Ignat
Creştinii îl sărbătoresc la 20 decembrie pe Sfântul Ignatie Teoforul
Articol de Remus Rădulescu, 18 Noiembrie 2009, 12:50
În orice religie, sacrificiul este modul prin care se relaţionează cu divinitatea. De-a lungul timpului, oamenii au adus zeilor sacrificii de animale, din roadele pământului, şi chiar jertfe de vieţi omeneşti.
În creştinism, sacrificiul este interiorizat, spiritualizat. Accentul se mută de la sânge la renunţarea interioară în favoarea ascultării de Dumnezeu.
Sacrificiul vieţii a rămas, însă, ca formă superioară de jertfă. În creştinism se cheamă martiraj. O dovedeşte şi Sfântul pomenit la 20 decembrie - Sfântul Ignatie.
El a fost episcop în Antiohia, şi a murit ca martir la Roma, în timpul împăratului Traian, pe la anul 107.
Au rămas celebre scrisorile Sfântului Ignatie compuse în timp ce era dus sub pază spre Roma. El îi ruga pe creştinii comunităţilor prin care trecea să nu intervină pentru eliberarea sa, preferând să primească moartea martirică, singura prin care, spunea el, poate ajunge la Dumnezeu.Curajul şi credinţa i-au adus supranumele, de Teoforul, adică purtătorul de Dumnezeu.
Ziua lui se numeşte popular ziua de Ignat. La noi la români, este ziua în care se taie porcii de Crăciun. Unii spun că sacrifică porcul, dând acestui obicei conotaţii ritualice.
Porcul nu are însă nici-o legătură cu Sf Ignatie şi nici cu jertfa creştină. Legătura este cu un obicei păgân precreştin, de a se aduce soarelui sacrificii animale, acum în apropierea solstiţiului de iarnă.
Aşadar sărbătoarea unui sfânt care s-a jertfit de bunăvoie pentru Dumnezeu s-a suprapus peste un sacrificiu păgân. Creştinul a păstrat obiceiul de a-şi tăia porcul, dar sacrificiul l-a transferat de la animal la om. Omul este cel care se sacrifică în această zi, postind. Pomana porcului pentru creştinul autentic nu înseamnă să mănânce carne în zi de post, ci să dea de pomană cui nu are. Doar aşa se pot integra în mod potrivit animalul şi stomacul în atmosfera de aşteptare a Naşterii Domnului.