Mădălin Roșu, președintele BAAR: Suntem a treia țară exportatoare de daune în străinătate
"Apel matinal" - Invitat: Mădălin Roșu, președintele Biroului Asiguratorilor de Autovehicule din România.
Articol de Cătălin Cîrnu, 12 Iunie 2023, 09:34
Realizator: Cătălin Cîrnu - Societatea de asigurări Euroins este oficial în faliment, după ce Tribunalul București a dispus deschiderea acestei proceduri la cererea Autorității de Supraveghere Financiară ASF. Compania avea peste 2,5 milioane de clienții înregistrați în țara noastră. Între timp însă, grupul Eurohold, acționarul principal al Euroins, a anunțat că va face apel la decizia Tribunalului București. Deocamdată, polițele emise mai sunt valabile, dar ASF amintește că atât persoanele care au suferit daune acoperite de polițe de asigurare emise de Euroins România, cât și clienții societății care vor returnarea parțială a primei de asigurare, se pot adresa Fondului de Garantare a Asiguraților. Instituția a anunțat că a primit peste 90.000 de cereri pentru acordarea de despăgubiri sau restituirea de prime în urma rezilierii contractelor cu acest asigurator, dar au fost înregistrate oficial aproximativ jumătate. Ce trebuie să știe însă clienții în aceste condiții, aflăm de la invitatul "Apelului matinal", Mădălin Roșu, președintele Biroului Asigurătorilor de Autovehicule din România. Pe scurt, BAAR. Bună dimineața!
Mădălin Roșu: Bună dimineața, bine v-am găsit.
"Polițele RCA de la Euroins mai sunt valabile până la 8 septembrie"
Realizator: Bine vă reauzim. Șoferii care au polițe RCA încheiate la Euroins România pot să circule deocamdată liniștiți. Ori nu?
Mădălin Roșu: Am mai spus asta. Sigur că putem să repetăm ori de câte ori, da, polițele sunt încă valabile. Vor mai fi valabile până în 8 septembrie, dacă nu mă înșel, cele 90 de zile care sunt din data de 9 iunie. Și teoretic, nu există nicio problemă. Sigur că, Doamne ferește, în cazul unui accident, procedura e un pic mai greoaie. Vorbim acum de procedura de despăgubire, pentru că toate solcitările se fac la fondul de garantare. Se depună o cerere de plată acolo și, din câte știți și dumneavoastră, din câte știm și noi, sunt un pic mai, hai să spunem, procedurile un pic mai de durată. Da, ca să nu creăm așteptări. Să nu se întâmple la fel ca în cazul unei asigurări /.../, unde termenele sunt foarte stricte și foarte, foarte clare. Asta ar fi singurul inconvenient. Deci, Doamne ferește, în cazul în care suntem loviți, să ne înarmăm cu răbdare. În rest, polița, da, este valabilă. Sigur, dacă te oprește poliția în trafic, nu-i nicio problemă. Da, trebuie să ne gândim și la acoperirile poliței, la, hai să-i spunem, la partea asta de daune pe care le putem produce sau în cazul în care suntem loviţi, iarăși e problemă.
Realizator: Mulți șoferi se întreabă și ne întreabă, la rândul nostru pasăm întrebarea. Pentru noile polițe, cei care au avut asigurările la Euroins riscă să plătească mai mult? Repet, e o întrebare venită de la șoferii care au polițe RCA la Euroins.
Mădălin Roşu: Acum depinde. Mai mult față decât au plătit înainte, e o întrebare la care sincer, nu aş putea să vă răspund direct, pentru că fiecare asigurator are propria lui politică de calcul și atunci, un anumit client s-ar putea să plătească mai mult şi alt client poate chiar mai puțin, dacă este targetul de client pe care compania respectivă îl caută. Da, pentru că știm foarte bine, acolo unde sunt puține accidente, acolo unde frecvența este mică, prețurile, la fel, reflectă daunalitatea. Deci dacă nu avem daune foarte /.../ sau pe o anumită categorie de vârstă, sau o categorie de vehicul, s-ar putea ca acea combinație de vehicul cu vârstă și cu zonă să dea un preț mai bun decât alţii. Dar la fel, poate să fie şi invers. Poate să fie mai mare dacă e o categorie de client riscant, cu o maşină, nu ştiu, poate, la fel, care în statistici arată că a produs multe accidente, să avem surpriza să fie mai scump. Cam așa funcționează asigurările peste tot, nu e doar...
Realizator: Da, spuneaţi că sunt ultimele 90 de zile. Cei care vor, mai pot renunța la polița deținută în acest moment?
Mădălin Roşu: Sigur, sigur. Pot să facă o solicitare către Fondul de Garantare de reziliere a poliței existente și se îndreaptă în piaţa liberă către un alt asigurator.
"Dacă am reduce cu 2-3 procente numărul de accidente, lucrurile se vor reflecta imediat și în prețul pe care îl plătim"
Realizator - Cătălin Cîrnu: Au fost multe probleme pe piaţa asigurărilor auto în ultimii ani, nu doar Euroins a falimentat. Astra, parcă și City Insurance. În acest moment, sistemul de protecție al asiguraților din țara noastră este mai bine pus la punct? Am învățat ceva din toate întâmplările din trecut?
Mădălin Roşu: Păi bine, sunt în continuare multe lucruri de făcut. Noi o spunem de niște ani buni, dar din păcate, sperăm că de data asta, legislativul, da, discuțiile se se vor purta probabil în Parlament, să asculte şi vocea industriei și să ia act de ceea ce spunem. Pentru că dacă lucrurile se vor rezolva în zona legislativă, care acum are foarte, foarte multe lacune şi le tot spunem din 2017 încoace, din păcate, parcă nu sunt atât de importante. E nevoie de un pachet de măsuri mult mai serios. E nevoie de un pachet de măsuri care să se uite un pic la, cum îi spune, la siguranţa rutieră. Am spus-o, o repetăm. Suntem țară cu cele mai multe accidente rutiere din Europa, suntem țara cu cei mai mulţi morţi pe şosele. Trebuie să oprim asta. Trebuie să cumva să găsim niște mecanisme care să reducă numărul de evenimente. Se conduce haotic și vedem asta pe stradă. Dacă ne uităm în trafic, stânga-dreapta, ne dăm seama că cineva sigur a depășit o coloană, sigur a trecut pe dublă continuă ș.a.m.d. Deci, aici credem noi că dacă vom lucra puțin - și nu e ceva complicat - și frecvența în România ar scădea, nu ca în Croația, unde este 1%, la noi ne apropiem chiar de 10 sau de 8. Nu, nu așa, dar măcar să reducem cu 2-3 procente numărul de accidente, lucrurile se vor reflecta imediat și în prețul pe care îl plătim. Ăsta este mecanismul pe care ar trebui să-l luăm în considerare. Ce aș mai vrea să mai spun ascultătorilor, cred că iarăși sunt foarte multe lucruri bune care s-au întâmplat și se fac pași /.../ Autoritatea de Supraveghere că au fost ținta tuturor atacurilor din ultima perioadă și din zona de asigurători. Uitați, în momentul de față avem o aplicație care, din păcate, nu e atât de bine promovate, dar ar fi bine să fie. Amiabila se poate descărca. În cazul unui accident se face totul electronic și de data asta se sună asigurătorul imediat după accident, nu mai stai să cauți call center, ș.a.m.d. Chiar așa se numește amiabilă, în varianta /.../
Realizator: amiabila.com, ca să fim exacți.
Mădălin Roșu: Sau de pe App Store sau Google Play, da, se poate descărca.
Realizator: Da, da, da, din ambele sisteme.
Mădălin Roșu: La fel, ASF a făcut posibil acum ca toți asigurătorii să transmită în timp real daunele în rezervă. Sunt dosarele pe care le deschid în timp real către baza de date AIDA. De ce? Pentru un mai bun control. Sunt mecanisme care s-au schimbat. Sigur că noi o să vedem efectul puțin mai încolo, nu le vedem astăzi, mâine. Dar cu puțină celeritate și cu altă atitudine, de data asta din din zona legislativă, eu personal cred că se pot schimba lucruri și în bine, pentru că ne-am obișnuit să le facem întotdeauna pe /.../, din păcate.
"Suntem a treia țară exportatoare de daune în străinătate"
Realizator: Din 2017 spuneați că tot încercați să mai mișcați pe aici, pe colo.
Mădălin Roșu: Da, noi avem formulele care se pot aplica instant, dar sigur că nu poți să rezolvi o întreagă problemă, pentru că, repet, problema nu este doar în zona asta, să spună cineva că nu e scump RCA-ul. Nu e scump RCA-ul în România, în condițiile în care avem despăgubiri în continuă creștere, în condițiile în care, revin, cele mai multe accidente se întâmplă la noi, cele mai frecvente, exportăm cele mai multe daune în afara României. Atenție, suntem a treia țară din spațiul Carte Verde, sunt 47 de state în sistemul Carte Verde. Noi suntem a treia țară exportatoare de daune acolo și credeți-ne că...
Realizator: Adică facem accidente în țările...
Mădălin Roșu: În străinătate. Într-un mod... Iar toate daunele astea, unde să le pun? Tot în polița RCA, pe care o plătește fiecare dintre noi. Pentru că sunt pagube produse, ştiți bine că de când am aderat în spațiul european, polița RCA cuprinde și bucata, hai să spunem, de Carte Verde. Deci ea este valabilă, o dată ce ți-ai cumpărat o poliță RCA în România, este valabilă și în Austria și în Germania şi în Franța și în Italia, unde despăgubirile au alte valori.
Realizator: S-a mai spulberat un mit, să știți, că de regulă, românii, șoferii români, susțineau că atunci când ies din țară, șofează corespunzător şi numai în România își permit să încalce Codul Rutier. Acum, din ce îmi spuneți...
Mădălin Roșu: Păi e parțial adevărat, să știți. Adică mitul nu este destructurat. Ca și număr de /.../ este mai mic, dar ca și severitate, ca și...
Realizator: Daunalitate.
Mădălin Roșu: Ca valori, adică în momentul în care, Doamne ferește, produci o vătămare corporală, nu știu, în Franța sau în Italia, evaluările sunt incomensurabil de mari față de România - și aici vorbim de toate costurile medicale. Gândiți-vă că Biroul Asigurătorilor Auto a plătit anul trecut pentru un caz în Franța, pentru o poliță de tip /.../, deci companie în faliment, /insurance/, 10 milioane de euro. Și nu, nu este un caz singular. Avem şi 5 milioane, avem şi 2 milioane. Lucrurile astea se răsfrâng înapoi în România. Adică noi le plătim, dar de unde? Tot din banii cumulați.
"Baremul traumatologic"
Realizator: Este mult mai trist decât îmi închipuiam, mai ales că la noi se întâmplă tragedii, cu pierderi de vieți omenești și asigurările nu plătesc asemenea sume. Dar vom rămâne atunci...
Mădălin Roșu: Nu, și în România, se plătesc, să știți, se plătesc și aici valori foarte mari. Și iată că de ceva timp avem inclusiv baremul traumatologic, tocmai în ideea în care o persoană vătămată într-un accident rutier își poate estima, dacă vreți, suma pe care o are de încasat direct de la asigurător, fără instanță. Există un barometru acum și culmea, România a dovedit, prin Institutul de Medicină Legală și nu numai, şi piața de asigurări, că avem acum un barem care bate baremul din Italia, de exemplu, baremul din Cehia sau din Spania. Este mult mai, hai să-i spunem, cu ghilimelele de rigoare, competitiv. Reușește să aducă o valoare pentru suferința morală mult mai aproape de realitate.
Realizator: Da, bine ar fi...
Mădălin Roșu: Asta spunem și noi. Ar trebui să lucrăm puțin la conduita în trafic și aici, sigur, trebuie să mergem și la zona de legislație rutieră, prețul... Dar, dacă ne strângem, de exemplu, într-o săptămână, undeva, împreună cu distinșii parlamentari, puse pe masă toate lucrurile, suflecate mânecile și lucrat la text, vă garantez că se poate rezolva. Trebuie doar voință.
Realizator: Şi picioarele în apă rece. Mulțumim. Să sperăm că până la urmă vom reuși cu toții să reducem numărul accidentelor, mai ales accidentelor mortale pe șoselele din România. Mădălin Roșu, președintele Biroului Asigurătorilor de Autovehicule din România, a fost invitatul de astăzi al "Apelului Matinal".