Viaţa printre păpuşi
Creion, carton, aţă, ace, materiale textile şi nu în ultimul rând.. ceva talent. Sunt suficiente pentru a le face o bucurie copiilor.
Articol de Valentin Panduru, 16 Iulie 2009, 23:49
Specializată în decoraţiuni interioare şi design vestimentar, Ana Ponta s-a reorientat după 1990, încercând să-şi deschidă un spatiu propriu de creaţie. Nu i-a reuşit din prima, aşa că a continuat să-şi vândă realizările prin galerii de artă sau cu ajutorul magazinelor de decoraţiuni. Cum cererea a devenit tot mai importantă, Ana Ponta şi-a luat munca in serios şi chiar a făcut sacrificii importante pentru a putea lucra într-un atelier propriu.
"Nu sunt chiar păpuşi. Eu fac design de produs care să fie pentru suflet, să te binedispună intr-o zi când eşti prost dispus." Ana Potra
Specializată în decoraţiuni interioare şi design vestimentar, Ana Ponta s-a reorientat după 1990, încercand să-si deschidă un spaţiu propriu de creaţie. Nu i-a reuşit din prima, aşa că a continuat să-şi vândă realizările prin galerii de artă sau cu ajutorul magazinelor de decoraţiuni. Cum cererea a devenit tot mai importantă, Ana Ponta şi-a luat munca in serios şi cu sacrificii importante, a reuşit să-şi strangă câteva ajutoare intr-un atelier.
"Acum am atelier de 7 ani, de când am dezvoltat subiectul acesta a păpuşii de colectie, obiectul de colecţie de fapt, şi nu mai prea fac parte din familie. Adică, plec la 7 dimineaţa de acasă si mă intorc pe la 10 seara. În weekend particip la târguri şi expoziţii, deci eu nu mai exist în viaţa familiei, ceea ce este un punct în minus, in echilibrul vieţii mele."
Munca nu este deloc uşoară. Există o serie intreagă de păpuşi îmbrăcate în costume tradiţionale care a necesitat o documentare serioasă, acoperind aproape 50 de zone etnografice din ţară. Fiecare obiect a fost făcut cu atenţie faţă de cel în mainile caruia va ajunge. Dacă păpuşile obişnuite au o umplutura ce o fac cumva mai rigida, cele pentru copii sunt făcute cu materiale mai puţin tari, care să nu rănească în niciun fel copilul. De altfel, atelierul este plin de materiale, aşteptând parcă o nouă idee, o nouă combinaţie pentru a imbraca o altă viitoare păpuşă.
"Necazul meu cel mai mare, este că nu pot să lucrez eu toate ideile ce le am. Şi chiar dacă am un colectiv cu care lucrez, 40% din obiect tot pe mâna mea ajunge."
Cu preţuri cuprinse între 40 şi 100 de ron, păpuşile Anei Ponta devin tot mai admirate cu fiecare târg unde sunt expuse. Din păcate prea puţini tineri artişti se arată dispuşi să ducă acest talent mai departe.
"Este o treabă care aduce foarte puţini bani. Aşa că tinerii aleg să meargă în publicitate unde de fapt fac vânzari, nu artă."
De curând Ana Ponta a încercat să realizeze şi o serie de păpuşi Dracula, dar a trebuit să renunţe pentru că mai toate păpuşile ieşeau vesele la chip şi pline de zâmbete.