Prima impresie despre Limousin
Articol de Roxana Vasile, Paris, 07 Mai 2010, 15:03
Franţa este cunoscută drept principalul producător agricol al Uniunii Europene, dar şi prim-beneficiar al fondurilor comunitare destinate acestui sector.
Chiar şi cea mai mică regiune a sa a reuşit să îşi găsească o nişă de dezvoltare, deşi nu beneficiază de suprafeţe întinse de teren care ar favoriza o agricultură intensivă.
Regiunea Limousin este penultima din Franţa ca întindere, iar capitala ei nu este mai mare decât Râmnicu-Vâlcea.
Audio: Franţa, principalul producător agricol al Uniunii Europene
Locuitorii din Limousin sunt renumiţi crescători de vite şi pomicultori, pentru că au ales să înlocuiască producţiile masive cu cele de calitate.
"Fără îndoială, cea mai bună carne. Fără îndoială, cele mai bune mere. Limousin - ce poate fi mai bun?" - sună o reclamă difuzată pe mari posturi de televiziune franceze care laudă calitatea produselor care poartă marca regiunii Limousin.
Se spune că omul sfinţeşte locul! Proverbul se aplică cu prisosinţă locuitorilor de aici, care şi-au impus să transforme în avantaj orice neajuns.
Situată aproape în totalitate în zona Masivului Central, Limousin este din cauza localizării sale geografice, a densităţii scăzute a populaţiei şi a trecutului său rural, o regiune destul de enclavizată, în sensul că pe aici nu trece nici o autostradă, iar distanţa de aproape 350 de km până la Paris nu este asigurată de trenuri de mare viteză.
O călătorie de aproximativ trei ore până în capitala, pe calea ferată, li se pare mult localnicilor.
Ca volum, producţia din regiune este destul de mică - între 6 şi 8% din totalul la nivel naţional,spunea Michel Ensergueix, membru al unui comitet regional care se ocupă cu promovarea produselor agricole şi agro-alimentare.
"Am optat, din start, pentru calitate. Nu producem mult, nu putem să ne batem la preţuri, şi atunci am decis să ne distingem de ceilalţi şi să marcăm produsele noastre cu însemnele calităţii, garantată fie de statul francez, fie de Uniunea Europeană", spune Michel Ensergueix.
Pe cât este de mică, pe atât este de renumită regiunea, în special pentru şeptelul de vaci limousine, soi de carne. În vocabularul crescătorilor de aici nu există‚ ogm-uri (organisme modificate genetic), animalele fiind hrănite numai cu produse naturale.
Distribuită prin intermediul a aproximativ 1.000 de puncte de desfacere deschise în toată ţara, carnea de vită care ajunge pe mesele consumatorilor poartă ştapilele Label Rouge şi Blason Prestige, semn al calităţii de excepţie.
Mărul de tip golden este singurul din Franţa care deţine calificativul european de‚ denumire de origine protejată.
În primul rând, pentru producţiile agricole sunt caiete de sarcini la nivel regional prin care sunt impuse condiţiile de producţie.
Sunt impuse condiţii în acelaşi timp agricultorului, dar şi intermediarilor, fie ei transportatori, cooperative unde sunt stocate merele, abatoare şi puncte de vânzare.
În al doilea rând, cum regiunea Limousin este foarte mică, unde sunt grupate toate produsele pentru a le face, la un loc, publicitate.
Cu mijloace financiare comune, se fac campanii tv de promovare, se participă la saloane şi se organiză degustări ale produselor.
Astfel se poate spune consumatorului "ori alegeţi să daţi bani mai puţini, ori optaţi pentru calitate, şi atunci, cumparaţi produsele noastre".