DISLEXIA - o tulburare de învăţare cu leac
Reţeta de sănătate se difuzează "La dispoziţia dumneavoastră", în fiecare marţi, de la ora 20.30.
Articol de Marilena Frâncu, 20 Aprilie 2016, 08:57
Potrivit estimărilor specialiștilor, dislexia are o incidență cuprinsă între 5 și 12 procente din populația europeană. Darius este unul dintre copiii cuprinși în acest procent. Are 10 ani, este în clasa a IV-a și este dislexic, adică mai încurcă literele atunci le scrie.
Mama lui Darius, Mirela Nițu, își aduce aminte că primele probleme au apărut în clasa a II-a, când a fost necesară o evaluare, iar punerea unui diagnostic corect și începerea terapiei devreme a dat rezultate.
Copiii care au tulburări de învățare nu reușesc să țină pasul cu ceilalți, iar tendița celorlalți colegi este să îi izoleze. La vârsta școlară este ușor să se pună etichete, tocmai de aceea este necesar ca părinții să fie atenți la semnele care pot indica o astfel de tulburare – spune psihoterapeutul Maria Popa, coordonatorul activităților de terapie educațională din cadrul centrului Edulier.
Psihoterapeutul spune că aceşti copii sunt izolaţi şi expuşi fenomenului de bullyng, iar estimările arată că într-o clasă de 30 de elevi, 2, 3 copii ar putea avea probleme de învăţare.
Psihoterapeuţii spun că pot lucra cu copiii încă de la 4 ani, dar cel mai bine este de stabilit un diagnostic la începutul vieţii şcolare.
Principalele tulburări de învățare se pot manifesta la scris, la citit, la efectuarea calculelor sau la memorare, însă ele se manifestă diferit, în fiecare caz în parte.
Copilul inversează literele sau cifrele atunci când le scrie, citește lent, scrie cu greșeli sau omisiuni, face cu greu transcrieri, încurcă frecvent stânga cu dreapta, are atenția scăzută, își pierde repede răbdarea și este dezorganizat - sunt semne care anunță dificultăți de învățare, însă psihoterapeutul Maria Popa atrage atenția că aceste tulburări nu înseamnă un nivel inferior de inteligență.
De la Cristiana Ionescu, fondatorul Asociației Edulier, am aflat că la Centrul pentru copii cu dificultăți de învățare se folosesc patru terapii alternative: sala digitală interactivă care foloseşte tehnologia, terapia cu animale, prin muzică sau prin artă. Prin toate aceste metode, psihoterapeutii spun că încearcă să-i facă pe aceşti copii să nu ia şcoala ca pe o îndatorire, ci ca pe o curiozitate.
Primii zece copii admiși au vârste între 3 și 14 ani. Părinții interesați pot afla mai multe amănunte despre evaluarea copiilor, modalitatea de înscriere sau activitățile desfășurate în Centru accesând site-ul oficial al fundației, www.edulier.ro.
Audio: