Autoturisme tot mai greu de vândut
Maşinile noi au înregistrat recorduri negative de vânzări, iar cele vechi au cunoscut un declin.
03 Noiembrie 2009, 08:41
După primele 9 luni ale anului, statisticile arată că românii au cumpărat 114 mii de autoturisme cu zero kilometri la bord. Dacă ar fi să facem o comparaţie, vorbim despre tot atâtea maşini câte a vândut doar Dacia în ţară în tot anul 2007. Ca să nu mai vorbim de luna septembrie, când – potrivit datelor Asociaţiei importatorilor şi producătorilor de automobile – s-au cumpărat 9300 de maşini noi. Atâtea maşini Logan vindea Uzina de la Mioveni în vara lui 2008, în România. Judecând după aceste cifre, piaţa auto de la noi nu merge deloc ca pe roate, şi mai degrabă se îndreaptă către butuci. Din păcate nici programul Guvernului de stimulare a parcului auto, vestitul Rabla, nu a dat rezultatele scontate. S-au vândut mai bine însă, maşinile la mâna a doua. Aduse din Germania, Franţa sau Italia, ori cumpărate din parcurile supra-aglomerate ale firmelor de leasing, autoturismele second-hand au ajuns în proprietatea a 25 de mii de români lunar. Şi dacă tot am amintit de leasing, de remarcat este şi faptul că doar unul din trei clienţi mai calcă pragul acestor societăţi - situatie care se observa din statisticile APIA. Restul de maşini sunt platite cu banii jos sau prin credit la bancă. Între timp, companiile de lesing s-au reprofilat – în loc să vândă soluţii de finanţare, se chinuie si vândă maşinile de pe stoc, recuperate de la rău-platnici. Închei cu doua informaţii foarte importante pentru cei care au totuşi în plan să cumpere o maşină în acest sfârţit de an: prima este legată de taxa de poluare auto, care pâna la 31 decembrie se calculează la cursul euro de anul trecut, de 3,7 lei, iar din 2010 la 4,2 lei pe euro. A doua informaţie este de fapt un pont – toate firmele de leasing au preţuri mai mici cu până la 40 % la maşinile recuperate faţă de cele noi iar pentru orice astfel de autoturism trebuie neapărat să negociaţi fiecare procent!!!