Ascultă Radio România Actualitaţi Live

Despre focul din...locomotivele cu abur

John Haswell este cel care a proiectat prima locomotivă cu abur construită la Reşiţa, în anul 1872, şi denumită „Reşiţa”.

Despre focul din...locomotivele cu abur
Locomotivă cu aburi (foto: Mario Balint)

Articol de Mario Balint, 20 Martie 2012, 19:51

Industria reşiţeană este recunoscută pentru multe realizări tehnice de pionierat, fiind timp de peste două sute de ani una dintre cele mai importante forţe industriale din Europa.

Despre aceste realizări, precum şi despre istoria uzinelor de la Reşiţa, mi-a vorbit inginerul Dan Perianu, prestigios cercetător al industriei bănăţene, cu prilejul împlinirii a 200 de ani de la naşterea lui John Haswell, inginer englez, considerat întemeietorul şcolii austriece a constructorilor de locomotive cu abur. John Haswell, directorul fabricii de locomotive "St. E. G." din Viena, este cel care a proiectat prima locomotivă cu abur construită la Reşiţa, în anul 1872, şi denumită „Reşiţa”cu ecartament de 948 mm. Tot atunci au fost construite şi locomotivele „Bocşa” şi “Hungaria”, aceasta a treia fiind transportată la Viena, trasă de un şir lung de boi.

Cu o asemenea tradiţie, la aniversarea a două secole de foc nestins la Reşiţa, s-a simţit nevoia înfiinţării unui muzeu al locomotivei cu abur, un simbol al inteligenţei tehnice şi hărniciei oamenilor acestor locuri, muzeu ce a fost inaugurat la 3 iulie 1972. Cu două excepţii, cele 16 piese din Muzeul de astăzi, concentrează istoria de aproape un secol a acestei importante componente a industriei constructoare Reşiţene, astăzi, apropape uitată. În anul 1872 uzinele "St. E. G." de la Reşiţa produc pentru căile ferate europene: 16 macarale, 18 rezervoare pentru castelele de apă, 110 plăci pentru întoarcerea locomotivelor, 514 inimi de încrucişare pentru macaze, 793 de tampoane. În 1872, uzina produce şi prima locomotivă, Reşiţa 2 .

Prima cale ferata fusese construită la Reşiţa încă din anul 1846, unind topitoria cu laminoarele, şi avînd o lungime de 610 m. Între anii 1868-1870, s-a construit între Reşiţa şi mina Secu o linie ferată cu ecartament îngust (948 m) în tracţiune cu cai, care în scurt timp după aceea, a fost transformată şi adaptată pentru tracţiune cu locomotive cu aburi (26 iulie 1871). Prima locomotivă care a circulat pe acestă linie a fost locomotiva Szekul, fabricată la Viena, o locomotivă de tip STEG-52, după proectul aceluiaşi John Haswell. La inaugurarea cursei locomotivei Resicza, în 1872, au luat parte atît directorul societăţii STEG, francezul George Bresson, cît şi John Haswell. Începînd cu anul 1920, la "Uzinele Domeniilor" din Reşiţa începe proiectarea şi construcţia următoarelor tipuri de locomotive:

seria 230 pentru trenuri de călători (1932-1936)
seria 142 pentru trenuri grele de călători (1937-1940)
seria 50 pentru trenuri de marfă (1926-1936)
seria 150 pentru trenuri grele de marfă (1947-1960)
seria 131 pentru trenuri de călători pe linii secundare (1939-1942)
seria 151 prototipuri pentru trenuri grele (1938-1939).

În anul 1926 se produce la Reşiţa locomotiva cu abur 50.243 "Regele Ferdinand", prima locomotivă construită în România în perioada interbelică. Datorită succesului în construcţia de locomotive la Reşiţa şi Malaxa, începînd cu anul 1930, în România nu s-a mai importat nici o locomotivă.

Între anii 1926-1960, în România s-au construit 1207 locomotive cu abur, reprezentînd 10 tipuri pentru cale normală şi trei tipuri pentru cale îngustă. Din acestea s-au fabricat 797 la "Uzinele Reşiţa" şi 410 la "Uzinele Malaxa" din Bucureşti. În anul 1960, producţia de locomotive cu abur s-a sistat. Locomotivele cu abur au funcţionat în exploatarea C.F.R. pînă în anul 1980.

Muzeul de locomotive în aer liber, unic în România, reuneşte 16 dintre cele mai importante locomotive livrate beneficiarilor. Se păstrează aici prima locomotivă fabricată pe teritoriul României, apoi una din cele două locomotive forestiere realizate în 1925 pentru direcţia silvică a UDR (prima care a folosit aburi supraîncălziţi), una din cele două locomotive seria 142.000m - care nu există în ţară, celebra locomotivă seria 150.000 - de tipul căreia existau doar 9 în 1955, precum şi cea de-a 1000-a locomotivă reşiţeană!

Beius - Cel mai mic preț al gigacaloriei din țară
Obiectiv, România 12 Ianuarie 2022, 13:29

Beius - Cel mai mic preț al gigacaloriei din țară

Cele 23-25 de grade C din apartamente nu se simt deloc la factura, pentru ca sursa caldurii este una naturala.In anul 2001...

Beius - Cel mai mic preț al gigacaloriei din țară
Domnu’ Viorel, din Dumbrava, Bihor
Obiectiv, România 20 Octombrie 2021, 16:44

Domnu’ Viorel, din Dumbrava, Bihor

Peste 2500 de oameni, nedoriți nici de către societate și instituțiile ei de protecție, nici de către familie sau...

Domnu’ Viorel, din Dumbrava, Bihor
Strămutații de la Ocnele Mari: Blocați și de natură, și de autorității
Obiectiv, România 27 Septembrie 2021, 18:26

Strămutații de la Ocnele Mari: Blocați și de natură, și de autorității

Familiile de la Ocnele Mari, județul Vâlcea, trăiesc în incertitudine, de mai bine de 10 ani de la alunecările de teren care...

Strămutații de la Ocnele Mari: Blocați și de natură, și de autorității
Epopeea Porții turcești din Galați
Obiectiv, România 17 Septembrie 2021, 14:50

Epopeea Porții turcești din Galați

Mini-ancheta de astăzi aduce în atenție “Poarta turcească” – un monument istoric din Galați, care zace ne-restaurat pe un...

Epopeea Porții turcești din Galați
 De 1 Decembrie, cu Sava Negrean Brudașcu
Obiectiv, România 01 Decembrie 2020, 13:54

De 1 Decembrie, cu Sava Negrean Brudașcu

SAVA NEGREAN BRUDAȘCU- "La mulți ani, România mea! Să fim uniți la greu și multă sănătate, dragi români!"

De 1 Decembrie, cu Sava Negrean Brudașcu
De 1 Decembrie, cu Sava Negrean Brudașcu
Obiectiv, România 01 Decembrie 2020, 11:20

De 1 Decembrie, cu Sava Negrean Brudașcu

SAVA NEGREAN BRUDAȘCU- "La mulți ani, România mea! Să fim uniți la greu și multă sănătate, dragi români!"

De 1 Decembrie, cu Sava Negrean Brudașcu
Obiectiv, România 02 Decembrie 2019, 10:14

Brexit pe şantier: Reportaj cu românii aflaţi la muncă în Marea Britanie

În Londra aproape că nu există șantier pe care să nu întâlnești muncitori români. Nu există o statistică oficială, dar se...

Brexit pe şantier: Reportaj cu românii aflaţi la muncă în Marea Britanie
Expoziția în memoria eroului Mădălin Stoica a ajuns la Buzău
Obiectiv, România 12 Noiembrie 2019, 20:19

Expoziția în memoria eroului Mădălin Stoica a ajuns la Buzău

Vernisajul a avut loc chiar de Ziua Veteranilor din Teatrele de Operații, la biserica ridicată de veterani în curtea Diviziei...

Expoziția în memoria eroului Mădălin Stoica a ajuns la Buzău