Atracţii europene: Calea ferata Semmering din Austria
Cea mai veche cale ferata montana din Europa, construita intre 1848 si 1854.
25 Aprilie 2016, 10:31
Ce aţi zice de o călătorie cu trenul pe prima cale ferată din lume care a fost declarată monment UNESCO?!
Se află în Austria, la o oră distanţă de Viena. A fost construită în numai şase ani, între anii 1848 şi 1854.
Este o minune a ingineriei civile, încă funcţională. Aşa aş defini pe scurt linia ferată din pasul Semmering, cocoţată în Alpii austrieci la aproape 1000 de metri înălţime.
A proiectat-o şi executat-o inginerul Carl von Ghega. Până la el nimeni nu încercase să construiască o cale ferată peste o barieră montană. El însă a reuşit.
Semmeringul are o arhitctură care se armonizează perfect cu natura sălbatică a locului, trece peste creste abrupte şi leagă văi prăpăstioase.
Porneşte de la Gloggnitz şi ajunge, trecând prin mai multe localităţi, la Mürzzuschlag, capul de linie.
Deşi distanţa aeriană între cele două puncte este de numai 21 de km, calea ferată Semmering măsoară dublu: 4l de km. tocmai pentru a echilibra diferenţa de nivel de aproape 500 de metri.
Iată şi câteva date tehnice: traversează 14 tuneluri, cel mai lung de 1,5km, 16 viaducte între care unele cu două niveluri, 100 de poduri arcuite din piatră şi 11 podeţe din oţel. Numai o jumătate din traseu este drept, cealaltă jumătate are curbe numeroase, în pantă.
Atunci când au început lucrările, în frământatul an 1848, împăratul Franz Iosef a folosit proiectul şi ca un debuşeu pentru nemulţumirile sociale şi a creat locuri de muncă pentru 20.000 de şomeri care au tras din greu la construcţia căii ferate.
Totul a fost inovator din punct de vedere tehnic. Dar nu numai ingineria civilă a avut de câştigat. Călătoria prin munţii Alpi cu trenul, pe care linia ferată Semmering o făcea posibilă şi accesibilă, a deschis regiunea pentru turism.
Au apărut numeroase hoteluri şi vile, care au început să atragă vilegiaturişii şi care stau şi azi mărturie despre farmecul lumii vechi.
Audio: Înregistrarea integrală a rubricii