Școala, încotro?
Cum se adaptează elevii, profesorii și părinții la provocările celui de-al doilea semestru al acestui an școlar a fost tema Serviciului de noapte cu Maria Țoghină.
Articol de Luminiţa Voinea, 16 Februarie 2021, 17:42
Aproape două milioane și jumătate de elevi au reînceput fizic şcoala în urmă cu o săptămână, ceea ce reprezintă peste 70% din totalul elevilor din România, ceilalţi continuându-şi studiile în format online.
După aproape un an de la măsurile de lockdown impuse de pandemie, după două semestre școlare în care atât elevii, cât și profesorii au interacționat mai mult online, odată cu reluarea cursurilor după vacanța intersemestrială, lucrurile par că intră pe făgașul normal.
În localitățile aflate în scenariul verde școlile au revenit la viață: elevii au s-au întors în bănci, profesorii la catedră, iar orele se realizează în format clasic.
În localitățile aflate în scenariul galben, grădinițele sunt și ele deschise, iar la școală vin doar elevii din clasele 0-IV și cei din anii terminali, clasele a VIII-a și a XII-a.
Pentru restul claselor, școala este tot în format online.
Scenariul roșu menține, în localitățile vizate, școlile închise și participarea la ore doar online.
Generația rezilienței
Efortul de adaptare a elevilor și profesorilor la școala on-line a fost considerabil și, dincolo de inconvenientele unui proces educațional testat pentru prima dată în România, reprezenații elevilor spun că experiența poate reprezenta un plus pentru școala românească și pentru formarea viitoare a elevilor.
“Nu suntem generația pierdută, ci suntem generația rezilienței. Este un an scolar în care am avut ocazia să ne uităm la ce am făcut și la ce nu am făcut în ultimii ani. Am început să înțelegem că tot ceea ce facem la scoală nu este esențial în deprinderea competențelor de viață. E un moment foarte bun de introspecție, toată experiența prin care trecem acum ne va forma și ne va contura anumite obiceiuri care, pe termen lung, pot reprezenta un plus pentru școala românească. Suntem într-o continuă evoluție, salutăm și apreciem efortul profesorilor, elevilor și al părinților. Se întâmplă și lucruri bune și le salutăm”, spune Rareș Voicu, președintele Consilului Național al Elevilor.
Școala on-line are atât câștiguri cât și pierderi și, în general, copiii serioși au evoluat, iar cei cu rezultate slabe au bătut pasul pe loc.
“Pentru copiii foarte buni este din ce în ce mai bine, incomod este pentru cei mai putin serioși, care nu au voința de a se implica în orele desfășurate on-line, pentru că nici nu sunt supravegheați de acasă. Revenirea la școală are părți mai bune și mai puțin bune. Anul trecut a crescut procentul de promovare la Bacalaureat și media de admitere în liceu, pentru că elevii au avut mai mult timp să-și pregătească strict disciplinele de examen și atunci este în favoarea lor acest tip de educație on-line. Sunt și câștiguri si pierderi, totul e să se păstreze un echilibru. Ceea ce se pierde este socializarea”, a punctat prof. Maria Dan, directoarea Liceului Teoretic Dante Alighieri din Capitală, la Serviciul de noapte cu Maria Țoghină.
.
Sincopele în funcționarea școlilor cu prezența fizică apar atunci când comunicarea cu instituțiile statului este precară sau când nu există o relație de colaborare continuă între profesor – părinte – elev.
“La Dante Alighieri funcționăm cu doua clase în on-line, ceilalți sunt prezenți la școală. Păstrăm distanțarea la intrare, ieșim în pauze decalate, trebuie să-i supraveghem tot timpul pe elevi, sunt niște responsabilități foarte mari. Incomod este modul de lucru și de răspuns la situațiile cu cabinetele medicale și cu cei de la DSP. Mi-ar fi plăcut ca lucrurile să pornească de la ei mai mult și nu de la noi. Părinții trebuie să înțeleagă că dacă copiii aduc infecția în școală, infectează și profesorii și trebuie să treacă în on-line. Este nevoie de o comunicare continuă și eficientă“, spune directoarea Liceului Teoretic Dante Alighieri din Capitală.
Elevii, dependenți de device-uri
Lipsa conexiunilor sociale și a întâlnirilor fizice între elevi are ca efect dependența de device-uri.
Mai mult, epidemia duce la accenturarea conflictelor între generații, este de părere psihologul Gabriela Enea.
“Din experiența mea din cabinet, se resimte foarte mult efectul lipsei socializării. Dramatic este că ei s-au cufundat și mai mult în zona de adicție a tot ce înseamnă device-uri, telefoane, laptopuri. Din punct de vedere al lipsei conexiunilor sociale, situația pe care eu o resimt în cabinet este creșterea numărului anxietăților, chiar al depresiilor. Aici, în principal sunt vizați preadolscenții și adolscenții, care sunt în perioadele în care căută legătura cu cei de aceeași vârstă și acest lucru a dispărut din cauza pandemiei. Conflictele între generțaii sunt mai crescute pentru că ei trebuie să stea cât mai mult cu familia. Totuși, cine vrea să socializeze o poate face, restricțiile severe nu mai există ca la începutul pandemiei”.
Mesajul părinților către copii este foarte important în această perioadă.
Acesta trebuie să fie unul realist și să nu transmită panică.
“Dacă părinții transmit copiilor un mesaj de panică și pun presiune pe ei le transferă o stare de anxietate. Putem înlocui acest limbaj cu unul ceva mai realist: ai grijă să respecți toate măsurile, nu este cea mai fericită situație, dar putem trece peste ea. Important este să ne cultivăm reziliența si să depășim categoric acest moment”, spune psihologul Gabriela Enea.
Testarea elevilor și a profesorilor, esențială
Din punctul de vedere al expertului în sănătate, în perioada următoare testarea este deosebit de importantă, pentru a preveni transmiterea virusului SARS-Cov 2 în rețeaua școlară.
“Testarea elevilor, cadrelor didactice și a personalului auxiliar este esențială. Din păcate, la noi nu a început decât în foarte puține cazuri. Ar fi fost bine să stim de la început care este statusul în asa fel încât, ulterior, să putem urmări evoluția pentru a preveni transmiterea în rândul copiilor și a cadrelor didactice“, subliniază expertul în sănătate publică, Ioana Stâncel.
În această situație, părinții sunt sfătuiți să-și dea acordul cu privire la testarea antigen a copiilor, care nu presupune niciun fel de risc.
“Mă astept să mai fie cazuri pozitive și să apară și alte cazuri noi, dar care nu sunt legate neapărat de procesul de învățământ, ci de vacanța de iarnă petrecută în aglomerările din stațiunile montane. Cred că este esențial să înțeleagă și părinții să-și dea acordul pentru testarea antigen, care va fi efectuată de personal medical și nu presupune niciun fel de risc. Copiii pot fi vectori de transmitere a virusului și in familie, acolo unde sunt persoane în vârstă și acest virus le poate fi letal“, avertizează Ioana Stâncel.
Cum va arăta școala post-pandemie
Atât reprezentanții profesorilor, cât și cei ai elevilor previzionează că după pandemie, școala românească va arăta diferit, pentru că experiența digitalizării a început deja.
Totul este ca infrastructura școlară să țină pasul cu schimbările, consideră Rareș Voicu.
“Sper ca școala postpandemie să arate diferit și mă refer și la infrastructura școlară. Avem o strategie privind infstrastructura, care stă în sertarele ministerelor, sper să fie aprobată în final și să fie pusă în aplicare. Pe cei care vor ramâne în școală, pe preuniversitari, îi va găsi mult mai uzați din punct de vedere moral și profesional, dar cred că și mult mai puternici. Digitalizarea este un mare plus, chiar se întampla acum. În urmă cu un an-doi nu vedeai asa ceva în orele de clasă“.
Pandemia a creat oportunitatea digitalizării educației, dar ideea de echipă la nivelul școlii elev-profesor-părinte rămâne una importantă în viitorul școlii.
“După pandemie, școala va fi diferită. Mult mai modernă, adaptată oricăror tipuri de situații. Vom putea învăța și din mașină si de la bunica, lucrurile vor fi poate mai permisive, dar în același timp și mai responsabile din partea copiilor, iar ceea ce ne lipsește acum va fi o dorință generală a tuturor , aceea de sentiment, de emoție, de a reliza lucruri împreună“, spune prof. Maria Dan, directoarea Liceului Teoretic Dante Alighieri din Capitală.
Iar măsurile de distanțare și de igienă vor trebui păstrate chiar și după trecerea pandemiei, conchide expertul în sănătate publică, Ioana Stâncel.
“Nu va mai fi la fel școala post-pandemie. Va trebui să învățăm să păstrăm distanță față de ceilalți ,să avem reguli de igienă pe care să le aplicăm și să avem condiții sanitare: apă curentă, canalizare, toaletă, astfel încât să nu expunem la risc nici părinții, nici profesorii“.
Video: Serviciul de noapte cu Maria Țoghină, ediția din 15/16 februarie 2021 poate fi urmărită în link-ul mai jos