Ascultă Radio România Actualitaţi Live

ARTRI: Vrem să asigurăm un climat de fair-play în transporturi

Reprezentanții asociațiilor transportatorilor au vorbit, la Serviciul de noapte cu Maria Țoghină, despre problemele transportatorilor români și posibile soluții de rezolvare.

Călin Sabău, director general al Fundaţiei Academia de Transport Intern şi Internaţional - FATII - ARTRI și Florinel Andrei, Secretar general al Asociației Române pentru Transporturi Rutiere Internaționale (ARTRI). Foto: Marius Țoghină

Articol de Luminiţa Voinea, 23 Aprilie 2024, 15:45

Prioritatea Asociației Române pentru Transporturi Rutiere Internaționale (ARTRI) este aceea de a asigura un climat de fair-play în transporturi, o competiție la care toți transportatorii să aibă șanse egale și obiective ambițioase, a declarat Florinel Andrei, secretar general al Asociației Române pentru Transporturi Rutiere Internaționale, la emisiunea Serviciul de noapte cu Maria Țoghină.

Alături de ARTRI, Fundaţia Academia de Transport Intern şi Internaţional – ARTRI vine în sprijinul transportatorilor, a personalului specializat din transporturi, și a conducătorilor auto, prin organizarea de cursuri specializate pe diferite ramuri ale transporturilor.

“Ne-am autorizat la toate cursurile obligatorii de-a lungul vremii pentru că, odată intrând în Uniunea Europeană, a trebuit să aplicăm directivele și regulamentele europene, astfel încât în mare, cursurile sunt pentru managerii de transport persoane/marfă, pentru conducătorii auto marfă, persoane, agabaritic, taxi, închiriere, pentru conducători auto care transportă mărfuri periculoase, inclusiv clasa 7 Materiale radioactive, pentru care suntem autorizați de Comisia Națională pentru Contorul Activităților Nucleare. De asemenea, conducătorii auto care transportă animale vii, un domeniu foarte interesant. În plus, consilierii de siguranță care organizează activitatea în cadrul operatorului de transport care transportă mărfuri periculoase, instructorii auto și profesorii de legislație rutieră, cei care ulterior vor lucra în școli de șoferi și vor pregăti viitorii șoferi”, spune Călin Sabău, director general al Fundației Academia de Transport Intern și Internațional ARTRI.

Marea majoritate a angajatorilor nu plătesc cursurile

Problemele cu care se confruntă transportatorii sunt numeroase, de la timpii mari de așteptare la frontieră, problema salarizării, migrarea forței de muncă în Occident, dar și faptul că certificatele trebuie reînnoite o dată la cinci ani de zile, așa cum prevede legislația europeană, dar fără asigurarea unui suport de pregătire continuă din partea autorităților din transporturi, respectiv Ministerul Transporturilor și Autoritatea Rutieră Română.

“O altă problemă este că marea majoritate a angajatorilor nu plătesc cursurile, așa încât conducătorii auto sunt nevoiți să plătească aceste cursuri din propriul buget, ceea ce în Uniunea Europeană nu prea se întâmplă”, a punctat Călin Sabău.

Aceste probleme au fost semnalate în direct de ascultătorii Serviciului de noapte, transportatori care au sunat și au intrat în direct în emisiune, atât din România, cât și din Europa.

Propunerile de îmbunătățire a activității transportatorilor, dar și problemele cu care se confruntă pot fi trimise Asociației Române pentru Transporturi Rutiere Internaționale, pe site-ul său.

“Pot fi membri ai asociației, chiar și persoane fizice din acest domeniu și clasificând cum trebuie astfel de informații și inițiative le putem promova cu șanse reale. Dacă reușim stabilirea unei mase critice de persoane , de exemplu în cazul acestor certificate periodice, putem ajuta la rezolvarea unor astfel de probleme”, a spus Florinel Andrei, secretar general al ARTRI.

Tribunalului de Arbitraj Internațional în Transporturi

În România există foarte multe litigii în domeniul transporturilor , problemă semnalată de firmele cu activitate în domeniu, care sesizau că nu există judecători specializați.

În acest context, ARTRI a înființat în urmă cu aproape 10 ani, un tribunal arbitral pentru transporturi.

Acesta are rolul de a furniza o jurisdicţie alternativă cu caracter privat în principal în materia transporturilor şi activităţilor auxiliare transporturilor (depozitări, manipulari, servicii de poștă și curierat, activități ale comisionarilor vamali, activități ale caselor de expediții).

Acest tribunal arbitral emite judecăți care sunt executorii în 120 de țări. Sunt mai multe avantaje aici. Primul este acela că arbitrii sunt specializați în transport. Al doilea, ar fi acela că o soluție într-un astfel de litigiu se dă în maximum șase luni de la momentul în care litigiul a fost adus la cunoștința comisiei tribunalului. Dintr-o statistică pe care o avem, aproximativ 40.000 de contracte care au avut clauza arbitrală inclusă, au fost litigii soluționate între părți. De exemplu, a fost un caz cu o parte franceză și o parte română. În situația în care nu ar fi avut clauza arbitrală în contract, atunci ar fi fost foarte dificil, dacă nu imposibil, de obținut o soluție într-un timp rezonabil”, a exemplificat Florinel Andrei.

Asociația Română pentru Transporturi Rutiere Internaționale (ARTRI) este o organizație profesională, neguvernamentală, independentă, fara scop lucrativ, de drept privat, ai carei membri sunt societăți de transport internațional din România.

ARTRI este asociația natională garantă pentru Convenția TIR în România.

Convenția TIR, semnată în anul 1975, permite transportul internațional de marfă, în vehicule rutiere sigilate în vamă, în birourile vamale din țară de plecare către birourile vamale din țara de destinație, tranzitând oricâte țări, fără efectuarea controlului fizic al mărfii în tranzit și fără depunerea unei garanții vamale la frontieră.

ARTRI emite si garantează față de autoritățile vamale carnetele TIR necesare transportului rutier internațional de mărfuri.

Video: Serviciul de noapte cu Maria Țoghină, ediția din 22/23

De vorbă cu regizorul Șerban Georgescu despre documentarul „Varză, cartofi și alți demoni. După 10 ani”.
Serviciul de noapte 14 Aprilie 2025, 10:55

De vorbă cu regizorul Șerban Georgescu despre documentarul „Varză, cartofi și alți demoni. După 10 ani”.

Regizorul Șerban Georgescu este invitatul Serviciului de noapte cu Maria Țoghină.

De vorbă cu regizorul Șerban Georgescu despre documentarul „Varză, cartofi și alți demoni. După 10 ani”.
“Salariat”, aplicația care oferă informații în timp real despre salariul și programul de lucru negociate cu angajatorul
Serviciul de noapte 08 Aprilie 2025, 17:22

“Salariat”, aplicația care oferă informații în timp real despre salariul și programul de lucru negociate cu angajatorul

Aplicaţia "Salariat", asociată portalului REGES-ONLINE, este disponibilă în magazinele de aplicaţii ale principalelor sisteme...

“Salariat”, aplicația care oferă informații în timp real despre salariul și programul de lucru negociate cu angajatorul
Ce beneficii va aduce angajaților noua platformă REGES-ONLINE?
Serviciul de noapte 07 Aprilie 2025, 09:29

Ce beneficii va aduce angajaților noua platformă REGES-ONLINE?

Purtătorul de cuvânt al Ministerului Muncii, Raul Giuglea vine la Serviciul de noapte cu explicații pentru angajați și...

Ce beneficii va aduce angajaților noua platformă REGES-ONLINE?
Serialul "Adolescence" este o ficțiune și ar trebui privit cu precauție. Cum să abordăm interacțiunea tinerilor cu internetul
Serviciul de noapte 06 Aprilie 2025, 10:30

Serialul "Adolescence" este o ficțiune și ar trebui privit cu precauție. Cum să abordăm interacțiunea tinerilor cu internetul

Serialul "Adolescence", sau "Adolescență coruptă", așa cum a fost tradus în limba română, aduce în atenție realități...

Serialul "Adolescence" este o ficțiune și ar trebui privit cu precauție. Cum să abordăm interacțiunea tinerilor cu internetul
Un copil în două case. Cum protejăm copilul când părinții se despart?
Serviciul de noapte 01 Aprilie 2025, 17:17

Un copil în două case. Cum protejăm copilul când părinții se despart?

Mecanismul-cheie care favorizează buna sănătate mintală a copilului după un divorț este relația bună de coparentalitate...

Un copil în două case. Cum protejăm copilul când părinții se despart?
Gabi Arteni, președinte ales APAIR: Îmi propun accesarea de fonduri pentru digitalizare și educație continuă pentru agenții imobiliari
Serviciul de noapte 01 Aprilie 2025, 14:38

Gabi Arteni, președinte ales APAIR: Îmi propun accesarea de fonduri pentru digitalizare și educație continuă pentru agenții imobiliari

România are o șansă foarte bună de a-și putea educa populația, pentru a deveni consumatori de imobiliare informați, iar APAIR...

Gabi Arteni, președinte ales APAIR: Îmi propun accesarea de fonduri pentru digitalizare și educație continuă pentru agenții imobiliari
Efectele divorțului asupra partenerilor și copiilor
Serviciul de noapte 31 Martie 2025, 10:30

Efectele divorțului asupra partenerilor și copiilor

Cât și cum îi afectează psihologic divorțul pe parteneri, dar și pe copii, discutăm la Serviciul de noapte cu Maria Țoghină.

Efectele divorțului asupra partenerilor și copiilor
Radu Szekely, despre noile planuri cadru din liceu: Trebuie să pregătim școlile pentru viață
Serviciul de noapte 28 Martie 2025, 17:09

Radu Szekely, despre noile planuri cadru din liceu: Trebuie să pregătim școlile pentru viață

Este important ca școala să scoată în evidență abilitățile și înclinațiile elevilor prin prioritizarea materiilor pe care...

Radu Szekely, despre noile planuri cadru din liceu: Trebuie să pregătim școlile pentru viață