Simona Laiu, românca din Honolulu: Sursa de sevă pentru mine a fost și rămâne cultura României
Emisiunea "Românii de pretutindeni" v-o prezintă pe Simona Laiu, românca din Honolulu pasionată de rolul costumului național în făurirea României moderne.
Articol de Luminiţa Voinea, 22 Ianuarie 2024, 14:17
Poveștile românilor de pretutindeni se scriu și se aud la Radio Romania Actualități.
Emisiunea “Românii de pretutindeni” vă prezintă români care, ajunși peste granițe, impresionează cu pregătirea, inteligența, curajul și puterea de muncă.
Au lăsat România pentru a-și urma visul departe și au reusit să ajungă pe cele mai înalte culmi ale succesului.
Aflată tocmai în Honolulu, Simona Laiu scrie despre “acasă”.
De numele ei se leagă expoziția O frumusețe aparte: îmbrăcămintea populară românească” , organizată la Washington, dar și cartea ”Rolul costumului național în făurirea României moderne”.
Născută la Piatra Neamț, a studiat istoria și psihologia la Universitatea York din Toronto, Canada.
A obținut un master în muzeologie la Amsternam și unul în arte liberale la Universitatea Stanford, cu o teză despre costumul național românesc.
Din 2019, Simona Laiu este co-curator la Maryhill Museum of Art din Washington, unde, între altele, a organizat și montat expoziția "O frumusețe aparte: îmbrăcămintea populară românească”.
Ea se numără printre românii din diaspora participanți la reuniuni literare internaționale organizate în ultimii trei ani prin Zoom și a încântat la Cenaclul Mircea Eliade din Colorado, SUA, cu studiul pe care l-a făcut asupra costumelor tradiționale românești purtate de reginele noastre.
Din Hawaii, căutându-se chiar pe sine, Simona Laiu ne-a dăruit anul trecut valorosul studiu “Rolul costumului național în făurirea României moderne”, carte în care ni se înfățișează ca neobosită cercetătoare, dar și inspirată purtătoare a minunatelor noastre costume tradiționale.
Așadar, ora 10:00 în Honolulu, ora 22:00 la noi - o întâlnire provocată de Mihaela Helmis.
"Această carte s-a născut din dorința mea de a mă reconecta cu țara. Singura mea soluție a fost să mă reconectez cu sursa de sevă care pentru mine a fost și rămâne cultura României, România în sine, din care eu sunt ca o frunzuliță desprinsă și dusă de vânt pe întreg globul". Simona Laiu
Reporter (Mihaela Helmis): Numiți într-un fel aparte acest port național și costumul pe care îl purtau doamnele din Casa Regală și familiile boierești.
Simona Laiu: Țesătura identității, rolul femeilor și al textilelor în facerea României Mari între 1848 și 1919, cartea care a fost publicată astă-vară prin Editura Junimea la Iași, aduce publicului o cercetare care se uită la un set anumit de straie numite costum național, promovate de femeile românce, de femeile din înalta societate și apoi de reginele României și rolul acestui costum național în crearea României moderne, de la Revoluțiile de la 1848 și până la sfârșitul Marelui Război, a Primului Război Mondial, de la 1918. În mod specific, mă uit la contribuția femeilor care prin fire textile, prin broderie, prin ac, prin arnici, au creat o identitate românească. Și felul cum acest costum național se leagă de anumite etape foarte importante ale istoriei României moderne. O sinteză a acestei cărți ar fi faptul că există un costum național care este un fel de încoronare a identității românești de la mijlocul secolului al XIX-lea și prima jumătate a secolului XX, iar acest costum național a fost creat de doamnele din înalta societate tocmai pentru a sprijini românimea în a se vedea o singură țară. Această carte s-a născut din dorința mea de a mă reconecta cu țara. Singura mea soluție a fost să mă reconectez cu sursa de sevă care pentru mine a fost și rămâne cultura României, România în sine, din care eu sunt ca o frunzuliță desprinsă și dusă de vânt pe întreg globul. M-am apucat să citesc, m-am apucat să colecționez , de mică mi-au plăcut textilele, de mică m-au fascinat textilele românești. Pentru mine, toate spuneau o poveste pe care o recunoșteam, o simțeam la nivel celular, dacă mă puteți crede, astfel încât ca istoric și muzeolog a fost natural să îmbin aceste două științe cu marea mea dragoste pentru țara mea, pentru cultura mea, oriunde m-aș fi aflat pe pământ. Și uitându-mă în istorie, am constatat că există o mare corelare între aceste costume și istorie și avem astfel patru faze pe care eu le-am numit: costumul românesc și anume ce este românesc între straiele pe care le purtau atunci boieroaicele, costumul național sau popular, costumul național de curte, curtea Palatului Peleș, curtea de vară a Reginei Elisabeta și Regelui Carol și costumul pan-românesc, costumul care a unit toate teritoriile țării noastre într-o Românie mare.
Mihaela Helmis: Poate se văd lucrurile mai clar făcând un pas în afara țării și privind și cu ochii sufletului spre casă, poate dublat de luciditate și de cercetarea atât de atentă a arhivelor. Cum vă e acolo, în Honolulu, vorbind despre casă, despre România, având o asemenea carte pe care ne-o dăruiți?
Simona Laiu: Eu văd prin prismele mele și prin capacitățile mele o lume care poate nu mai există acasă decât în sufletul meu. Văd că există o renaștere a interesului pentru portul național românesc și pentru portul regional românesc, pentru cămașa cu altiță, mai ales. Și sper din suflet că nu este doar o modă trecătoare. Există foarte multe doamne care cos și învață tinerii să-și coasă singuri straiele, dar nu poate să mai fie ce a fost în momentul în care România încerca să devină o țară și să-și găsească o identitate în așa ceva. Acum este doar o încercare a noastră, de a nu pierde, de a valoriza, de a ține în viață ceva extraordinar și care ne reprezintă internațional. Și văd asta și cu mândrie, și cu teamă, și cu durere, și cu speranță și mai ales cu recunoștință pentru cei care au fost și ne-au lăsat o astfel de moștenire.
AUDIO Românii de pretutindeni, ediția din 20 ianuarie 2024. Realizator: Luminița Voinea