ANALIZĂ Ce, cum și cât cumpără românii de pe internet?
În total, 3 milioane de oameni din mediul urban au realizat cumparaturi on-line în 2017, potrivit datelor puse la dispozitie de BRAT.
Articol de Luminiţa Voinea, 20 Martie 2018, 10:51
Daca ai până în 45 de ani, ești o persoana educată, traiești într-un oraș mare, ești întreprinzător particular sau ai funcții de conducere, te încadrezi perfect în profilul cumpărătorului on-line.
80% dintre persoanele care fac cumpărături on-line au pâna în 45 de ani, jumătate au studii superioare și statut social ridicat.
Aproape jumatate (48%) provin din București sau din orașe cu peste 200 mii de locuitori, iar 34% sunt întreprinzători particulari sau au funcții de conducere.
În total, 3 milioane de oameni din mediul urban au realizat cumparaturi on-line în 2017, potrivit datelor puse la dispozitie de BRAT, Biroul Român de audit Transmedia.
Dispare geoblocarea
Geoblocarea este o practică discriminatorie care îi împiedică pe clienții online să acceseze și să achiziționeze produse sau servicii de pe un site aflat într-un alt stat membru.
De la sfârșitul anului 2018, vor intra în vigoare reglementările Uniunii Europene care vor face mai multă ordine pe piața online.
Astfel, dacă un consumator din România va dori să achiziționeze produse de pe un site din UE - cum ar fi bilete de transport în străinătate sau tichete de acces la un concert sau la un parc de distracții din țările UE - acesta o va putea face la același preț și în aceleași condiții ca și consumatorul din țara respectivă, a declarat Irina Chirițoiu, directorul Centrului European al Consumatorilor din România, la emisiunea Serviciul de noapte cu Maria Țoghină.
Topul preferințelor
Românii aleg să cumpere on-line îmbaracaminte/încalțăminte, electronice/electrocasnice și produse cosmetice și de îngrijire personală.
O treime dintre românii din mediul urban, care realizeaza cumpărături online, achiziționează pachete turistice sau cazare la pensiuni/ hoteluri.
Prețul face diferența
Cel mai important criteriu de alegere a cumparaturilor on-line este prețul, iar apoi condițiile de livrare (timp, cost) și ofertele speciale.
De asemenea, și încrederea în comerciant se numara printre criteriile la care românii sunt atenți.
"Am facut un studiu anul trecut, pe același produs în aceeași zi am verificat atât în mediul on-line cât și off-line și am constatat că 38% dintre produse, deci aproape 40%, sunt mai ieftine în on-line", a declarat Florinel Chiș, director executiv al Asociației Române a magazinelor on-line, la emisiunea Serviciul de noapte, realizată de Maria Țoghină.
De ce se tem românii când fac cumpărături pe internet?
Jumatate dintre cei care fac cumpărături on-line se tem pentru siguranța datelor personale.
Cei care cumpara on-line sunt nemulțumiți de faptul că produsul primit diferă de cel prezentat pe site (doua treimi).
Estimări: creștere semnificativă a venitului din activitatea "eCommerce"
Conform datelor prezentate de statista.com, venitul din activitatea de "eCommerce" pe piața din România se estimează că va ajunge la 2,435 milioane USD anul acesta.
Totodata, urmează sa se înregistreze o rata anuală de creștere (in intervalul 2018-2022) de 11,5%, cu un volum de piață de 3,764 milioane USD în 2022.
Cel mai mare segment al pieței pe zona “eCommerce” este segmentul "Electronics & Media" cu un volum estimat la 788 milioane USD în 2018.
Gradul de utilizare a internetului este de 53% și se așteaptă să atingă 73,7% în 2022.
Venitul mediu pe utilizator este în prezent de 237.38 USD.
România, creșteri specaculoase pe comerțul on-line
Potrivit Asociației reprezentative a magazinelor online din Romania - AMRO - comerțul on-line din România a înregistrat cea mai mare creșetere în 2016 - 38%, media europeană fiind de doar 15%.
În ce privește creșterea de anul acesta, Florinel Chiș este mult mai optimist decât statista.com, afirmând că este așteptată o creștere de 40 de procente a comerțului on-line.
Cu toate astea, România se numără printre țările cu cea mai mică pondere a persoanelor care fac cumpărături on-line.
"Evolutia comerțului on-line din România este încurajatoare, însă avem nevoie de investiții în forța de muncă, în dezvoltarea de aptitudini digitale, dar și a infrastructurii, pentru asigurarea unui ritm bun de creștere, nu doar a comerțului on-line, ci a economiei, în general", spune Florin Chiș.
Cum ne protejăm de capcanele comerțului on-line?
Avem la dispoziție o multitudine de site-uri care ne ademenesc cu oferte tentante și cu reduceri semnificative, mai ales în perioadele de sărbătoare.
Pentru a fi protejați de eventualele neplăceri, trebuie să fim atenți de unde cumpărăm și să ținem cont de câteva criterii de siguranță: site-ul de pe care cumpărăm trebuie să aibă trecute la vedere datele de contact (numărul de telefon, adresa).
Apoi este necesar să existe o secțiune clară cu termeni și condiții, să afișeze politica de taxare și condițiile de returnare a produselor sau a banilor.
Foarte important: plata cu cardul atunci când facem cumpărături on-line este un mijloc de siguranță pentru returnarea banilor, în caz de neplăceri, a declarat Irina Chirițoiu, directorul Centrului European al consumatorilor din România, la emisiunea Serviciul de noapte cu Maria Țoghină.
De altfel, pentru informarea tuturor clienților magazinelor on-line și pentru cunoașterea drepturilor pe care le aveți în calitate de cetățeni europeni atunci când achiziționați un produs, aveți la dispoziție site-ul Centrului European al Consumatorilor din Romania.
Aici puteti reclama și eventuale abuzuri din partea comerciaților on-line.
Centrul acordă asistență gratuită artunci când ai probleme cu un produs achiziționat dintr-un alt stat european, a mai spus Irina Chirițoiu, directorul Centrului.
VIDEO Emisiunea Serviciul de noapte, din 19/20 martie 2018. Realizator: Maria Țoghină