"Am auzit lumina...Hortus deliciarum"
Am auzit lumina...Hortus deliciarum - arta între aqua-alta venețiană și starea de distanțare socială.
Articol de Mihaela Helmis, 21 Aprilie 2020, 21:30
AUDIO: Documentar.
Atunci când în decembrie 2019, in pofida temutei aqua-alta , Victoria Zidaru , artist plastic de mare profunzime își așeza expoziția în Galeria Institutului Român de Cultură și Cercetare Umanistică de la Veneția , sigur nu se gîndea că pot să apară în cale noastră cumpene și bariere mult mai mari.
Documentarul pe care vi-l propun este, împreună cu expoziția intitulată Hortus Deliciarum , o incercare de a ne vedea starea de izolare din aceste zile din altă perspectivă.
Titlul expoziției, “Hortus Deliciarum” este inspirat de muzica medievală a sfintei Hildegard von Bingen (1098-1179).
Intenția Victoriei Zidaru a fost acea de a se adresa sensibilității publicului recurgând la participarea tuturor celor 5 simțuri.
Cu contribuția acestora se activează în spirit, crede artista, capacitatea de retrăi starea paradisiacă de la originea speciei umane, stare către care umanitatea tânjește. Pentru aceasta, în expoziția de la Veneția, au fost folosite lucrări parietale cu broderie pe pânză, instalații cu elemente din ierburi și mirodenii, proiecții video, muzică.
Tema „paradisului pierdut”, ce se regăsește în textele marilor poeți ai lumii și în armoniile sublime ale muzicii religioase și laice, medievale, renascentiste, baroce și moderne, este încă foarte actuală, fiecare artist năzuind la recreare spațiului ideal al viselor.
Instalația centrală a fost formată din 9 cordoane din ierburi uscate, lungi de 13 m, care au traversat sala Galeriei pe orizontala ei, pornind de la înălțimea peretelui din stânga până la înălțimea peretelui din dreapta. Între cordoane s-a creeat o distantă optimă pentru ca sala să poată fi traversată de vizitatori. Acest râu vegetal trimite la „râul vieții”.
El are ca suport scenografic vegetația în care cuplul mitic al vârstei de aur și-a început și a continuat experiența senzorială a existentei umane.
S-a făcut, în expoziție, o trimitere punctuală la cele 4 râuri care traversau spațiul edenic și, nu în ultimul rând, la Canal Grande, ca simbol modern al traversării Acheronului, al exercițiului trecerii de la o lume la alta: în fapt o simbolistică sau o matrice a fiecărei imagini de fluviu sau râu prezent in aproape fiecare așezare umană nu doar de la noi.