Ascultă Radio România Actualitaţi Live

Dragoş Răducan, preşedintele FPTR: Peste 100 de hoteluri înscrise în programul "Litoralul pentru toți"

Apel matinal - invitat: Dragoş Răducan, preşedintele Federaţiei Patronatelor din Turismul Românesc.

Dragoş Răducan, preşedintele FPTR: Peste 100 de hoteluri înscrise în programul "Litoralul pentru toți"
Litoral. Foto: Sorin Cealera/RRA.

Articol de Daniela Petrican, Cătălin Cîrnu, 25 August 2023, 09:19

"Apel matinal" - Realizator: Daniela Petrican și Cătălin Cîrnu

Cătălin Cîrnu: Litoralul românesc se ieftinește cu până la 70% de la 1 septembrie, odată cu debutul programului 'Litoralul pentru toți'. Este singurul program social din România, susținut integral de mediul de afaceri, respectiv de patronatele hoteliere autohtone. Această ediție de toamnă se derulează în perioada 1- 30 septembrie și se adresează tuturor turiștilor care vor să petreacă un sejur pe litoralul autohton în extra-sezon.

Daniela Petrican: Despre ofertele și prețurile practicate de hotelieri pentru această perioadă stăm de vorbă acum, în direct, cu președintele Federației Patronatelor din Turismul Românesc, Dragoș Răducan. Bună dimineața.

Dragoş Răducan: Bună dimineața și mulțumesc pentru invitație.

Daniela Petrican: În primul rând, trebuie să știm câte hoteluri sunt înscrise până acum în acest program.

Dragoş Răducan: Pentru că ne apropiem de data de începere, numărul hotelurilor deja a trecut de 80 și ne așteptăm ca atunci când va începe, la 1 septembrie, programul, să avem peste 100 de hoteluri înscrise în program.

Daniela Petrican: Și asta înseamnă cam câte locuri de cazare vor fi puse la dispoziția turiștilor?

Dragoş Răducan: Noi am preconizat că în jur de 40.000 de locuri de cazare vor fi puse la dispoziție, ceea ce înseamnă că un număr destul de mare de turiști vor putea beneficia de tarifele foarte mici din acest program.

Daniela Petrican: Ei, care sunt acestea, ce tarife vor fi practicate?

Dragoş Răducan: Pentru că vorbim de tarife, ele încep de la 35 lei, de fapt 37,5 lei la un hotel de trei stele din Eforie Nord, deci cât un pachet de țigări, și ajung la 200-220 lei cu all inclusive la un hotel de trei stele din Jupiter, Venus și chiar Mamaia. Deci, sunt tarife foarte mici, pentru toate buzunarele, pentru toate preferințele. Pachetele pot fi achiziționate cu cazare, cu cazare cu mic dejun, cu cazare cu demipensiune, pensiune completă sau chiar și all inclusiv, așa cum am mai spus.

Daniela Petrican: Prețuri majorate față de anul trecut?

Dragoş Răducan: Nu. Aici este surpriza pe care am avut-o și noi ca organizatori, că sunt aproape aceleași prețuri față de anul trecut. Dacă sunt majorări cu 2-3 lei la câteva hoteluri, care sunt foarte puține, deci s-au păstrat tarifele de anul trecut, în condițiile în care știți și dvs. foarte bine cât a ajuns motorina sau cât a ajuns kilogramul de carne, ulei sau zahăr.

Cătălin Cîrnu: Da, e important să ajungem pe litoralul românesc în așteptarea celor...

Dragoş Răducan: Aici avem o problemă.

Cătălin Cîrnu: Exact.

Dragoș Răducan: Aici avem o problemă, da, pentru că cele multe hoteluri sunt în partea de sud a litoralului, iar pentru că tocmai ați vorbit de CFR, legătura cu sudul litoralului este foarte dificilă și cu hotelurile din salba de stațiuni a Mangaliei. Din păcate, prin toate demersurile pe care le-am făcut nu am reușit să mobilizăm puțin conducerea CFR-ului să dea sarcină celor care lucrează aici să amenajeze peroanele, să fie mai multe și mai dese și mai de bună calitate ramele CFR sau trenurile care ajung în sudul litoralului.

Cătălin Cîrnu: Da, ați oftat ceva mai devreme. E adevărat, ca să vii cu trenul de la Arad și să ajungi la Mangalia trebuie să petreci mai bine de 15 ore, după cum am aflat și noi chiar ieri, din...

Dragoș Răducan: Din păcate, da. Și n-aș vrea să folosesc vorbe mari, dar consider că este un șabotaj la adresa economiei /.../

Cătălin Cîrnu: Dar se va rezolva. Avem, măcar, pensiuni la nivel că declarativ.

Dragoș Răducan: Sperăm că în deceniul acesta se va rezolva.

Cătălin Cîrnu: Vara este aproape să se încheie, deși căldurile sunt în continuare aproape insuportabile, dar cum a fost acest an pentru operatorii din turism? Aveți ceva concluzii? Ați primit vești?

Dragoș Răducan: Vești, da, am primit, nu avem concluzii scrise, nu avem rapoarte scrise, le așteptăm la finalul sezonului. Dar până acum a fost un an atipic, a debutat foarte bine. Luna iunie și iulie au fost niște luni foarte bune din punct de vedere al numărului de turiști sosiți pe litoral și al încasărilor făcute și apoi, dintr-odată, când s-a intrat în vârf de sezon, începând cu 25 iulie, numărul turiștilor a scăzut, foarte surprinzător, foarte ciudat pentru noi, pentru că ne așteptam ca în vârf de sezon să fie cei mai mulți turiști. După care, începând cu data de 15 august, iarăși a început să crească numărul turiștilor. Asta exact ne arată că puterea de cumpărare a clasei de mijloc, cei care sunt cei mai mari consumatori de turism, a scăzut, pentru că vârful de sezon vine și cu tarife mari, deci au venit turiști foarte mulți și vedem și acum, pentru că este foarte plin pe litoral, vin turiști la tarife medii și mici. Deci, românii nu mai au bani să cumpere servicii turistice pe litoral.

Daniela Petrican: Cum se prezintă plajele în acest an? Știm că din cauza lucrărilor de lărgire a lor au fost probleme anii trecuți, turiștii se plângeau că este greu de intrat în mare și că sunt gropi adânci chiar la intrarea în apă.

Dragoș Răducan: Aici este vorba numai de Mamaia, stațiunea Mamaia. Toate celelalte stațiuni beneficiază în continuare de plajele normale. Există proiectul de - și se lucrează la el - proiectul de lărgire a plajelor și în celelalte stațiuni din sud, începând de fapt cu Eforie. Sperăm că lecția va fi învățată și vom avea plaje lărgite, normale, cu intrare lină în apă și în sudul litoralului. Deocamdată, Mamaia și-a pierdut acele plaje line, cu nisip fin, unde puteai să intri în apă și să mergi 100 de metri și să ajungă apa până la șold

Cătălin Cîrnu: Da, și a pierdut și plajele, dacă privim așa, spre Năvodari. Dar o altă întrebare este legată de întâmplările nefericite, de tragediile întâmplate pe Litoralul românesc, mulți turiști care s-au înecat în mare, neascultând indicațiile salvamarilor. Aici, bine, sunt autoritățile care ar trebui să facă totuși ceva, dar mediul privat, hotelierii, de exemplu, ce ar putea face? Există pliante, nu știu, la recepțiile hotelurilor, se vorbește cu aceștia, se trage un semn de alarmă, mai ales că unele au și piscină și acolo trebuie să aibă chiar și angajat...

Dragoş Răducan: Piscinele, care sunt pe teritoriul, pe spațiul hotelier sunt toate dotate cu salvamari, pentru că așa prevede legislația. Ceea ce se întâmplă pe plajă, probabil că știți, dacă nu, vă spun eu acum, că ele sunt închiriate unor alte firme, nu hotelurilor, care le exploatează și au grijă de turiști cum pot și cum știu. Deci plajele nu sunt ale hotelurilor, din păcate. Sunt foarte multe hoteluri care au participat la licitații întârziate organizate de Ministerul Mediului și au pierdut din diferite motive.

Cătălin Cîrnu: Scuze un pic, dar dacă tot închiriezi o plajă, exact ca în cazul piscinei, nu ar trebui ca cel care deține plaja să asigure și serviciul de salvamar? Poate ar fi mai mulți, poate s-ar vorbi mai mult cu turiștii..

Dragoş Răducan: Bineînțeles că au obligația să aibă serviciul de salvamar, din câte țin eu minte este obligatoriu să fie un salvamar la 100 sau 150 m de linie de țărm. Nu știu dacă este chiar așa, pentru că nu sunt specialist în legislația plajelor.

Cătălin Cîrnu: Nu, ideea este să-i informăm pe turiști, să priceapă, să nu devină iresponsabili, pentru că așa s-a întâmplat: salvamarii le-au spus, dar degeaba. Doar după ce se consumă o tragedie, exact ca în cazul unui accident rutier, lumea este ceva mai atentă la primii kilometri, când rulează ca șoferi, după care iarăși trec la practicile vechi.

Dragoş Răducan: Același lucru se întâmplă și la plajă, sunt mai atenți și nu se aventurează în mare primele două-trei zile, după care revin la năravurile anterioare, mai ales dacă au și consumat alcool la plajă, ceea ce se întâmplă frecvent.

Daniela Petrican: Haideți să tragem linie și să vedem ce ar trebui făcut pentru anul viitor, luând poate chiar modelul vecinilor bulgari, să încercăm să prelungim cât mai mult sezonul pe litoral, chiar dacă vremea se răcește.

Cătălin Cîrnu: Şi aici ne gândim evident și la servicii.

Dragoş Răducan: Deci acest program, "Litoralul pentru toţi", care se află la ediția 43 va continua, este unul din modelele de bune practici pe care le aplicăm pentru a aduce turiști pe Litoral, scăzând foarte mult tarifele, dar trebuie să se preocupă și ceilalți care concură la un act de turism, respectiv cei care fac transporturi, respectiv autorităţile locale și, bineînțeles, să înțeleagă și cei care au restaurante și beach baruri că nu trebuie să închidă plajele și barurile de pe plajă la 1 septembrie, când numărul turiştilor scade.

Daniela Petrican: Dar pentru anul viitor se va mai umbla cumva și la calitatea serviciilor? Pentru că sunt mulți turiști care se plâng de faptul că prețurile sunt prea mari și calitatea serviciilor slabă.

Dragoş Răducan: Mai puțini turiști se plâng, v-am și spus că deja au reacționat, nemaivenind în vârf de sezon. Mai mult, presa ia atitudine împotriva tarifelor, dar mă așteptam să ia presa și turiștii să ia atitudine și împotriva combustibilului care s-a scumpit, pentru că este un lanț al scumpirilor și bineînțeles că se vede în produsul final, respectiv serviciul turistic, pentru că și noi cumpărăm energia, salariile care au crescut chiar și cu 30%. Angajații noștri nu se mai pot plânge că au salarii mici, pentru că au salarii bune, nu mari, dar bune...

Cătălin Cîrnu: E adevărat, dar calitatea...

Dragoș Răducan: Trebuie și ei... Aceste servicii, această calitate a serviciilor este dată de oameni, oameni care, ca în orice domeniu, unii sunt mai buni, alții sunt mai răi.

Cătălin Cîrnu: Și uneori chiar lipsesc.

Dragoș Răducan: Și de cele mai multe ori chiar lipsesc și trebuie să-i suplinim cu forță de muncă adusă din Asia în special, care, din păcate, au prins năravul românilor - stau două săptămâni și pleacă. Și noi suntem într-o permanentă formare a personalului.

Cătălin Cîrnu: Și aici este o temă de discuție. Pleacă, de regulă vin în România ca să plece în altă parte, dar în fine...

Dragoș Răducan: Nu este o regulă, dar sunt mulți.

Cătălin Cîrnu: Sunt mulți, într-adevăr. În fine, ne dorim ca litoralul românesc să se bucure de prezența turiștilor pe întreaga perioadă. Mulțumim pentru...

Dragoș Răducan: Dar pot să vă spun doar în încheiere că deja avem semnale de la agențiile de turism că 40% din locuri au fost deja vândute, ceea ce înseamnă că va fi și anul acesta un succes acest program. Nu rămâne decât să vă invit pe dumneavoastră și pe turiști să vină să se bucure de Marea Neagră românească la niște tarife mai mult decât prietenoase.

Cătălin Cîrnu: Da, uite, e o idee, Daniela, pentru o emisiune "Matinal", de ce nu, de pe litoralul românesc din sud, acolo unde se ajunge mai greu.

Daniela Petrican: Mai greu.

Cătălin Cîrnu: Exact! Mulțumim și zi bună să aveți!

Dragoș Răducan: Și eu vă mulțumesc!

Apel matinal: În direct cu președintele Autorității pentru Reformă Feroviară, Ștefan Roșeanu
Matinal 11 Noiembrie 2024, 19:27

Apel matinal: În direct cu președintele Autorității pentru Reformă Feroviară, Ștefan Roșeanu

Apel matinal, de luni până vineri de la ora 8.30.

Apel matinal: În direct cu președintele Autorității pentru Reformă Feroviară, Ștefan Roșeanu
Președintele AEP, Toni Greblă, în direct la Apel matinal
Matinal 07 Noiembrie 2024, 21:19

Președintele AEP, Toni Greblă, în direct la Apel matinal

Apel Matinal, de luni până vineri de la ora 08.30.

Președintele AEP, Toni Greblă, în direct la Apel matinal
Apel matinal: În direct cu președintele ANPC, Sebastian Hotca
Matinal 06 Noiembrie 2024, 17:57

Apel matinal: În direct cu președintele ANPC, Sebastian Hotca

Apel Matinal, de luni până vineri de la ora 08.30.

Apel matinal: În direct cu președintele ANPC, Sebastian Hotca
Apel matinal - În direct cu prof.Valentin Naumescu
Matinal 06 Noiembrie 2024, 07:24

Apel matinal - În direct cu prof.Valentin Naumescu

Apel Matinal, de luni până vineri de la ora 08.30.

Apel matinal - În direct cu prof.Valentin Naumescu
Modificări importante pentru pensiile militare. "Este o victorie de etapă", spune generalul în rezervă, Dan Grecu
Matinal 05 Noiembrie 2024, 10:07

Modificări importante pentru pensiile militare. "Este o victorie de etapă", spune generalul în rezervă, Dan Grecu

"Apel matinal" - Invitat: generalul în rezervă Dan Grecu, preşedintele Asociaţiei Ofiţerilor în Rezervă din România.

Modificări importante pentru pensiile militare. "Este o victorie de etapă", spune generalul în rezervă, Dan Grecu
Apel matinal: despre legislația privind pensiile militare
Matinal 05 Noiembrie 2024, 08:05

Apel matinal: despre legislația privind pensiile militare

Apel Matinal, de luni până vineri de la ora 08.30.

Apel matinal: despre legislația privind pensiile militare
Jurnalistul Bogdan Chirieac: Rusia nu poate să înţeleagă că R. Moldova îşi alege singură drumul
Matinal 04 Noiembrie 2024, 12:00

Jurnalistul Bogdan Chirieac: Rusia nu poate să înţeleagă că R. Moldova îşi alege singură drumul

"Apel matinal"- Implicaţiile rezultatului alegerilor din Republica Moldova.

Jurnalistul Bogdan Chirieac: Rusia nu poate să înţeleagă că R. Moldova îşi alege singură drumul
Apel matinal: În direct cu jurnalistul DC News, Bogdan Chirieac
Matinal 04 Noiembrie 2024, 08:08

Apel matinal: În direct cu jurnalistul DC News, Bogdan Chirieac

Apel Matinal, de luni până vineri de la ora 08.30.

Apel matinal: În direct cu jurnalistul DC News, Bogdan Chirieac