Vin peste ei
Micii producători de lactate din Cluj ”muşcă” din cota de piaţă a multinaţionalelor.
24 Noiembrie 2011, 18:32
În contextul crizei economice, micii producători de lactate din România au început să se impună pe piaţa clujeană, în detrimentul companiilor multinaţionale. Şi asta pentru că ei îşi permit să ofere, la acelaşi preţ, produse mai bune.
Uneori, mai ales vara, când au lapte din abundenţă, micii producători de lactate îşi permit să ofere preţuri mai bune decât cele ale companiilor multinaţionale. Acest lucru a fost deja remarcat de clujeni, care spun că preferă să cumpere de la companiile româneşti.
Miza pe laptele proaspăt
Unul dintre aceşti producători, Vasile Naş, care conduce o mică fabrică de industrializare a laptelui în satul Dezmir, spune că secretul succesului constă în calitate şi gust. El spune că, dimineaţa, în fabrică intră laptele muls la prima oră, iar la prânz, laptele ambalat şi smântâna se regăsesc deja pe rafturile magazinelor proprii. De asemenea, brânzeturile ajung proaspete la cumpărători, iar acest lucru i-a determinat pe mulţi clujeni să devină clienţi fideli, spune Vasile Naş. ”Absolut este importantă prospeţimea. Din laptele de azi facem lapte de consum ori iaurturi, care pot fi cumpărate tot azi. Laptele mai vechi de trei zile este utilizat doar pentru brânzeturi”, spune Vasile Naş.
O nişă specială
Un al producător de lactate şi-a construit o făbricuţă în satul Vâlcele. Ovidiu Spânu produce doar brânzeturi şi iaurt din lapte de capră. Fabrica din Vâlcele s-a impus rapid pe piaţa clujeană, pentru că este singurul producător local ce a mizat pe lactatele de capră, spune Ovidiu Spânu. ”Este vorba de diversificare alimentară. Putem consuma şi alte produse decât cele pe care le consumăm în mod tradiţional, inclusiv brânza de capră”, spune Ovidiu Spânu. Afacerea sa este mai complicată, pentru că există lactaţie la capră doar în sezonul cald. În sezonul rece, fabrica din Vâlcele foloseşte doar lapte congelat, de aceea, toamna şi iarna nu produce iaurt.
Strategie câştigătoare
Un amănunt interesant este şi acela că producătorii din Transilvania au găsit şi modalitatea de a evita ceea ce ei numesc dictatura hypermarketurilor, care impun preţuri mari şi termene lungi de plată micilor fabrici. Astfel, un producător de lactate, unul de pâine, unul de mezeluri şi unul de carne de pui s-au asociat şi au reuşit să deschidă un lanţ de 10 mici magazine, în care predomină marfa locală. Astfel, ei au reuşit să ofere alimente la preţuri mai mici decât marile lanţuri şi să îşi încaseze banii cuveniţi la sfârşitul fiecărei zile. Strategia este una de succes, iar cei patru producători vor să îşi extindă lanţul de magazine cât mai curând.