Crăița. Trenurile de epocă în România - FOTO
Probabil pentru ca fac parte din istoria noastra si de ele se leaga emotiile sosirilor si ale plecarilor celor dragi, trenurile ne fascineaza si azi. Si mai ales cele de epoca.
Articol de Mihaela Helmis, 08 Ianuarie 2016, 14:29
Farmecul aparte al mocanițelor din Romania s-a dovedit mai rezistent la trecerea timpului decat ar fi putut ghici sau spera cei ce le-au pus pe șine , dar si cei ce le-au folosit.
Mai mult decat trenulețe forestiere cu scop practic, mocanițele au devenit treptat, dar sigur, obiective turistice și comori locale pe care cei din zonele în care functioneaza acestea le protejeaza în continuare, iar turiștii continuă sa le indrageasca desi există azi modalități de transport mult mai sigure si mai rapide în zonele în care cândva mocănitețe erau singura opțiune.
Mocanițele se transformă și sunt menținute în fincțiune, admirate in continuare de generatii de turisti.Pentru că turismul e legătura între trecut și viitor.
In România mai circulă la această oră încă 6-7 mocănițe pe linie ingustă , sau pe linie normalizată. Li se spune in unele locuri si trenuri de epocă.
Există astfel Mocanița din Covasna ce inconjoară localitățile Comandău și Covasna pe o porțiune de cale ferată intre Planul Inclinat si gara din Covasna. Astazi, scopul unic al mocăniței din Covasna sunt plimbarile de agrement pentru turistii din zona.
Prima linie a SC Cai Inguste Feroviare inaugurata in anul 1907 cu scopul transportului de carbune a fost linia Brad-Criscior ce a servit acestui scop peste 90 de ani, pana in 1998.
Linia a fost transformata in scop turistic pentru transportul de pasageri incepand cu anul 2001 si continua pana in prezent sa circule in perioadele de sarbatoare de dinaintea Craciunului, Pastelui si a Zilelor Bradului.
Mocanita de la Comandău este una dintre cele mai frumoase din tara, pe care nenumarati pasionati feroviari vin sa o viziteze anual. Construita in anul 1911 la Budapesta, ea functioneaza inca in forma sa originala, forma in care a traversat initial linia de la Berzasca pana in 1993, an in care a incetat sa functioneze.
Locomotiva originala de la Comandau este reconditionata de curand si poate fi vazuta in Moldovita sau in Covasna atunci cand nu circula la Comandau pe drumul spre Holom.
Una dintre ultimele mocănițe construite în țară, inaugurată in 1933, la aproape 30 de ani după prima mocăniță dată în folosință în România, mocănița de pe Valea Vaserului, un sat pitoresc din Maramureș, se numară printre cele cu traseele cele mai lungi, având aproximativ 56 km și străbătând numeroase creste muntoase dintre care punctul maxim de altitudine este la 1.100 metri. Diferenta de altitudine dintre punctul de plecare si punctul maxim de altitudine este de 500 de metri.
Mocanita de la Moldovița este botezată de localnici Huțulca. Huțulca de la Moldovița circula astazi pe un traseu de aproximativ 7 km de cale ferata ingusta. Mocanita de aici detine atat vagoane acoperite cât și vagoane descoperite, după tradiția mocănițelor din restul țării. Ea traversează o porțiune considerabilă de sat direct prin dreptul porților localnicilor.
In județul Alba, mai exact în zona Abrud-Câmpeni, mocanița din Păuseni a fost la un pas de a fi inchisa definitiv iar liniile acesteia topite. Autoritățile locale au salvat mocanița reușind să o declare monument istoric.Astăzi mocănița dintre Abrud si Câmpeni străbate din nou distanța pitorească de 11 km dintre Abrud și Câmpeni, avand capacitatea de a transporta pana la 80 de turiști prin superba zonă a Apusenilor.În același an în care a fost redata turiștilor, mocănița Abrud-Campeni, inaugurata in 1913, isi sarbatorea centenarul.
Iar acum, tot în județul Alba, se pregărește să își facă loc în mersul trenurilor pe distanța Alba Iulia- Zlatna un tren de epocă , o locomotivă cu abur construita la 1906 ce va trage după ea două vagoane de călători și un vagon-restaurant.
Locomotiva , botezată Crăița, e deja reparată la Atelierele 16 februarie din Cluj și mai lipsesc doar câteva aprobări pentru ca visul localnicilor si al primăriei din Zlatna să înceapă să prindă contur.Refacerea drumului moților de la Alba la Zlatna, de astă dată cu aceeași viteză , dar cu turiști , pentru revigorarea economică a zonei. Cu un singur vagon, Crăița a circulat pe acest drum, dus-întors de 1 decembrie, refăcând simbolic drumul strămoșilor moților la Marea Unire de la 1918.
FOTO: Mihaela Helmis.
Audio: Documentarul Mocanita Craita, difuzat la RRA joi, 7 ianuarie 2016.
Video: Mocanita Craita in actiune / Mihaela Helmis.