nouă pentru fiecare concert în parte. Să aibă un titlu deosebit, să avem invitați deosebiți”, spune Anna Ungureanu.
Experiențele de la concertele Madrigalului devin astfel inedite, iar publicul trăiește emoții unice.
“Toate producțiile Corului Madrigal sunt înregistrate la un nivel foarte înalt, calitativ, avem o echipă media excepțională, care reușește de la spectacol la spectacol să aducă noi tipuri de cadre, noi perspective, pentru ca ceea ce vede spectatorul să devină foarte dinamic și diversificat, să-l introducă pe spectator exact în locul din sală, publicul devine parte a Madrigalului, publicul se află în mijlocul corului, este înconjurat de cor, este o experiență surround, cu voci diferite pe care le auzi. Practic, din fiecare loc din sală, publicul are un alt tip de experiență și descoperă o altă culoare de voce în funcție de unde se situează”, puntează Emil Pantelimon.
Toate acestea au în spate multă muncă și discplină, corul fiind printre puținele care repetă zilnic.
“Madrigalul este printre puținele ansambluri din lume care repetă în fiecare zi a anului, indiferent dacă pregătește sau nu un concert anume. Repetițiile încep la ora 10:00 cu vocalize, se termină la 10.40. Începe repetiția cu dirijorul, e o pauză, încep repețiile pe partitură și apoi iar cu dirijorul. Este o disciplină de fier care duce, de fapt, la acest nivel de performanță”. Emil Pantelimon
Turnee în an centenar: Drumul Mătăsii și Expo Osaka
Proiectele din anul centenar Marin Constantin sunt unele de anvergură, în locuri speciale în care Madrigalul își va lăsa amprenta culturală.
“Pregătim marile turnee de anul acesta pe care le vom susține și vom începe cu un turneu strategic în Kazahstan. Vom participa la Expoziția Mondială din Japonia, de la Osaka. Avem întâlniri deja foarte avansate. În fiecare loc în care mergem, Madrigal propune și aduce spectacole noi: Drumul Mătăsii în Kazahstan și ritualurile pe care le vom prezenta inedit”.
În țară, concertele de Paste si de Crăciun vor fi speciale, iar celebrul spectacol extraordinar Ave Maria va continua la malul mării pentru al patrulea an.
Muzică, pictură și sculptură, într-o explozie de energie
Galeria „Madrigal”, un proiect inedit revine în actualitate.
“Anul acesta redevine un obicei Galeria Madrigal cu pictori și sculptori care vin și creează în timpul repetițiilor Madrigalului. Este un fenomen pe care ne-am bucurat să-l promovăm acum doi ani și la care revenim anul acesta, care a produs peste 30 de lucrări cu Corul Madrigal, lucrări de artă care se vernisează în diverse locuri. Ziua Madrigalului o vom sărbători și anul acesta la Parlamentul României și decernând premiul Marin Constantin, deja o tradiție foarte frumoasă. Sunt lucruri impresionante care se întâmplă și în spatele lor este o echipă fantastică, o echipă artistică în fruntea căreia este Ana Ungureanu, cu atâta măiestrie, dar și o echipă organizatorică condusă de Leila Popovici, care reușesc să vină cu foarte multe idei”, punctează Emil Pantelimon.
Madrigal, parte din viitorul tehnologic
Programul de cercetare Madrigal for Babies și Academia Cantus Mundi integrează Corul Madrigal în tendințele viitorului.
“Suntem parte din el, din viitorul tehnologic. Acesta este motivul pentru care Madrigalul are o strategie de dezvoltare și cercetare în zona de muzicoterapie. Madrigal for Babies este programul de cercetare pe care l-am lansat anul trecut și unde construim concerte atât pentru bebeluși cât și pentru mămicile gravide, care se bazează pe elemente din studiile și din cercetările pe care le facem asupra influenței repertoriale pe noile audiențe. La muzeele din țară, avem căști pentru bebeluși nenăscuți, dacă vă puteți imagina. Avem căști care se pun pe burticile mămicilor, astfel încăt vibrația sunetelor emise de Madrigal ajunge într-un fel, prin intermediul lichidelor, și la bebeluși și influențează practic dezvoltarea celulară”, a povestit managerul Emil Pantelimon.
Iar dirijoarea Anna Ungureanu a anunțat lansarea Academiei Cantus Mundi.
“Cantus Mundi dorește să ajute profesorii de muzică să devină mai buni, să-i sprijine prin puncte de credit obținute în urma acestei academii de dirijat. Practic, ei o să învețe cum să colaboreze cu copiii, psihopedagogia necesară de a lucra cu un cor de copii, de a integra corul și muzica clasică în școală, astfel încât copiii și tinerii să fie foarte receptivi. Pe de altă parte, avem școala de vară pentru copii, în fiecare an mai multe ediții, unde sunt invitați să vină și să experimenteze muzica din alte unghiuri”.
Programul Național Cantus Mundi este cel mai mare program de integrare socială prin muzică a copiilor din România, inițiat de reputatul dirijor Ion Marin și derulat de Corul Madrigal încă din 2011.
În prezent, 2.043 de coruri și aproape 70.000 de copii din țară și diaspora cântă sub acest concept integrativ și sunt invitați în proiectele Madrigalului.
Colaborarea cu Radio România
Corul de Copii Radio si alte trei coruri de copii și tineret din Bucuresti si din țară, alaturi de celebrul Cor National de Camera Madrigal, organizau în 2014, un adevarat regal muzical coral la Sala Radio, sub bagheta dirijorului suedez Bo Johansson, o personalitate extrem de apreciata a lumii muzicale internationale.
“Ne face mare plăcere să colabărăm cu Corul de Copii Radio, pentru că ei sunt un etalon absolut pentru excelența în arta corală, în ceea ce privește vârstele copiilor. Inclusiv Marin Constantin a selectat fete tinere de la Corul de Copii Radio, a dorit acele sonorități pure, albe, non vibrato, pe care aceste fete le puteau emite și în continuare am avut de-a lungul anilor foarte mulți tineri care au venit și de la Corul de Copii Radio și ne face mare plăcere”, a povestit Anna Ungureanu.
Fonoteca Radio arată, prin înregistrările păstrate, că este vorba despre o istorie artistică comună între Corurile Radio și Corul Madrigal.
Amintirile scot la iveală și discul interzis de colinde, înregistrat în 1967 la Sala Radio, după cum povestește Emil Pantelimon.
“La Radio a avut loc primul concert de colinde al Corului Madrigal, în 1967, care a fost interzis în niște împrejurări foarte interesante din punct de vedere istoric. Acel disc de colinde - Romanian Carols - a fost interzis în România și exportat, reeditat de 11 ori și prezentat de statul comunist ca element care aducea valută în România. El a fost înregistrat aici, pe scena Sălii Radio”.
Video: Serviciul de noapte cu Maria Țoghină, ediția din 21 ianuarie 2024. Invitați Emil Pantelimon și Anna Ungureanu.