Ascultă Radio România Actualitaţi Live

File din istoria bricului “Mircea”

Invitat : comandor dr. Marian Moşneagu - şef al Serviciului istoric al Armatei.

Bricul "Mircea" acostat la chei după recepţia lucrării. Mai 1939. Credit: historia.ro

Articol de George Popescu, 13 August 2014, 09:22

Este înainte de toate una dintre cele mai frumoase piese de artă industrală. Este emblemă şi mit al Marinei Române. Prin istoria şi evoluţia primului şi celui de-al doilea bric, “Mircea” este şi un obiect itinerant de patrimoniu, nu numai vas-şcoală pentru pentru viitorii marinari. Oamenii ce aparţin acestei profesii îl cunosc prea bine.

Foto: primul comandor al bricului Mircea: August Roman

Foto: D-na Brabieţeanu, naşa de botez a navei Mircea

Foto: 27 mai 1946.Aspecte de la retrocedarea navei Mircea

Foto: Escală la Portsmouth. 1976

Foto: Harta primei călătorii de instrucţie

Foto: Bricul Mircea pe Dunăre, anul 1942

(Decupaje din volumul "Mircea - Voievodul velelor. 1882-2014" Autori: Marian Moşneagu şi Gabriel Octavian Nicolae, ed. Ex Ponto, Colecţia "Poveşti marinăreşti")

Primul bric “Mircea”, construit în Anglia, integral din lemn, pe forma unei goelete, cu două catarge a fost o comandă a tânărului stat român din 1882. A servit scopului propus o bună perioadă de timp până în 1926 cu un palmares de 24 de călătorii, după supravieţuirea unei furtuni nemaivăzute în Marea Neagră în 1888 şi a unui război mondial.. N-a avut parte de o retragere de tip muzeu.

AUDIO: emisiunea „Istorica, ediţia din 11 august 2014:

În anul 1944 într-o incursiune de bombardament, sovieticii l-au torpilat pe unul dintre canalele Dunării. Câteva obiecte rămase de pe bătrâna navă se găesc astăzi la Muzeul Marinei din Constanţa.

Cel de-al doilea bric “Mircea” a fost construit de germani - şantierele Blohm und Voss, Hamburg - dotat alături de cele trei catarge ceea ce-i schimbă şi clasificarea navală în velier barc şi în rezervă cu propulsie diesel - cu cele mai avansate aparate de navigaţie şi control din epocă. A fost construit în parte şi cu ajutorul unei subscripţii publice care a însufleţit o ţară întreagă, de la senatori şi miniştri la profesori şi elevi. Obolul publicului s-a ridicat la 5. 611 120 de lei.

La 17 mai 1939 a fost transmis oficialităţilor române în cadrul unei grandioase festivităţi, pregătit pentru a întreprinde primul voiaj de instrucţie care s-a efectuat între 3 iulie şi 3 septembrie 1939 în Mediterana, cu escale în porturile : Palermo , Toulon, Pallma de Mallorca, Alger, Constanţa. Liga Navală Română constituită în anul 1926 şi regele Carol al II-lea au fost promotorii şi susţinătorii noului bric “Mircea”.

Audio: " În viaţă dar şi în film despre bricul Mircea". Material realizat de Andreea Marin.

Câteva caracteristici :

Arborada navei-școală „Mircea”:

( date preluate de pe ro.wikipedia.com )

Izbucnirea celui de-al doilea război mondial a trimis bricul “Mircea” în conservare pe Dunăre până în august 1944 când nava a fost arestată şi reţinută de sovietici, la fel ca şi cea mai mare parte a flotei fluviale şi maritime ale României. Şi echipajul a avut de trecut prin multe peripeţii. Mai mult, bricul “Mircea” a fost rebotezat de ocupanţi şi aliaţi în acelaşi timp : “Rion”.

Graţie demersurilor iniţiate de Liga Navală Română, ministrul Aerului şi Marinei, amiral Petre Bărbuneanu cât şi de regele Mihai I doi ani mai târziu, nava-şcoală “Mircea s-a întors la proprietarul de drept.

În afara unui gest ce ţine de imaginea de mare putere a URSS - restituirea navei - a cântărit mult în această hotărâre, după cum sublinia şi invitatul ediţiei, faptul că bricul a fost construit şi cu ajutorul unei finanţări publice, deci a “poporului”.

Politica noului regim şi relaţiile externe tensionate din timpul Războiului Rece au restricţionat voiajele de instrucţie ale bricului “Mircea” la vecinătăţiile Mării Negre. Abia în anul 1966, vasul a fost trimis pentru reparaţii şi lucrări de modernizare tot în Germania, la atelierele care l-au construit.. O altă reparaţie capitală şi de modernizare a mai avut loc între 2002 şi 2007 la Şantierele navale din Brăila.

Până în anul 2010, bricul “Mircea” a întreprins cel puţin 27 de voiaje de instrucţie pe mări şi oceane. Însă cea mai temerară rămâne călătoria navei-şcoală în 1976 cu ocazia sărbătoririi bi-centenarului SUA. Relaţia privilegiată a României de atunci cu America a fost cadrul lansării acestei invitaţii. Călătoria s-a făcut aproape exclusiv cu ajutorul velelor, echipajulromânesc participând şi la câteva regate organizate de gazde şi defilând pe străzile New-York-ului. Ulterior, bricul “Mircea” a mai efectuat alte două traversări ale Oceanului Atlantic.

Bricul “Mircea” este o navă-şcoală unde oamenii se călesc, leagă prietenii şi disciplinează caractere. După cum ne relata şi invitatul ediţiei, în această epocă a tehnologiei, bricul “Mircea” rămâne una dintre căile eficiente pentru educaţia unui marinar, în primul rând şi apoi a oricărui om dornic să-l descopere.

Contribuţii editoriale : dl. comandor Gabriel Moise, actualul comandant al vasului şi câteva istorisiri despre viaţa la bordul lui “Mircea”. Un interviu de Mirela Băzăvan.

Întregim acest profil istoric şi cu un alt grupaj realizat de colega noastră Anda Marin căreia îi mulţumim călduros pe această cale. (Fişier audio individualizat)

Emisiunea "Istorica" se difuzează şi în reluare pe frecvenţele postului de Radio România Actualităţi, marţi dimineaţa, între orele 02.30 – 03.00.

Fişierul audio poate fi descărcat cu titlu personal şi gratuit de la adresa: http://www.romania-actualitati.ro/Podcast/istorica/4

Fişierele din această secţiune pot fi consultate timp de maximum zece săptămâni de la data publicării.

Ne puteţi scrie la : istorica@radioromania.ro şi ne puteţi asculta în direct şi în reluare şi de la adresa: www.romania-actualitati.ro

„Tranziţia sistemului de Justiţie 1945-1952”
Istorica 09 Decembrie 2024, 23:38

„Tranziţia sistemului de Justiţie 1945-1952”

Invitat: dl. dr. Iuliu Crăcană, cercetător istoric, consilier al CNSAS

„Tranziţia sistemului de Justiţie 1945-1952”
„Fruntariile României Mari. Paris, ianuarie - aprilie 1919”
Istorica 02 Decembrie 2024, 22:55

„Fruntariile României Mari. Paris, ianuarie - aprilie 1919”

Invitat: dl. George Damian Mocanu, istoric şi publicist

„Fruntariile României Mari. Paris, ianuarie - aprilie 1919”
"Jandarmeria în tranziţie 1945-1950"
Istorica 25 Noiembrie 2024, 23:51

"Jandarmeria în tranziţie 1945-1950"

Invitat: dl. lect. dr. Alin Spânu, cercetător istoric şi profesor asociat al Universităţii din Bucureşti

"Jandarmeria în tranziţie 1945-1950"
„Ecourile Revoluţiei ungare în România” (1956)
Istorica 28 Octombrie 2024, 22:13

„Ecourile Revoluţiei ungare în România” (1956)

Invitat: dl. dr. Florian Banu, cercetător istoric, consilier superior al CNSAS

„Ecourile Revoluţiei ungare în România” (1956)
„Teatru și actori, la răspântia dintre două lumi”
Istorica 21 Octombrie 2024, 22:43

„Teatru și actori, la răspântia dintre două lumi”

Invitată: d-ra Iulia Popovici, istoric şi critic de teatru, publicist

„Teatru și actori, la răspântia dintre două lumi”
„Filmul istoric românesc”
Istorica 14 Octombrie 2024, 23:50

„Filmul istoric românesc”

Invitat: dl. dr. Bogdan Alexandru Jitea, cercetător istoric al IICCMER

„Filmul istoric românesc”
„Tatarbunar, 1924 în documente”
Istorica 30 Septembrie 2024, 22:34

„Tatarbunar, 1924 în documente”

Invitat: dl. prof. dr. Ion Giurcă, istoric militar şi cadru didactic al Universităţii „Hyperion”, Bucureşti

„Tatarbunar, 1924 în documente”
„Istoricii şi politica”
Istorica 23 Septembrie 2024, 21:55

„Istoricii şi politica”

Invitat: dl. conf. dr. Ionuţ Cojocaru, cercetător istoric, cadru didactic al Universităţii Naționale de Știință și Tehnologie...

„Istoricii şi politica”