„România şi războaiele minţii (1978 – 1989)”
Invitat : dl. dr. Florian Banu, cercetător CNSAS
Articol de George Popescu, 25 Septembrie 2017, 23:14
Sunt suficiente indicii care trimit către înscrierea României într-un război al minţii. Un conflict subsumat Războiului Rece şi care a avut mai multe faţete.
Fiecare stat membru al unuia din blocurile adversare (Occident vs. Europa de Est) a încercat pe toate căile să câştige acest război care în cele mai multe privinţe a fost un război al propagandei.
Cele mai des întrebuinţate instrumente au fost şi de-o parte şi de cealaltă : manipulare, dezinformare, răspândirea de zvonuri, diabolizarea proceselor sociale sau a personalităţilor.
Prin presă, radio şi televiziune au fost transmise, propagate mesajele elaborate de specialişti ori de oameni politici, consumatorul de rând fiind „bombardat” de dimineaţă şi până seara fie cu ştiri, informaţii, reportaje, filme documentare despre cât de nedreaptă este lumea comunistă ori lumea capitalistă.
Ţintele reale sau false, agendele publice sau cele secrete au fost produse înţesate cu jocuri şi combinaţii dintre cele mai ingenioase pentru a deruta adversarul sau a-l caricaturiza.
Multă vreme românii au trăit cu impresia că în Occident umblă câinii cu covrigi în coadă, iar occidentalii credeau că la orice colţ de stradă din ţările comuniste te aştepta câte un poliţist sau agent al serviciilor secrete gata să te aresteze, fie şi pentru că încercai să traversezi acea stradă.
Ideologia regimurilor totalitare năvălise până în patul fiecărei familii, iar raportarea individului la performanţele personale avea nevoie de girul partidului unic.
În cealaltă tabără, oricine avea vederi de stânga sau prea de stânga şi nu era mulţumit cu ceea ce oferea sistemul capitalist era taxat de simpatizant comunist, mai grav agent în slujba unei puteri străine şi tratat ca atare.
Cum de multe ori conştiinţa trece şi prin stomac, Occidentul a izbândit în această dispută întinsă pe mai bine de 40 de ani.
Blue-jeans şi Coca-Cola nu puteau pierde lupta în faţa deciziilor ideologizate ale „Conducătorului”, sau împotriva succesului de imagine când un stat îşi plăteşte toate datoriile externe.
Prefabricatele emise de Radio „Europa liberă” şi contactele românilor cu străinătatea vestică au cântărit mai mult în opţiunea politică şi de acţiune a românilor ca dorinţele şi proiecţile făurite de partidul unic pentru următoarele zeci de ani.
Promisiunile neonorate au constituit o altă faţetă a disputei ideologice şi propagandistice dintre Vest şi Est. Aşteptarea americanilor a durat aproape o jumătate de veac, iar de cealaltă parte, bunăstarea poporului a fost mai tot timpul amânată, căci interveneau mereu schimbări de strategie sau de ţinte economice.
„Visul american „ a fost mai prezent şi mai puternic în mintea românilor decât „visul de aur al omenirii” exprimat de regimurile totalitare socialiste.
Invitatul ediţiei oferă câteva exemple edificatoare asupra dimensiunii războiului minţii purtat între cele două lumi diferite ca sistem politic şi social.
Războaiele minţii au continuat şi după căderea regimului comunist în Europa de Est, iar expunerea va putea fi exprimată după o generaţie sau două de-acum înainte.
AUDIO : „Istorica”, ediţia din 25 septembrie 2017. (integral: 39'33'')
Regia de montaj : Radu Sima şi Carmen Nicolau
Regia de emisie : Mariana Băjenaru şi Raluca Goga
Emisiunea "Istorica" se difuzează şi în reluare pe frecvenţele postului Radio România Actualităţi, marţi dimineaţa, între orele 02.30 – 03.00.
Fişierul audio poate fi descărcat cu titlu personal şi gratuit din secţiunea PODCAST (colţul din dreapta).
Fişierele din această secţiune pot fi consultate timp de maximum zece săptămâni de la data publicării.
Ne puteţi scrie la: istorica@radioromania.ro şi ne puteţi asculta în direct şi în reluare de la: www.romania-actualitati.ro