„Călătoria” unui gravor de excepție: Mircia Dumitrescu
Deși lucrează mai ales cu pagina printată, pentru gravorul de excepție Mircia Dumitrescu a treia dimensiune e nelipsită.
Articol de Mihaela Helmis, 09 Iulie 2021, 12:55
Deși lucrează mai ales cu pagina printată, pentru gravorul de excepție Mircia Dumitrescu a 3-a dimensiune e nelipsită . Legându-și numele de marile cărți cu autori precum Ion Creangă , Mihai Eminescu , Ovidiu , Emil Botta, Rilke, Novalis, Goethe sau Hölderlin , acum , în anul 80 al existenței sale , artistul ni se înfățișează într-o ofensivă de excepție , cu 4 mari expoziții la București și la Sibiu.Ne oprim în expoziția intitulată ,”Călătoria”, titlu preluat de la poemul lui Nichita Stănescu ”La călătoriile lui Mirciiia”. Pentru a-i înțelege resorturile!
Audio:
În Sala „Theodor Pallady” a Bibliotecii Academiei Române din București e deschisă expoziția „Călătoria” – gravură, desen, sculptură, tapiserie, a artistului Mircia Dumitrescu, membru corespondent al Academiei Române.
„Călătoria” face parte din ciclul de expoziții care marchează opt decenii de la nașterea artistului Mircia Dumitrescu – şi se dedică părinților, Bălașa și Atanase Dumitrescu. Majoritatea lucrărilor expuse sunt realizate în ultimii cinci ani și sunt create în cicluri compoziționale bine definite, realizate cu diferite tehnici: gravură, desen, sculptură, tapiserie realizată de soția artistului.
Expoziții Mircia Dumitrescu, în perioada 2021-2022
La Muzeul Național Cotroceni din București: expoziția „Peisaj românesc cu oameni şi sfinți”, amplasată în spațiile brâncovenești, cu lucrări de grafică (gravură, desen), pictură și sculptură. Expoziția a fost dedicată memoriei bunicilor, Manda și Ion Dospina – erou prizonier al Marelui Război (1918).
La Muzeul Național Brukenthal din Sibiu e descvhisă expoziția „Dialogul tehnicilor” (gravură, desen, pictură, sculptură) dedicată profesorului Eugen Schileru și poetului Nichita Stănescu.Curatorul expoziției este Alexandru Chituță.
La Muzeul Național de Artă al României din București se va deschide miercuri, 6 octombrie 2021, expoziția „Perspective” (gravură, desen, pictură, sculptură, tapiserie) dedicată familiei artistului. O paralelă între lucrările de început și cele ale senectuții (în premieră vor fi expuse și lucrări de pictură în ulei). Expoziția va fi deschisă până în luna februarie 2022. Va fi lansat și al IV-lea album Mircia Dumitrescu, ce va fi publicat de Fundația Națională pentru Știință și Artă în 2022.
Mircia Dumitrescu
1941, 3 iulie, Căscioarele, Ilfov, fiul Bălaşei (născută Dospina) şi al lui Atanase Dumitrescu. Între anii 1955-1959 urmează ciclul gimnazial la Liceul „Ion Neculce“ din Bucureşti. În perioada 1959-1965 urmează cursurile Institutului de Arte Plastice „Nicolae Grigorescu“. Profesori: Vasile Kazar, Eugen Schileru, Horia Teodoru, Gheorghe Ghiţescu, Stelian Panţu, Petre Achiţenie. Din 1965 până în 1978 este profesor de desen la Liceul Nr. 6 din Bucureşti, luându-şi definitivatul în 1968, gradul II în 1971, şi gradul I în 1975. În 1967 devine membru stagiar al Uniunii Artiştilor Plastici din România şi în 1969 – membru definitiv. În 2006 devine membru al Uniunii Gravorilor şi Litografilor Maghiari, Budapesta, Ungaria.
Între anii 1975-1990 este secretar al secţiei de grafică al U.A.P. din România. Din anul 1979 până în anul 1989 – desenator artistic la Editura Sport-Turism din Bucureşti. Din 1990 – lector universitar la Academia de Artă din Bucureşti, catedra de grafică. Între anii 1991-1993 – conferenţiar şi din 1993 până în 2011 – profesor universitar titular. În anul 2005 devine doctor în arte vizuale, cu lucrarea Invenţia oculocentrică sau ispitirea Sfântului Antonie. În perioada 1990-2008 este şeful catedrei de grafică şi membru al Consiliului Profesoral al Facultăţii de Arte Plastice al Universităţii Naţionale de Arte din București şi al Senatului.
În anul 2005 colaborează cu Academia Română la proiectul lansat de academicianul Eugen Simion pentru salvarea manuscriselor eminesciene, proiect iniţiat de Iorga, Perpessicius, Călinescu şi Noica. Propune pentru reeditarea acestora o formulă inovatoare de tipărire, realizată şi cu ajutorul unor tehnici digitale, prin care reproducerea manuscriselor lui Mihai Eminescu devine, în sfârşit, posibilă, instituind un reper cultural prezervat viitorilor cercetători şi colecţionari.