Invitat la Apel Matinal, preşedintele ANT, Anca Pavel Nedea
Invitat în rubrica Apel Matinal de la RRA, Preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Turism (ANT), Anca Pavel Nedea, a afirmat că promovarea ţării noastre a fost un succes.
Articol de Florentina Varga, 24 August 2016, 09:04
2016 ar putea fi cel mai bun an pentru turismul românesc, din ultimul deceniu - estimează analiştii economici.
Numărul turiştilor care aleg ţara noastră ca destinaţie de vacanţă a crescut în prima jumătate a anului cu peste 11 procente, faţă de perioada similară a anului trecut, arată şi datele Institutului Naţional de statistică.
În topul preferinţelor europenilor se află litoralul românesc, Delta Dunării, Transilvania, Bucovina şi Valea Prahovei.
Invitat în rubrica Apel Matinal de la Radio România Actualităţi, Preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Turism, Anca Pavel Nedea, a afirmat că promovarea ţării noastre a fost un succes.
AUDIO: Apel matinal.
Litoralul românesc şi Delta Dunării atrag din ce în ce mai mulţi turişti români şi străini, lucrul ăsta pe mine mă bucură foarte tare. Foarte atractive sunt însă şi zonele din Transilvania, Bucovina sau Valea Prahovei.
Un factor decisiv pentru care mai mulţi turişti aleg destinaţiile româneşti este climatul de insecuritate extern cauzat de atentatele din Turcia, Franţa şi Germania.
Asta nu mă bucură. Conform datelor Institutului Naţional de Statistică, numărul de turişti în România a continuat să crească în primele şase luni din acest an, cu 11,6% faţă de aceeaşi perioadă din 2015, însă ritmul a scăzut puternic în iunie, pentru a doua lună la rând, pe fondul majorării turismului intern cu aproape 10%, în timp ce numărul de vizitatori din străinătate a urcat cu doar 3%.
Cei mai mulţi turişti străini au venit din Europa, analiştii economici estimează că 2016 ar putea fi cel mai bun an pentru turismul românesc din ultimul deceniu.
Florentina Varga a discutat pentru "Apel matinal" despre promovarea României cu preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Turism, Anca Pavel Nedea.
Reporter: Pentru atragerea turiştilor, pe lângă promovare, ar trebui mai mult ca sigur câteva elemente. Care ar fi acestea pentru dezvoltarea industriei de travel, în opinia preşedintelui Autorităţii Naţionale pentru Turism?
Anca Pavel Nedea: Importante sunt câteva aspecte: vizele, aerian, Compania Naţională de Transport, întotdeauna un punct nodal, sunt câteva puţine lucruri, promovarea bineînţeles, sunt două - trei lucruri de care depind foarte multe în industria travel din orice ţară.
Reporter: Ne lovim inevitabil de bani şi fonduri. În condiţiile lipsei acestora, aţi putut face promovarea?
Anca Pavel Nedea: Încă de la sfârşitul anului trecut, chiar dacă bugetul Autorităţii Naţionale pentru Turism pe promovare a fost mic şi nu a mai presupus fonduri europene, acţiunile de promovare au fost foarte concentrate şi foarte multe.
Reporter: Sunt mulţi tineri care fac promovarea ţării noastre pe diferite reţele de socializare, nu mai vorbesc de echipele care stau în spatele asociaţiilor de promovare. Un succes a fost şi Festivalul Untold care a promovat şi Transilvania ca destinaţie şi zonă turistică. Este pentru aceştia o responsabilitate în plus?
Anca Pavel Nedea: Am ajuns la gradul de patriotism şi responsabilitate încât atunci când avem succes în ceva, să înţelegem că cu acest succes vine responsabilitatea capitalizării la nivel naţional, mondial şi responsabilitatea de a da ceva înapoi. Faptul că o echipă de oameni atât de tânără a înţeles că, dincolo de faptul că au făcut un business de succes, trebuie să ofere ceva înapoi şi pot folosi pe produsul lor, pe proiectul lor sau îl pot folosi ca locomotivă pentru a atrage şi a potenţa şi mai mult o regiune cu un potenţial enorm, face toată diferenţa şi mă face să fiu optimistă.
Reporter: În ţările cu tradiţie în industria ospitalităţii există o formulă magică aş spune. 1,5% din venituri ar trebui să meargă la promovare. În acest an, Autoritatea Naţională pentru Turism a primit doar două milioane de euro, adică nouă milioane de lei. Să fiu curioasă să întreb dacă acel procent a fost atins?
Anca Pavel Nedea: Avem venituri atrase din ospitality, din travel de 1,8 miliarde aproximativ, aşa că putem să calculăm şi sigur ce înseamnă un procent de 1,5% alocat promovării din această sumă.
Reporter: S-a tot vorbit de ajutorarea meşteşugarilor, a celor care păstrează arta şi tradiţiile vii. Ar putea Autoritatea Naţională pentru Turism să-i susţină financiar întrucât ei promovează pe lângă meşteşug şi zonele din care provin?
Anca Pavel Nedea: Cred cu tărie că destinaţiile ar trebui să se îndrepte în direcţia în care meşteşugarii nu au nevoie de suportul statului ca să aibă un business sustenabil, corect şi să-şi păstreze suflul autentic. Cred că este, de fapt, atât responsabilitatea dânşilor, dar mai ales a actorilor locali din destinaţie, a unităţilor administrativ-teritoriale locale, să înţeleagă că, prin dânşii au un potenţial extraordinar pe care pot capitaliza pentru întregul oraş, pentru întreaga destinaţie, pentru întreaga staţiune, pentru întregul judeţ.