Mihai Bordeanu: Dacia a ajuns la mai mult de 5% din exporturile României
"Apel matinal" - Invitat: Mihai Bordeanu, director general Automobile Dacia
Articol de Daniela Petrican, Cătălin Cîrnu, 22 Februarie 2023, 09:32
Daniela Petrican: Eu îți spun că piața auto din Europa a început anul 2023 în creștere, bine știai lucrul acesta, confirmând saltul pentru a șasea lună la rând. Pentru prima dată în victorie însă, Dacia a prins podiumul vânzărilor la nivel european în luna ianuarie, clasându-se pe locul trei după Volkswagen și Toyota. Marca românească a înregistrat o creștere a vânzărilor de aproape 43%, ceea ce înseamnă peste 45.000 de autoturisme, conform datelor Asociației Constructorilor Europeni de Automobile, care reprezintă 16 mari companii din Europa.
Realizator - Cătălin Cîrnu: Și peste 900.000 de autovehicule au fost înmatriculate în luna ianuarie a acestui an în Uniunea Europeană, în Marea Britanie și Islanda, Liechtenstein, Norvegia și Elveția. În creștere cu aproape 11%, comparativ cu ianuarie 2022. În România, înmatriculările de autoturisme a crescut cu 32% în luna ianuarie până la 12.500 de unități. Iar invitatul "Apelului matinal" de astăzi este Mihai Bordeanu, directorul general al constructorului național Automobile Dacia. Bună dimineața.
Realizator - Daniela Petrican: Bună dimineața!
Mihai Bordeanu: Bună dimineața! Mulțumesc pentru invitație!
Realizator - Cătălin Cîrnu: Mulțumim că ați acceptat-o. Sincer. Daniela, te rog!
Realizator - Daniela Petrican: Da, vreau și eu să-l întreb pe domnul Bordeanu dacă este surprins de acest clasament?
Mihai Bordeanu: Mă bucură foarte mult, în primul rând. Este este cronica unei performanțe anunțate, ca să parafrazăm titlul unui roman celebru. Petru că Dacia e în top, nu de azi, de ieri. Suntem pe vânzările de retail, pe podium, deja, de doi ani.
Realizator - Daniela Petrican: Și poate păstra podiumul? Ce credeți?
Mihai Bordeanu: Cum spuneți?
Realizator - Daniela Petrican: Și poate păstra podiumul? Că ați zis că este pe podium.
Mihai Bordeanu: Sigur, sigur, sigur. Cu siguranță. Concentrarea noastră este pe retail, pe vânzările individuale, acolo unde Sandero e numărul 1, deja de cinci ani. Iar Duster este numărul 1 în SUV și crossovere, segmentul său.
Realizator - Cătălin Cîrnu: Cum s-a poziționat marca Dacia de-a lungul timpului? Aminteați deja de două modele, plecând de la loganul de 5.000 de euro și până la ultimul model lansat, Joggerul hibrid.
Mihai Bordeanu: Loganul a fost prima revoluție propusă de Dacia Industrie Automobile. Nimeni nu credea că putem avea o mașină nouă la un preț de 5.000 de euro la vremea aia. După care a doua revoluție a fost Duster, unde unde nimeni nu credea că un SUV sau un crossover poate fi vândut la prețul la care a fost vândut Duster la lansare în 2010. Iar ultima revoluție, pe care o știți și o vedeţi cu toții pe stradă, se numește Dacia Spring, care a revoluționat piața automobilelor electrice din România. Am vândut, am înmatriculat mai multe Dacia Spring decât toate automobile electrice la un loc, de când au apărut în România. Sunt niște performanțe care ne bucură, dar ne şi obligă, în același timp.
Realizator - Daniela Petrican: Avem un Ford Puma Hibrid, Dacia Spring din China, dar ce alt model va primi tehnologia full-hibrid?
Realizator - Cătălin Cîrnu: De la Dacia Jogger.
Mihai Bordeanu: Tocmai am lansat, mulțumesc pentru întrebare. Tocmai am lansat Dacia Jogger full-hibrid. Avem deja, din comenzile de Jogger, un sfert dintre ele sunt comenzi de hibrid. Asta arată preocuparea clienților români, din ce în ce mai mult, pentru mașinile electrificate.
Realizator - Cătălin Cîrnu: La Mioveni, sper să nu greșesc, se fabrică în acest moment patru modele: Logan, Duster, Sandero Stepway şi Joggerul, ambele variante și hibrid și, să spunem, cel normal. În acest moment se produce la capacitate maximă? Pentru că nu trebuie să uităm că anul trecut, industria auto din România, Dacia și Ford, au vândut, au produs peste jumătate de milion de mașini.
Mihai Bordeanu: Da, a fost un an record, un an absolut remarcabil, o producție de automobile record pentru România și o să ținem ritmul. Sperăm să nu mai avem surprize neplăcute. Știți foarte bine, în ultimii ani am avut parte de o serie de crize, plecând de la cea sanitară, urmând apoi cu cea de componente electronice, care ne-a afectat foarte mult. Iar în ultimele săptămâni, luni, avem de-a face cu o criză logistică profundă. În ciuda acestui lucru, vom continua, vom crește producția anul acesta, cu modelele despre care ați vorbit și dumneavoastră.
Realizator - Daniela Petrican: Dar ce înseamnă aceste vânzări pentru industria auto conexă din România, pentru furnizori?
Mihai Bordeanu: Deja vorbim de mai mult de 5% din exporturile României. E o industrie cu care putem să ne mândrim. E o industrie care crește, an de an. Furnizorii noștri, aproximativ 1.500 de furnizori, dacă ar fi să considerăm toți oamenii care lucrează pentru Dacia și pentru furnizori, cred că am ajunge la un oraș, undeva în cele mai mari 15 orașe din România. Deci nu e deloc neglijabil. Industria auto crește, pentru Dacia viitorul sună bine. Cred că ce e mai bun urmează să se întâmple.
Realizator - Daniela Petrican: Și poate că o să vorbim și despre autostrada Pitești-București, pentru că aveți nevoie.
Realizator - Cătălin Cîrnu: Piteşti-Sibiu, scuze!
Realizator - Daniela Petrican: Da, Pitești-Sibiu, pentru că aveți nevoie de așa ceva.
Mihai Bordeanu: Sigur, sigur, sigur avem nevoie. O avem deja pe Piteşti-București, dar ne-ar ajuta foarte mult continuarea acesteia până spre vest. Am spus deja că exportăm peste 5% din exportul României. Vrem ca lucrul ăsta să continue. E bine pentru Dacia, e bine pentru industria română.
Realizator - Cătălin Cîrnu: Apropo de Dacia, încercăm și noi marea cu sarea, cum spune românul, care va fi următorul model full hibrid? S-au electrificat deja, dacă mergem mai departe.
Mihai Bordeanu: Da, deja ne gândim foarte mult la Jogger, care e nou, e nou-nouț, evident, noi cunoaștem, vorbim despre el, dar publicul, clienții noștri nu au apucat încă să-l testeze. El va ajunge în showroom-uri începând cu vara acestui an, deci la timp pentru decizia de achiziție a unei mașini pentru vacanță. Preocupările noastre de anul acesta sunt de promovare a acestui model full hibrid, iar apoi cu siguranță urmează altele, despre care vom vorbi în detaliu la momentul potrivit, vă promit.
Realizator - Cătălin Cîrnu: Nu de alta, dar am remarcat totuși portbagajul mare al modelului Sandero Stepway. Da, și avem o întrebare din public, de la unul dintre ascultătorii noștri. Dacia va rămâne, până la urmă, un brand de țară? În această perioadă a globalizării, a universalizări, mai ales, cum spun politicienii.
Mihai Bordeanu: Da, eu cred că Dacia rămâne Dacia și va trebui noi să fiu mereu mândri de marca Dacia, de ce am realizat până acum în doar... Gândiți-vă puțin, nu avem încă 18 ani, nu suntem încă majori pe piața europeană și totuși reușim să arătăm și să avem aceste cifre de care ați vorbit și dumneavoastră la început. Povestea de succes va continua, vă garantez, cum spuneam mai devreme că ce-i mai bun urmează să se întâmple și, încă o dată, cred că putem fi cu toții mândri de Dacia și lucrul ăsta se întâmplă cu mine și cred cu toată lumea când plecăm în străinătate și vedem pe șosea simbolul nostru pe mașini.
Realizator - Cătălin Cîrnu: Cunoașteți cam procentual cât la sută dintr-o Dacia beneficiază de componente din România? Ne întreabă alt ascultător.
Mihai Bordeanu: Acest lucru depinde, bineînțeles, de model, dar proporția este este covărșitoare, undeva între 50 și 70% sunt componente din România. Procentul este și mai mare, de 80%, vorbim de furnizori internaționali care, evident, au o filială și sunt activi, sunt implementați în ţară, în România.
Realizator - Cătălin Cîrnu: Aşteptăm clasamentul și pe luna februarie și pe lunile următoare. Mulțumim pentru discuția pe care am purtat-o. Şi următorul automobil Dacia - full hibrid sau 100% electric.
Mihai Bordeanu: Mulțumesc și eu foarte mult! Rămânem în contact. Mulţumesc!
Realizator - Cătălin Cîrnu: Mihai Bordeanu, directorul general al constructorului național Automobile Dacia, asta după ce marca românească a dat lovitura în luna ianuarie, locul trei pe podiumul european al vânzărilor, după Volkswagen și Toyota.