Lumina Sfântă de la Ierusalim
Anul acesta, Patriarhul ortodox al Ierusalimului a primit sfânta lumină la ora 14:13. Slujba de la Ierusalim a fost transmisă în direct la Radio Romania Actualităţi.
Articol de Remus Rădulescu, 22 Aprilie 2011, 21:29
În fiecare an, în Sâmbăta Mare, în Biserica Învierii din Ierusalim, se oficiază o slujbă specială în cadrul căreia un foc se coboară pe mormântul gol al Iisus Hristos.
Mormântul, aflat într-o mică bisericuţă sub cupola Bisericii Învierii, este sigilat din seara de vineri, după ce toate candelele au fost stinse.
În Sâmbăta Mare, biserica se umple de pelerini care aşteaptă venirea Patriarhului grec al Ieursalimului, Teofilos al III-lea, împreună cu soborul său de ierarhi şi preoţi. Ei intră în Biserica Învierii, înconjoară Sfântul Mormânt şi se opresc în faţa intrării sigilate a capelei unde se află mormântul.
Ascultă înregistrarea transmisiunii în direct de la Ierusalim de sâmbătă 23 aprilie 2011:
Patriarhul este controlat să nu aibă asupra sa surse de foc şi intră în Sfântul Mormânt singur.
În acest timp, miile de credincioşi spun rugăciuni şi stau pregătiţi cu mănunchiul de 33 de lumânări în mână pentru a primi lumina.
După un interval de timp, nu în toţi anii la fel de lung, Patriarhul Ierusalimului iese din Sfântul Mormânt cu lumânările aprinse şi dă lumină tuturor. În câteva secunde, lumina se răspândeşte din mână în mână în toată biserica.
Delegaţiile altor Biserici Ortodoxe prezente la Ierusalim iau lumină în felinare speciale şi pleacă spre ţările lor, pentru a împărţii din lumina de la Ierusalim credincioşilor la miezul nopţii.
Şi anul acesta, o delegaţie a Bisericii Ortodoxe Române condusă de Episcopul Varsanufie Prahoveanul, Vicar al Arhiepiscopiei Bucureştiului, se află la Ierusalim pentru a aduce lumina în ţară.
Unii credincioşi mărturisesc că văd la un moment dat, cu puţin timp înainte de ieşirea Patriarhului din Sfântul Mormânt, o lumina sub formă de glob sau de scântei în interiorul bisericii mari.
La fel, există mărturii conform cărora timp de câteva secunde după ieşirea Patriarhului cu lumina, flacăra lumânărilor nu arde, fiind vorba de un "foc rece."
Credincioşii ortodocşi consideră că venirea luminii la Ierusalim în Sâmbăta mare este un miracol anual, prin care Dumnezeu întăreşte credinţa oamenilor că Hristos a înviat.
Din punct de vedere teologic, venirea luminii de la Ierusalim în Sâmbăta Mare simbolizează lumina pe care a dus-o cu sine Iisus Hristos când s-a coborât cu sufletul în iad, pentru a-i învia pe cei de acolo.