Patriarhul Ierusalimului nu-l mai pomeneşte pe Patriarhul BOR
Sinodul Patriarhiei Ortodoxe a Ierusalimului a decis să rupă comuniunea cu Patriarhia Română din cauza Aşezământului românesc de la Ierihon pe care-l consideră necanonic.
Articol de Remus Rădulescu, 11 Mai 2011, 10:43
Patriarhia Ierusalimului consideră că Patriarhia Română a încălcat canoanele prin construirea Aşezământului românesc de la Ierihon fără aprobarea Patriarhiei Ierusalimului, sub a cărei jurisdicţie se află Ţara Sfântă.
Patriarhul Ortodox grec al Ierusalimului, Teophilos al III-lea, i-a trimis în ianuarie anul acesta Patriarhului Daniel al BOR o scrisoare, în care anunţa că l-a oprit de la slujirea împreună cu clericii greci pe reprezentantul Patriarhiei Române la Locurile Sfinte, Arhimandritul Ieronim Creţu.
Patriarhul Ierusalimului spune că Biserica Ortodoxă Română creează un precedent care vine în contradicţie cu tradiţia ortodoxă: "dacă şi celelalte Biserici Ortodoxe ar urma acest exemplu al Bisericii Ortodoxe Române, atunci am avea în Ţara Sfântă reprezentanţe ale celor treisprezece Biserici Ortodoxe Autocefale, ceea ce ar constitui un exemplu de polifonie şi poliarhie ortodoxă abuzivă... şi greu de administrat."
În urma acestei scrisori, Patriarhul Daniel l-a delegat pe Episcopul Vicar patriarhal Ciprian Câmpineanul să facă o vizită la Patriarhia Ierusalimului de sărbătoarea Floriilor, la 15 mai 2011.
Se pare că argumentele Patriarhiei Române nu au satisfăcut Patriarhia Ierusalimului, de vreme ce la 9 mai 2011, Sinodul grec de la Ierusalim a hotărât întreruperea pomenirii patriarhului român la slujbe şi caterisirea (depunerea din treapta preoţească) a Arhimandritului Ieronim Creţu, Superiorul Aşezămintelor româneşti de la Ierusalim.
Pe site-ul Patriarhiei Ierusalimului este publicată şi o informare a Secretariatului General al Sinodului care precizează că "în pofida întreruperii comuniunii bisericeşti, evlavioşii pelerini din România sunt bineprimiţi la Sfintele Locuri de Închinare şi în Sfintele Mănăstiri ale Patriarhiei Ierusalimului".
Patriarhia Română şi-a manifestat într-un comunicat de presă surprinderea şi regretul faţă de decizia "unilaterală" a Patriarhiei Ierusalimului devreme ce în urma vizitei Episcopului Ciprian la Ierusalim s-a convenit "iniţierea unui dialog bilateral frăţesc între cele două Patriarhii pentru identificarea unei soluţii privind existenţa Aşezământului românesc de la Ierihon".
Sinodul BOR a analizat în şedinţa din 19-20 mai 2011relaţia cu Patriarhia Ierusalimului şi a decis să păstreze comuniunea cu Patriarhia Ierusalimului. Aşadar Patriarhul Daniel îl va pomeni la slujbe în continuare pe Patriarhul Ierusalimului Teofil, deşi reciproca nu se întâmplă.
Sinodul BOR a decis şi formarea unei delegaţii de ierarhi care să se deplaseze la Ierusalim şi să aibă un dialog cu reprezentanţii Patriarhiei din Ţara Sfântă. Din delegaţie fac parte: Mitropolitul Nifon, Arhiepiscopul Târgoviştei, Arhiepiscopul Ioan al Covasnei şi Harghitei, Episcopul Vincenţiu Ploieşteanul al Sloboziei şi Călăraşilor şi Episcopul vicar patriarhal Ciprian Câmpineanul.
Aşezământul românesc de la Ierihon - o ctitorie a Patriarhului Teoctist
Patriarhia Română are trei aşezăminte la Locurile Sfinte: la Ierusalim, unde este şi sediul Reprezentanţei Patriarhiei Române, la Iordan şi la Ierihon.
Aşezământul de la Iordan este în prezent închis pentru că este situat într-o zonă militară.
În 1999 s-au început lucrările de construcţie ale Aşezământului de la Ierihon pe un teren primit ca donaţie de Patriarhia Română.
În anul 2000, însuşi Patriarhul Teoctist a pus piatra de temelie pentru Casa pelerinilor, care în prezent înconjoară pe trei laturi biserica.
Astăzi Aşezământul mai are nevoie de câteva finisări, dar este funcţional şi poate găzdui până la 100 de pelerini.