Conferință Internațională privind Narațiunea Digitală Interactivă
În Copenhaga a avut loc anul acesta Conferința Internatională privind Naratiunea Digitala Interactiva.
Articol de Andrei Şerban, 08 Decembrie 2015, 11:39
Inainte de a gazdui turneul final al campionatului mondial de handbal feminin, capitala Danemarcei, Copenhaga, a fost gazda unui eveniment putin cunoscut pe plan mondial, dar foarte bine inteles mai ales de iubitorii jocurilor interactive pe computer.
Este vorba de Conferinta Internationala privind Naratiunea Digitala Interactiva.
Este vorba de a opta editie a acestei conferinte internationale care ii gazduieste anual pe cei mai importanti cercetatori, producatori, practicieni si teoreticieni pentru a prezenta si a impartasi impreuna cele mai noi tehnici din cadrul acestui domeniu care se afla in plina expansiune si care se numeste Naratiunea Interactiva.
De fapt acest grup este unul foarte dinamic si interdisciplinar in care se combina studiile privind naratiunea, stiinta computerelor, interactivitatea si mediul virtual, artele si creativitatea care toate impreuna dezvolta noi forme in domeniul artistic, al documentarelor interactive, al jocurilor care arata cat mai cinematografic, dar si in domeniul programelor ce sustin persoanele cu dizabilitati sau programe care sunt implicate in domeniul invatamentului.
Ca in fiecare an, si la Copenhaga au existat doi invitati speciali.
Este vorba de Chris Crawford, care este un veteran al designului in domeniul jocurilor pe calculator si un pionier al Naratiunii Interactive, care acum lucreaza la un nou proiect pe care il considera revolutionar si care se numeste Siboot (mai multe detalii pot sa fie gasite la adresa : www.siboot.org/storyworld.html), si Paul Mulholland de la Institutul de Studii Media din cadrul Universitatii Deschise din Marea Britanie, care a dezvoltat o serie de instrumente narative interactive destinate invatamantului si transformarii muzeelor in institutii interactive.
In prima zi a conferintei, Chris Crawford, imbracat intr-o bluza larga, albastra, aratand ca un adevarat Guru in mijlocul ucenicilor,...
Foto: Chris Crawford.
...a inceput sa prezinte referatul intitulat „Cantecul de sirena al Naratiunii Interactive”, o ironie evidenta la adresa acelora care, cu ceva ani in urma, au prezis fals ca naratiunea interactiva va disparea. Iata ca s-au inselat amarnic, sustine Chris, iar astazi naratiunea interactiva este un limbaj natural al omului care a capatat o identitate proprie in spatiul general al naratiunii.
Cinci obstacole, avertizeaza Chris, trebuie sa fie trecute pentru a se putea crea o naratiunea interactiva autentica :
1. Desenarea de chipuri care sa fie foarte expresive si care sa transmita stari emotionale cat mai diverse.
2. Personalitati puternice care sa fie apropiate celor din dramaturgie. Chris spunea ca personajele nu trebuie sa fie plictisitoare si nici sa aiba aspectul comun ca al oamenilor simpli, ci trebuie sa fie niste eroi autentici ca cei din Matrix.
3. Structura narativa trebuie sa fie capabila sa produca interactiuni dramatice. Asa cum se stie, liniile narative din cadrul unei naratiuni interactive se intersecteaza in puncte numite noduri. Chris atragea atentia ca aceste noduri trebuie sa fie Verbe pentru ca esenta unui eveniment este data de verb...
...iar aceste verbe pot sa ofere tensiunile dramatice necesare naratiunii interactive.
4. Trebuie construit un mediu in care utilizatorii sa gaseasca instrumente pe care sa le foloseasca foarte usor si care sa fie foarte diferite unele de altele pentru a evita confuzia atunci cand acestia nu stiu ce instrument sa foloseasca si cand este nevoie de el in timpul navigarii prin naratiune. Si...
5. Cel mai important lucru : limbajul. Acesta este liantul cel mai eficient intre utilizator si personajele care populeaza naratiunea interactiva.
Al doilea invitat de marca al Conferintei privind Naratiunea Digitala Interactiva a fost Paul Mulholland, de la Insitutul de Studii Media din cadrul Universitatii Deschise din Marea Britanie.
Tema prezentata de acesta a fost total noua pentru mine : Naratiunea Interactiva si muzeele.
Foto: Naratiunea Interactiva si muzeele.
De fapt ideea principala prezentata de Paul este aceea ca Naratiunea Digitala Interactiva poate sa modifice semnificativ modul in care oamenii viziteaza muzeele. Elementul principal este : Naratiunea. De fapt, trebuie sa subliniez un lucru : totul tine de modul in care este definita naratiunea.
Daca acesteia i se ofera o deschidere mare, atunci conceptul de naratiune poate sa fie folosit in foarte multe domenii si in acelea in care nici cu gandul nu gandesti.
Pe langa naratiune, un alt concept/pereche trebuie sa fie modificat fundamental si anume vizitatorul.
Dar sa le luam pe rand :
Naratiunea. In muzee exista doua tipuri de naratiune, a sustinut Paul : una mare si una mica. Naratiunea mare se refera la exponatele pe care le ofera muzeul, iar cea mica se refera la vizitatori (nu la copii, ci la toti vizitatorii).
Exponatele muzeelor sunt privite ca naratiuni care pot sa alcatuiasca colectii permanente, colectii cronologice sau organizate tematic, altele sa fie monografii ale unor artisti sau colectii cu artistii care au fost influentati de un alt artist sau cu operele care au reactionat la creatiile unor artisti. Exponatele fiind naratiuni, ele alcatuiesc alte naratiuni.
Dar cum de un artefact, și, in general, un exponat, a ajuns sa fie inteles ca o naratiune ? Paul a explicat faptul ca un artefact poate sa fie un basorelief din perioada antica, de exemplu. Acesta spune o intreaga poveste despre infrangerea sau victoria unui rege sau descrie faptele de vitejie ale unui erou legendar. Dar si in perioada moderna sunt artisti care au pictat tablouri in serie si care reprezinta momente dintr-o descriere, adica dintr-o naratiune.
Dar nu numai seriile de tablouri pot sa fie considerate naratiuni, ci si picturile singulare. De exemplu, sunt picturi care reprezinta un cadru dintr-o actiune sau dintr-o poveste pe care publicul o cunoaste. Pentru a intelege va ofer ca exemplu tema Pieta, coborarea de pe cruce a trupului fara viata al lui Iisus. Acesta este un moment care face parte dintr-o naratiune pe care toti o cunoastem.
De fapt Pieta este doar o etapa dintr-o naratiune mai mare pentru ca are ceva in fata si altceva ii urmeaza.
Paul a mers mai departe si a aratat ca putem sa intelegem un tablou singular ca fiind o parte dintr-o naratiune si daca nu o cunoastem pentru ca o putem...inventa.
Da, putem, cu ajutorul imaginatiei, sa inventam noi insine o poveste si sa consideram ca tabloul pe care il privim este o parte dintr-o naratiune.
Vizitatorul. Naratiunile mici sunt legate de vizitatori, iar schimbarea fundamentala in acest caz este faptul ca si vizitatorul poate sa fie un artist, i se da acest drept, de a fi un potential artist. Acest lucru deriva si din ceea ce s-a spus putin mai sus, ca un vizitator poate sa inventeze o naratiune din care sa faca parte tabloul pe care il priveste.
De altfel, Paul a oferit o serie de exemple in care naratiunea devine foarte importanta pentru vizitatori. El a aratat ca unele muzee ofera povesti vizitatorilor pentru ca acestia sa interpreteze cat mai corect colectiile pe care le vad. Sau alte muzee ii incurajeaza pe cei care le trec pragul sa-si faca cate un selfi cu exponatele care le plac cel mai mult.
In alte cazuri, vizitatorii sunt incurajati sa povesteasca propriile impresii pe care le-au avut cand s-au dus in alte muzee si, astfel, sa faca legaturi intre ce au vazut si ce vad in muzeul in care se afla sau sa faca conexiuni intre diverse idei si temele de care sunt ei interesati.
In concluzie, Paul explica mai bine ce poate sa faca Naratiunea Digitala Interactiva pentru muzee :
Si anume : sa asigure tehnologii specifice care sa incadreze foarte bine naratiunile reprezentate de artefacte in muzee, sa combine intre ele marile naratiuni, micile naratiuni si asocierile care se fac cu ajutorul acestora, sa imbunatateasca naratiunea prin adaugarea de informatii noi care se gasesc in baze de date de pe internet sau din alte surse sau sa imbine in cele mai bune conditii diferitele experiente, bune sau rele, pe care le-au avut vizitatorii in alte muzee si, de asemenea, sa fie un gid pentru vizitatori prin experientele narative pe care acestia le au in timp ce viziteaza un muzeu.
In intampinarea a ceea ce a expus, mai mult teoretic, Paul, a venit cercetatorul David Traum de la Institutul pentru Tehnologii Creative din Playa Vista, California, Statele Unite ale Americii.
David Traum a prezentat un sistem digital care se bazeaza pe Naratiune Interactiva si care ofera publicului posibilitatea de a sustine o conversatie cu un autentic povestitor, este vorba despre un supravietuitor al Holocaustului.
Acesta a fost inregistrat cand spunea o serie de povesti privind experienta pe care a avut-o in acea perioada si suferintele prin care a trecut. Scopul acestui proiect este acela de a pastra, cat de mult este posibil, aceste marturii si a le reda intr-un dialog a acestui supravietuitor cu un numar cat mai mare de persoane. Tot acest proiect fiind integrat intr-un muzeu din Los Angeles dedicat Holocaustului.
David a explicat ca povestile acestui supravietuitor sunt, de fapt, raspunsurile lui la cele mai des intalnite intrebari care sunt adresate unor supravietuitori ai Holocaustului.
Inregistrarile au facute in cele mai bune conditii tehnice, iar acest supravietuitor a fost filmat folosindu-se un numar foarte mare de camere de filmat.
Rezultatul, a aratat David, este o imagine pe un ecran care poate sa raspunda, intr-un mod interactiv, unui public din fata lui. Astfel, nu mai este nevoie ca acest supravietuitor sa fie prezent, iar marturia lui va ramane vie si dupa ce el nu va mai fi alaturi de noi si va completa alte marturii, ale altor supravietuitori, in cadrul muzeului.
48 de referate complete, 13 in forma scurta si 9 demonstratii au completat cele 3 zile ale Conferintei Internationale privind Naratiunea Interactiva care a avut loc la Copenhaga, anul acesta.
Din 2010 Conferinta Internationala privind Naratiunea Digitala Interactiva merge in paralel si cu expozitie de arta interactiva de la care am surprins cateva imagini sugestive :
Concluziile finale ale celei de-a 8-a editii a Conferintei Internationale privind Naratiunea Digitala Interactiva sunt legate in primul rand de componentele acestui domeniu.
Naratiunea Interactiva reuneste, asa cum aratam si la inceput, practicieni, naratologi si artisti, dar, personal, am simtit nevoia extinderii acestui domeniu spre un alt camp, unul ceva mai profund uman care sa explice intreaga viata a omului prin intermediul Naratiunii Interactive.
Dar viitorul va stabili cu exactitate daca acest nou sens al Naratiunii Interactive va prinde viata sau va mai sta ceva timp, adormit.