Două treimi din Drumurile Naționale fără contracte pentru marcaje rutiere
Ce părere au șoferii despre problema marcajelor și ce spune Poliția Rutieră despre lipsa marcajelor aflați din Reportajul Ediției la Obiectiv România.
Articol de Alex Lancuzov, 17 Octombrie 2016, 11:11
Semnalizarea rutieră din România prin marcaje și indicatoare se face conform unor standarde europene din 2011 însă pe teren realitatea e cu totul alta.
Marcajele costă mult dar se șterg după câteva luni iar multe dintre panourile indicatoare sunt vechi, prost amplasate și greu de văzut.
10 000 de kilometri fără contracte de marcaje
Aproape 10 000 din cei 15 000 de kilometri ai rețelei de Drumuri Naționale NU au de la începutul anului contracte pentru trasarea marcajelor pe asfalt iar pe mai multe șosele semnalizarea care s-a mai păstrat este insuficientă mai ales noaptea atunci când vizibilitatea e redusă.
AUDIO: Reportajele RRA.
Intrarea în sezonul rece ar trebui să găsească toate cele șapte Regionale de Drumuri cu problema deja rezolvată însă licitația de aproape 100 de milioane de euro pentru trasarea marcajelor pe următorii patru ani de-abia a fost lansată.
Ecaterina Munteanu conduce Direcția de Siguranță de la CNADNR și explică situația : ,,Semnalizarea rutieră presupune două componente: atât semnalizare verticală, respectiv indicatoarele rutiere, cât şi semnalizare pe orizontală, respectiv marcajele. Totdeauna, acestea sunt combinate. Nu se poate unul fără celălalt. La Regionala Craiova şi la Regionala Bucureşti, sunt singurele regionale care mai au, în momentul de faţă, contracte pentru marcaj, iar celelalte regionale - suntem în evaluare. Sperăm că în primăvară să avem contracte.”
Milioane de euro pentru dungi care se șterg la prima ploaie
Până în vară prețul cel mai scăzut era criteriu determinant în atribuirea contractelor și asta s-a reflectat în calitatea materialelor pentru semnalizarea rutieră.
Este un lanț al slăbiciunilor pentru că de multe ori nu se respectă grosimea obligatorie a stratului de vopsea, cantitatea de microsfere de sticlă din material și tehnicile de aplicare iar beneficiarul lucrării nu prea se asigură ca lucrarea să reziste în timp după cum dezvăluie Radu Spirea directorul unei firme de semnalizare :,,Se ajunge ca marcajul în strat subțire să dispară după o lună-două de la aplicare iar marcajul în strat gros care are durată de viață de trei ani se șterge la un an. Foarte prost stăm la controlul calității execuției.
La indicatoare problema este folia chinezească. Dacă o folie foarte bună care se produce în România prețul pe metrul pătrat este de 20 de euro, la folia din China este de 3,5 euro.
La momentul montării poate coresunde minimelor cerințe dar după șase luni deja s-a decolorat și și-a pierdut coeficientul de retroreflexie.”
În Occident semnalizare rutieră costă 8 %, la noi cel mult 2 %
În țările cu infrastructură mai dezvoltată, semnalizarea rutieră ajunge la 8 % din valoarea unui drum însă noi alocăm doar două procente.
Este de fapt o investiție pe care ar trebui să ne-o permitem în primul rând pentru rolul de prevenire a accidentelor.
Și mai e ceva, mașinile de ultimă generație au tot felul de sisteme de asistare iar calculatoarele lor citesc toate informațiile de pe drum.
De aceea marcajele și panourile de pe șoselele noastre nu ar trebui să rămână simple dungi cu vopsea sau bucăți colorate de tablă.
Ce părere au șoferii despre problema marcajelor și ce spune Poliția Rutieră despre lipsa marcajelor aflați din Reportajul Ediției la Obiectiv România.