Un struţ vă invită sa vizitati Bistriţa
Primăria Bistriţa s-a gândit să folosească un struţ pe post de mascotă a oraşului.
Articol de Cristiana Sabău, Bistriţa-Năsăud, 01 Martie 2010, 22:57
Pasărea africană ar avea misiunea să atragă bani europeni pentru Cetatea Medievală Bistriţa şi, implicit, mai mulţi turişti. Toate acestea în condiţiile în care clădirile vechi au fost lăsate în paragină.
Bistriţa a fost una din cele şapte cetăţi construite de saşi în Transilvania, alături de Sighişoara, Mediaş, Sebeş, Sibiu, Braşov şi Orăştie. O parte din aceste oraşe şi-au găsit deja o identitate. Sighişoara s-a promovat ca singura cetate medievală locuită, Sibiul ca oraş cultural european, iar Braşovul oscilează între Biserica Neagră, Poiana Braşov sau Piaţa Sfatului cu Festivalul “Cerbul de Aur”.
Bistriţa a fost obligată să-şi caute propria identitate. Un ansamblu cu 12 arcade numit Sugălete şi mai multe pasaje care făceau legătura între cetate şi restul oraşului i-au determinat pe specialişti să propună ca Cetatea Medievală Bistriţa să se promoveze ca oraş al pasajelor cu simbolul plastic omega, cel mai apropiat de forma acestor construcţii.
Struţul a fost ales ca mascotă fiindcă el apare, spun specialiştii, pe stema oraşului. Mulţi l-au confundat cu o acvilă, dar, în realitate, e o pasăre africană cu coroană pe cap, un simbol al comerţului şi autonomiei oraşului. Struţul are în cioc o potcoavă, semn al norocului în activitatea meşteşugărească. De altfel, potcoava va fi viitorul suvenir pe care turiştii îl vor putea cumpăra de la Bistriţa ca amintire din cetatea medievală.
Ideea să promovezi un brand prin toate mijloacele este salutară. Din păcate însă, zeci de clădiri monument-istoric din centrul oraşului au fost lăsate de izbelişte, iar multe stau să se prăbuşească. Nici Biserica Evanghelică, monument din secolul al XIV-lea, nu e reabilitată în totalitate, iar struţul, indiferent cât de simpatic ar fi pe post de mascotă, va fi foarte greu pentru turişti să facă legătura între el şi o cetate medievală.
Una peste alta, dacă Primăria Bistriţa va primi banii europeni promite că va organiza un târg istoric medieval în care va promova toate cele şapte cetăţi medievale sperând că numărul turiştilor va creşte cu 25%, iar spaţiile de cazare vor creşte în decurs de 5 ani cu 15% .