O scurtă vizită la banca
Despre importanţa actualizării datelor personale în minutul economic prezentat de Mihai Peticilă.
16 Martie 2010, 09:35
Cerinţa băncilor pare una ce ţine loc de sperietoare pentru mulţi clienţi. De aici ne dăm seama că nu prea există foarte multă dragoste între clienţi şi instituţiile financiare. Cum vă spuneam, foarte mulţi oameni s-au speriat în momentul în care cineva de la bancă i-a sunat să meargă într-o vizită pentru actualizarea datelor. Mai mult, la orice bancomat se afişează un mesaj de întâmpinare cu acest subiect. Nu i s-a dat prea mare atenţie din moment ce sunt încă mulţi oameni care nu i-au dat curs.
Sfatul meu este să mergeţi numaidecât la una dintre filialele băncii unde ştiţi că aveţi conturi pentru că situaţia nu este de glumă, chiar dacă termenul limită este fixat până de ziua păcălelii. Aşadar, pe întâi aprilie, cine nu a trecut pe la ghişeu să completeze o simplă fişă cu datele personale, s-ar putea să se trezească într-o situaţie neplăcută – adică să i se blocheze contul sau conturile bancare. Mai sunt două săptămâni în care puteţi evita asta.
Cerinţa este impusă de un regulament al Băncii Naţionale pentru a respecta normele europene şi care prevăd că nicio instituţie financiară nu poate oferi servicii unui client despre care nu ştie datele de identificare. Ca să spulberăm misterul, iată ce vor băncile să ştie de la noi. Vi se va face o copie după actul de identitate şi veţi completa un formular cu numele si prenumele, data şi locul nasterii, codul numeric personal, domiciliul, numarul de telefon, ocupatia şi dacă este cazul, numele şi domeniul de activitate al angajatorului. Asta este tot.
Atenţie mare la ce semnaţi – citiţi toată fişa pentru că unele banci au profitat de ocazia de a avea clientul în faţă şi au pus şi câteva clauze anexă la un eventual contract de credit sub acel formular, în care se prevedea că nu se mai obligă să îl anunţe atunci când modifică dobânzile, de exemplu. Aşadar, nu semnaţi nimic în afară de hârtia cu datele dumneavoastră.
Dacă reprezentaţi o firmă, la fel trebuie să completaţi datele necesare contului firmei. Sunt zvonuri că, dacă nu se vor prezenta toţi clienţii până la data limită, întâi aprilie, BNR ar putea da o nouă amânare pentru acest proces dar cel mai bine ar fi să nu vă bazaţi pe asta şi să mergeţi să rezolvaţi o problemă simplă ce nu vă ia mai mult de 15 minute, la orice agenţie a băncii unde aveţi carduri, credite sau depozite.