Gropile de gunoi nasc dispute
În Bistriţa-Năsăud o groapă ecologică stârneşte controverse, iar rampa de gunoi a Clujului întârzie să apară.
04 Martie 2010, 14:33
În Bistriţa-Năsăud, autorităţile au obţinut bani europeni pentru amenajarea unui depozit ecologic pentru tot judeţul care se va întinde pe 20 de hectare. Construcţia, în care se vor investi 32 de milioane de lei, va începe în câteva zile la mai puţin de un kilometru de satul Tărpiu din comuna Dumitra. Vestea i-a împărţit pe săteni în două tabere.
Unii cred că nu poate fi nimic bun că toate gunoaiele din 62 de comune şi oraşe vor fi depozitate la mai puţin de un kilometru de satul Tărpiu fiindcă acest lucru ar însemna mai multă poluare şi boli, în timp ce alţii sunt de părere că investiţia de peste 30 de milioane de lei va însemna drumuri mai bune şi locuri de muncă pentru cei plecaţi în străinătate şi care, acum, ar avea un motiv întemeiat să se întoarcă.
Primarul comunei Dumitra, Gheorghe Bălăjan, le dă dreptate celor îngrijoraţi. Depozitul ecologic poate pune probleme dacă nu se respectă tehnologiile de sortare şi depozitare, dar va aduce în schimb circa o sută de locuri de muncă şi sume importante la bugetul local, de 100.000 de lei în fiecare an, din care se vor putea face şi alte lucrări. Construcţia depozitului ecologic de la Tărpiu va începe în cel mai scurt timp. Ascultaţi un reportaj realizat de colega noastră, Cristiana Sabău.
Rampa de gunoi a judeţului Cluj rămâne în continuare un subiect controversat. În luna iunie actuala rampă de Pata Rât trebuie închisă pentru că nu respectă standardele impuse de Uniunea Europeană. Consiliul Judeţean Cluj are în pregătire un proiect pentru un sistem de management integrat al deşeurilor, dar acesta riscă să fie mult întârziat.
Autorităţile dau vina pe consultantul angajat de Ministerul Mediului, care ar fi trebuit să furnizeze de câteva luni documentaţia tehnică pentru acest sistem. Termenul iniţial a fost fixat pentru luna noiembrie, ceea ce permitea finalizarea proiectului în vară. Dar cu întârzierea de aproape patru luni, rampa nu va putea fi finalizată decât probabil cel mai devreme în toamnă. Proiectul are o valoare estimativă de 71 milioane de euro şi se preconizează că va fi terminat în 2013. Activităţile presupun crearea a trei staţii de transfer la Gherla, Mihai Viteazu şi Huedin, dar şi închiderea depozitelor urbane existente.
Mai multe detalii are colegul nostru, Ciprian Iancu.