De ce sunt diferențe atât de mari între companiile de asigurări la polițele RCA?
"Apel matinal" - Invitat: Daniel Apostol, purtător de cuvânt al Autorității de Supraveghere Financiară.
Articol de Cătălin Cîrnu, 09 Martie 2023, 09:21
Realizator: Cătălin Cîrnu - Autoritatea pentru Supraveghere Financiară a publicat tarifele de referință pentru polițele auto valabile în acest an, iar prețurile sunt mai mari pentru toate categoriile. Pentru prima dată sunt prezentate și RCA-urile pentru mașini electrice. Și cea mai ieftină poliță RCA o vor plăti proprietarii cu vârste cuprinse între 51-60 de ani și care au un autovehicul cu o capacitate cilindrică mai mică de 1.200 de centimetri cubi. Ei vor trebui să achite 1.006 lei. Cel mai mult vor plăti tinerii sub 30 de ani, care au un automobil cu un motor de peste 2500 de centimetri cubi. Pentru aceștia, prețul este de 4.709 lei aproape 1000 de euro, în funcție de vârsta șoferului. Sunt diferențe semnificative și la polițele RCA pentru mașini electrice, valorile fiind cuprinse între 1.397 și 2.740 de lei. Tarifele de referință ale Autorității de Supraveghere Financiară pentru persoane fizice nu reprezintă tarife la care sunt încheiate polițele RCA în piață. Prețurile finale ale asigurărilor obligatorii auto sunt influențate de sistemul bonus-malus, care poate aduce scăderi de până la 50% sau creșteri de peste 80%. Tarifele de referință sunt calculate semestrial de o companie independentă, iar ASF are obligația legală de a le publica. Tocmai de aceea am ținut să vă ofer toate aceste informații, pentru că discuția pe care vrem s-o purtăm este legată de întâmplările de pe piața RCA. Invitatul "Apelului matinal" de astăzi este Daniel Apostol, purtător de cuvânt al Autorității de Supraveghere Financiară. Dar sperăm noi că ne va răspunde în curând și vom putea discuta despre aceste întâmplări. Îi rog pe cei care ne ascultă din străinătate să ne ofere și nouă vești despre polițele RCA din Europa. La ce valoare se situează, în funcție de capacitatea cilindrică a automobilului?
Realizator: Vă spuneam ceva mai devreme, oferindu-vă detalii despre tarifele de referinţă publicate de Autoritatea pentru Supraveghere Financiară pentru poliţele auto, valabile în acest an. Invitatul nostru este Daniel Apostol, purtător de cuvânt al Autorității de Supraveghere Financiară. Bună dimineața!
Daniel Apostol: Bună dimineața! Bine v-am găsit!
Realizator: O întrebare care-i macină pe toți. De ce tot crește valoarea polițelor RCA?
Daniel Apostol: Deocamdată, vorbim despre o creștere a tarifelor de referință, care nu reprezintă neapărat prețurile care se practică pe piață. După cum știți, sunt calculate independent, pe baza daunalității care se înregistrează în cei cinci ani anteriori publicării acestor tarife. Sigur, nu ne convine și este firesc că avem nemulțumiri, când aflăm ştiri, când primim știri cu privire la majorări de tarife, la creșteri de prețuri. Daunalitatea care este constatată duce la, evoluția daunalității duce la majorarea acestor tarife de referință calculată independent.
Realizator: Mă gândeam la sistemul bonus malus. Un șofer care nu are niciun accident, niciun incident, nu vreau să mă gândesc la accident, se trezește în fiecare an, din cauza creșterii prețurilor, că nu beneficiază, practic, de acest bonus. În schimb, la capitolul malus nu cred că-i nimic de discutat. Ce s-ar putea face sau...?
Daniel Apostol: În primul rând, ar trebui să vedem care este cauza principală, iar cauza pe care o identificăm aici este, din nou, producerea multor, prea multor daune în accidente rutiere. Creșterea daunalității conduce la creșterea acestor tarife. Sigur, un șofer care are bonus maxim, are din această perspectivă câteva avantaje în calcul unei poliţe RCA. Vreau să vă atrag însă atenția, dacă-mi permiteți, asupra acestor creşteri de tarife la tarifele de referință, pentru că trebuie să ne uităm puțin mai atent la marea majoritate, la cea mai reprezentativă categorie de cetățeni pe care îi regăsim aici. Și, dacă ne uităm la ceea ce înseamnă peste 90% din piață, adică indiferent de vârstă, de la sub 30 de ani până la peste 60 de ani, posesori de autoturisme cu capacitate ce indică până în 2.000 de cm³. Asta este, acesta este segmentul, ponderea cea mai mare din piață, cum spuneam, peste 90%. Creșterea tarifelor de referință față de perioada anterioară este de doar 14%. Așadar, putem discuta de o creștere mai semnificativă acolo unde regăsim și gradul de risc cel mai mare și daunalitatea cea mai mare, adică la tinerii sub 30 de ani care conduc năvalnic mașini de capacitate mare, mașini foarte puternice./bcodreanu/ Şi știm foarte bine, Poliția Română avertizează constant cu privire la accidentele care produc victime și daune majore în trafic și la originea cărora stau, din păcate, concetățeni mai tineri.
Realizator: În schimb, polițele cresc substanțial și la cei care au mașini electrice.
Daniel Apostol: Şi aici există o explicație. Cei care au calculat, repet, calcul se face independent, Autoritatea de Supraveghere Financiară publică aceste tarife şi, în același timp, avertizează asiguratorii să nu profite de momente emoționale din piață, să nu speculeze astfel de momente, practicând tarife înpovărătoare, exagerate la RCA. Referitor la mașinile electrice, aici trebuie să înțelegem că piața mașinilor electrice este la început, nu avem un număr spectaculos, un număr foarte mare de mașini în piaţă și atunci daunalitatea este raportată la numărul mic, dacă avem și daunele, sunt de valoare mare, pentru că și mașinile au tarif, au prețuri mari, inclusiv piețele de schimb în momentul la care trebuie reparată o astfel de mașină au alte valori. Ei bine, valoarea unei daune fiind mare și împărțindu-se la un număr mic de autoturisme, în practică regăsim niște repere, niște tarife de referință de o valoare mai mare. Pe măsură ce se va dezvolta piața, probabil că se va echilibra și tariful de referință la acest segment.
Realizator: Da, să luăm un caz real, un Logan cu motor de 1,2 litri, pe benzină. De ce sunt diferențe atât de mari între companiile de asigurări la polițele RCA din țara noastră?
Daniel Apostol: Este dreptul fiecărei companii de asigurare. Suntem într-o piață liberă, se supune piața tuturor normelor europene. Este dreptul fiecărei companiei de asigurare să-și stabilească prețurile la care practică diverse produse de asigurare, implicit un RCA pe cazul pe care l-ați dat dumneavoastră. Noi atragem atenția tuturor asiguratorilor să nu speculeze momentele emoționale, să nu impună tarife exagerate la RCA și vă asigur că Autoritatea de Supraveghere Financiară urmărește cu atenție ce se întâmplă în piață și va lua toate măsurile necesare în scopul protejării consumatorilor.
Realizator: Da, v-am întrebat pentru că la companiile cu tarife mari n-au fost probleme de plată, în schimb, dacă ne amintim despre falimentul companiilor Astra și City Insurance, iar acum, din ce se zvonește, Euroins ar avea dificultăți, sunt exact companiile cu tarife foarte mici sau, în general, cele mai mici din piață.
Daniel Apostol: Trebuie să înțelegem ce a însemnat un tarif mic, care a speculat libertăți date de legislația europeană. Trebuie să înțelegem că un tarif mic nu a acoperit niciodată nevoia de plată a daunelor și aceste tarife mici au condus la o serie întreagă de neajunsuri pe lanț, la daune neplătite, la un șir întreg de petiții și de plângeri ale consumatorilor. Trebuie să ne gândim la această poliță RCA cu mai multă răspundere, pentru că nu este doar spre cel pe care lovim, este și despre noi. Dacă nu am fi asigurați, am scoate bani din buzunar ca să plătim daunele pe care le aducem cuiva pe care îl lovim în trafic. Acest RCA ne ajută să nu plătim noi și să plătească asiguratorul, iar valoarea poliției trebuie să fie rezonabilă ca să fie sustenabilă, să poată acoperi daunele care intervin.
Realizator: O ultimă întrebare. Suntem pe finalul orei. Aveți idee dacă polițele pentru același autobil, repet, Logan 1.2 pe benzină au diferențe mari între Europa și România pe piața asigurărilor?
Daniel Apostol: Tot ce pot să comentez aici, pentru că, repet, Autoritatea de Supraveghere Financiară nu este abilită prin lege să intervină pe zona de prețuri. Noi ne uităm la tarifele de referință care sunt calculate de un auditor independent, vin să ne dea o radiografie de stare cu privire la daunalitatea înregistrată, nicidecum cu privire la radiografia de stare, pe prețurile practicate de asiguratori, aici existând din nou, libertatea fiecărei companii în fiecare piață europeană să practice tarifele pe care le consideră.
Realizator: Da, era o întrebare venită de la mulți dintre ascultătorii noștri. Mulțumesc pentru toate informațiile!
Daniel Apostol: Și eu vă mulțumesc!
Realizator: Daniel Apostol, purtătorul de cuvânt al Autorității de Supraveghere Financiară, a fost invitatul de astăzi al "Apelului Matinal".