Transalpina- Poteca Dracului
Dacă Transfăgărășanul este cea mai înaltă șosea asfaltată din țară, Transalpina sau ,,Drumul Regelui” (DN 67 C) pare cea mai spectaculoasă.
Articol de Alex Lancuzov, 04 Noiembrie 2010, 21:32
Dar recordul Transfăgărășanului 2034 m, care dăinuie din 1974 va fi în curând doborât pentru că din cei aproape 150 de kilometri mai rămân de asfaltat 3-4 la coborâre spre Obârșia Lotrului și Lacul Oașa.
Începuturile Transalpinei, care trece pe la 2145 m în Pasul Urdele se pierd în istorie și sunt neclare. Primele consemnări amintesc de acest drum strategic încă din vremea romanilor iar potrivit altor surse a fost construit de germani în timpul Primului Război Mondial.
Însă inaugurarea oficială datează din 1935 atunci când Regele Carol al –II- lea a deschis drumul care leagă Oltenia de Transilvania peste munții Parâng.
Se spune că suita regală a parcurs drumul dintre Novaci și Sebeș în 8 ore dar în zilele noastre pe vreme bună o plimbare cu mașina nu durează mai mult de 3 ore.
Dacă luni, 1 noiembrie de ziua Radioului, Capitala era învăluită în ceață la munte a fost soare și vreme de tricou. Niciun nor nu atingea vârfurile munților doar un vânt palid tulbura liniștea apăsătoare a platoului de la Rânca. Obișnuit cu drumurile ,,de țară” de la noi am decis că pentru această aventură cel mai potrivit este Jeep-ul Poporului în varianta de top 1, 5 dci - 110 cai. Însă Transalpina este excepția de la regulă pentru că am găsit un asfalt impecabil între Novaci și Rânca cu marcaje corespunzătoare, indicatoare și borduri înalte de tip New Jersey pe serpentinele strânse și cu grad de 10 – 12 % declivitate.
Video: Urcare spre Pasul Urdele.
Și cum motorul diesel are cuplu și trage bine pe urcare plimbarea până la Pasul Urdele și Obârșia Lotrului a decurs fără probleme. Duster-ul a cerut tracțiunea integrală doar pe câteva porțiuni cu noroi și bolovăniș alunecos dar cu atenție și antigel de rezervă poate trece și bătrâna Dacie. Spre cel mai înalt punct 2145 m. încă se mai lucrează la consolidarea drumului iar pe porțiunea unde asfaltul lipsește compresoarele nivelează terasamentul ca de macadam.
Peisajele sunt unice la fel și senzația că te afli pe acoperișul lumii pentru că nimic nu pare mai sus. Escalada Carpaților pe 4 roți continuă cu obiectivele Obârșia Lotrului la intersecția cu DN 7 A (MARE GRIJĂ drumul e foarte prost între Voineasa, Lacul Vidra și Petroșani ) iar spre nord cu Barajul Lacului Oașa la 1255m.
Video: Urcare spre Rânca.
Rămâne de văzut dacă muntele (încă curat) va câștiga lupta cu munții de gunoaie care apar în urma turiștilor. Din păcate atât de cunoscutul Transfăgărășan este curat doar iarna atunci când zăpada acoperă pet-urile și caserolele de mititei.