Viitorul UDMR după schimbarea liderului
Invitaţi la emisiunea "Actualitatea în dezbatere" au fost Attila Korodi, Bogdan Niculescu Duvăz, Sulfina Barbu şi Teodor Meleşcanu.
Articol de Alexandra Andon, 28 Februarie 2011, 16:35
Realizator: Congresul UDMR de la sfârşitul săptămânii trecute a însemnat o schimbare de lider şi de generaţie la conducerea Uniunii. Sala din Oradea a atras toţi liderii de partide parlamentare din România.
I-am văzut aşezaţi în primele rânduri pe Emil Boc, Victor Ponta şi Crin Antonescu. A fost, poate, primul congres al unei formaţiuni politice din România la care s-a înregistrat o asemenea participare completă la vârf.
Dar alegerea noului preşedintele Kelemen Hunor este doar o schimbare de generaţie la conducerea UDMR. Se schimbă ceva şi în relaţiile politice dintre partidele parlamentare de acum încolo. Tema ediţiei de astăzi, invitaţii ediţiei: domnul Korodi Attila UDMR, preşedintele Comisiei de Politică Externă din Camera Deputaţilor. Bună ziua, bine aţi venit în studiou.
Audio: Invitaţii emisiunii Korodi Attila, Bogdan Niculescu Duvăz şi Sulfina Barbu.
Korodi Attila: Bună ziua, bine v-am găsit.
Realizator: Domnul deputat Bogdan Niculescu Duvăz, PSD, purtător de cuvânt al Grupului Deputaţilor PSD. Bună ziua. Bine aţi venit.
Bogdan Niculescu Duvăz: Bună ziua.
Realizator: Şi prin telefon vor fi împreună cu noi preşedinta Organizaţiei de Femei a PDL, Sulfina Barbu şi vicepreşedintele PNL teodor Meleşcanu. Încep cu domnul Korodi Attila. UDMR va purta negocieri cu PDL pe priorităţi legislative? Care vor fi acelea?
Korodi Attila: Sigur, va purta şi nu numai pe priorităţi legislative pe anul acesta ci ce se va întâmpla până la sfârşitul mandatului normal, de 4 ani pe care le avem în faţ. Şi priorităţile vor fi în trei direcţii importante: unul care deja se ştie, este vorba de legea minorităţilor. În al doilea rând, dar în al doilea capitol va fi propuneri din partea noastră cu privire la acte normative, decizii guvernamentale care să aducă un aport şi o dinamică mai mare în economie şi să reintre în economia în funcţiune după ce în zona publică au fost făcute ajustări.
Şi în al treilea rând, al treilea mare capitol, dar nu al treilea rând sigur vor fi încă discuţii foarte ferme cu privire la descentralizarea câtorva instituţii importante care trebuie să continue, este un lucru normal şi este şi binevenit în condiţiile în care este nevoie ca deciziile să ajunge cât mai aproape de cetăţeni.
Realizator: Când aţi spus sfârşitul, o precizare aş dori, sfârşitul mandatului normal de 4 ani vaţi referit la mandatul parlamentar sau înţelegeţi implicit şi mandatul guvernului?
Korodi Attila: Mandatul de 4 ani parlamentari şi cum la ora actuală coaliţia de guvernământ mandatează un guvern să lucreze, mandatează pe această perioadă. Desigur, în discuile acestea vor intra şi foarte multe alte elemente cu privire la capacitatea de guvernare, la capacitatea de a duce la bun sfârşit câteva decizii foarte importante.
Şi atuncea toate acestea deja ajung şi la întrebările dacă guvernul în forma actuală, într-o altă formă, cu un premier actual, cu alt premier, trebuie să meargă mai departe. Dar aicea acestea vor fi discuţii direct cu partenerii noştrii de guvernare.
Realizator: Iar cu opoziţia ce fel de dialog veţi purta: negocieri, consultări, ori cum se va numi acela?
Korodi Attila: Va exista dialog. De ce va exista? Pentru că noi credem şi întotdeauna am crezut că indiferent în ce poziţie de aflii, în opoziţie sau la guvern trebuie să porţi un dialog cu cei mai importanţi factori politici, jucători politici, partide politice, şi în orice situaţie în care am aflat noi am lucrat lucrul acesta, chiar şi în condiţii în care câteodată partenerii de guvernare erau mai puţini dispuşi să facă lucrul acesta.
Deci este nevoie pentru că trebuie să admitem, când vorbim de România vorbim nu numai de proiecte pe 4 ani de zile ci vorbim de-a dreptul de o perspectivă mai lungă a ţării şi de decizii care pot să influenţeze pe termen lung dezvoltarea ţării. Şi atunci întotdeauna trebuie să existe un dialog. Asta nu înseamnă că ieşti partener, înseamnă că dialoghezi pe beneficiul dezbaterilor politice şi a deciziilor politice.
Realizator: Domnule Bogdan Niculescu Duvăz PSD şi Uniunea Social Liberală vor avea negocieri, discuţii, consultări cu UDMR pentru a-i încerca să-i convingă să iasă de la guvernare?
Bogdan Niculescu Duvăz: Doamnă nu ştiu dacă pentru a-i convinge pentru că UDMR va decide singuri dacă e cazul să rămână în această coaliţie sau nu. Deocamdată şi prin prezenţa domnului coleg aicea îşi exprimă în continuare stabilitatea, să zicem, în majoritatea guvernamentală. Dialog vom purta cu UDMR. Eu cred că acest dialog este necesar.
Decizia, spuneam, că e a dumnealor pentru că la ora asta mai mult de 80% din populaţie exprimă în mod clar sentimentul că drumul actualei guvernări este un drum greşit şi asta înseamnă cu siguranţă între ei se află şi populaţie minoritară, populaţie de origină magiară, pentru că şi acolo există cu siguranţă pensionari, şi acolo există bugetari, că şi acolo există oameni nemulţumiţi de scăderea veniturilor şi de pierderea unor locuri de muncă şi oameni nemulţumiţi de situaţia economică.
Eu sunt convins că pentru UDMR este o prioritate problema, până la urmă, care o prezintă ca pilon în programul dumnealor populaţiei de origine maghiară, problema autonomiei într-un fel sau într-altul, dar sunt convins în acelaşi timp că aceste priorităţi care privesc pe toţi cetăţenii de orice fel de etnie şi majoritar şi minoritar, îşi vor spune cuvântul. Şi aicea decizia dânşiio vor lua după ce vor consulta în continuare, î. afară de acest congres care a avut loc acum, care a făcut o succesiune de conducere la vârf, vor consulta în continuare probabil populaţia pe care o reprezintă.
Realizator: Simţiţi o pierdere de popularitate în rândurile propriului electorat?
Korodi Attila: Trebuie să fim foarte sinceri. Ceea ce s-a întâmplat în ultimul an de zile şi în ultimii doi ani de zile, în general, a creat clar o nemulţumire a cetăţenilor, pentru că ei resimt această criză şi toate deciziile publice şi în bugetul familiei, dar, pe de altă parte, există şi un dialog cu comunitatea maghiară care este într-un fel puţin diferită de ceea ce regăsim în dialogul societatea românească-politica românească, pentru că este mult mai apropiată şi mult mai punctuală decât se vede pe televizor.
Există nemulţumire. Pe de altă parte, prin acest dialog se şi observă şi este şi aşteptare de perspectivă şi de ieşire şi atunci noi ne bazăm foarte mult pe lucrul acesta şi de a explica care sunt limitele până la care putem să mergem cu actuala guvernare ca să aducem un beneficiu pentru ei, pentru cetăţenii din comunitatea maghiară, dar în general pentru cetăţenii români. Şi prin acest dialog definim noi ceea ce facem.
Dar un lucru doresc să răspund dlui Duvăz. Să nu se aştepte de la UDMR un lucru... UDMR, înţeleg că, cum zicea cineva, este mireasa ş.a.m.d. Este o formaţiune politică cu 7%, care nu poate să rezolve toate problemele României, dar întotdeauna am fost, cred, o forţă politică serioasă şi am tamponat excesele şi am reuşit, prin deciziile la care am participat, să împingem într-o direcţie bună în orice guvernare am fost. Desigur, sunt momente în care şi noi trebuie să spunem da sau nu şi acestea s-au văzut de foarte multe ori.
Dar eu cred că într-un fel şi opoziţia trebuie să demonstreze că are această capacitate pentru că, în momentul în care UDMR cumva decide că nu are încredere în eficienţa acestei guvernări actuale cu coaliţia formată, nici opoziţia PSD-PNL nu va avea altă abordare decât una foarte pragmatică, care este capacitatea de a guverna şi de a duce la bun sfârşit decizii publice sub beneficiul oamenilor.
Realizator: Aţi spus aşa: că trebuie să vedeţi care sunt limitele până la care se poate merge cu actuala guvernare. Când aţi spus limitele, la ce vă gândiţi?
Korodi Attila: La capacitatea de a guverna, la a aduce...
Realizator: E şubrezită capacitatea asta?
Korodi Attila: Vedeţi, nu cred că trebuie să ascundem că sunt momente în care în parlament există o neseriozitate din partea formaţiunilor politice şi anumită abordare nu poate fi dusă la capăt numai cu tergiversarea a două, trei zile, o săptămână, pentru că câţi oameni lipsesc... Da, este şi chiar în noiembrie, dacă vă aduceţi aminte, noi am spus foarte ferm: trebuie să demonstreze fiecare forţă politică că participă serios la guvernare şi nu guvernul face treaba, ci şi parlamentul aduce un rol, pentru că parlamentul a mandatat guvernul.
Dacă mecanismele acestea nu funcţionează, nci guvernul nu poate funcţiona şi atunci ies lucruri care sunt pe jumătate de măsură, care sunt cele mai grele şi care fac cel mai rău ţării, dacă faci jumătate de măsură.
Realizator: Dacă aţi văzut care sunt aceste trei priorităţi ale UDMR, cu care aţi fi de acord, pe care le-ar susţine PSD, eventual în parlament? Va fi acesta, să zicem, momentul trecerii legii statutului minorităţilor, un moment în care se va clarifica cine poate colabora cu UDMR şi cine nu?
Bogdan Niculescu Duvăz: Eu nu cred că e o licitaţie aici sau nu cred că trebuie să facem o licitaţie pe problema legii minorităţilor, adică care dă mai mult, ca să zic aşa, că nu cred că ăsta este scopul. Ceea ce spuneam - şi cu seriozitate de altfel eu apreciez totdeauna, inclusiv astăzi, cu ocazia întâlnirii noastre, pe dl Korodi Attila şi seriozitatea cu care abordează temele impune şi nici eu nu vreau să trec nimic în derizoriu.
Eu spuneam doar că România are un moment de evoluţie sau de involuţie, nu ştiu cum s-o spun, din punctul de vedere al vieţii social-economice şi că acest lucru e un lucru important şi asupra lui vom discuta cu UDMR şi vom găsi poate soluţii împreună pentru o perspectivă mai apropiată decât alegerile la termen, despre asta poate fi vorba.
Am spus poate. Până la urmă decizia le aparţine. Sigur, dânsul spune: avem 7%, nu noi rezolvăm problemele României, cu alte cuvinte, noi suntem chemaţi de fapt să rezolvăm cu 7% problema celor 7% sau 6%...
Korodi Attila: Nu neapărat, dar avem o capacitate limitată de a influenţa deciziile. ogdan Niculescu Duvăz: Categoric da, dar în momentul ăsta, acest 7%, reprezintă balansul evident şi clar între actuala putere, cu formula ei guvernamentală, cu abordarea ei de politici guvernamentale, repet cu o lipsă de încredere în guvernare din partea cetăţenilor, exprimată masiv la toate sondajele de opinie şi opoziţia care, fără îndoială, şi aveţi dreptate, dacă vrea să poarte o discuţie serioasă trebuie să vină cu un proiect solid să-l pună pe masă, să spună noi vrem să facem asta, asta şi asta - de altfel există aceste schiţe de proiect, cel puţin - au fost deschise deja discuţiile - noi vrem să facem asta, dacă vreţi să vă alăturaţi acestui proiect, putem merge împreună mai departe.
Bogdan Niculescu-Duvăz: Evident, sigur, nu vom putea să nu ţinem cont şi de priorităţile formaţiunii UDMR sau, dacă vreţi, şi a cetăţenilor, până la urmă, pe care îi reprezintă cetăţenii de etnie maghiară.
Realizator: Va fi un moment critic în parlament angajarea răspunderii guvernului pentru modificările la Codul Muncii, domnule Bogdan Niculescu-Duvăz?
Bogdan Niculescu-Duvăz: Va fi un moment critic în momentul în care...ştiţi ce e critic, doamnă, critic e abuzul de asumări de răspundere. Noi am avut o perioadă în care s-a escaladat acţiunea de legiferare guvernamentală prin ordonanţe de urgenţă.
Realizator: Prin ordonanţe şi ordonanţe de urgenţă.
Bogdan Niculescu-Duvăz: Ea a început masiv în 2000. Eu nu spun că atunci au început ordonanţele..., în '96, scuzaţi-mă, dar ţin minte, mai ales că atunci răspundeam de relaţia cu parlamentul ca ministru şi am avut chiar o altercaţie destul de aspră în epocă cu primul ministru de atunci, poate că o fi rămas undeva consemnată pe stenogramele, care nu sunt publice ale guvernului, dar, după abuzul ăsta de ordonanţe care a fost escaladat tot timpul, datorită şi ocaziei că trebuia să intrăm în UE, că trebuia să legiferăm mult şi repede, acum, din diverse alte motive, dar în primul rând din cauza unei, până la urmă, a unei majorităţi nu întotdeauna coezive, cu o anumită şubrezenie pe care şi domnul Korodi o recunoaşte aici, cu anumite oscilaţii, să zicem, nu programatice, ci de comportament, până la urmă, guvernul alege calea asumării răspunderii în care spune, cu alte cuvinte, nu o să aveţi voi îndrăzneala să ne daţi pe noi jos, că pierdeţi guvernarea. Aici, există şi un viciu al Constituţiei, nu intru în detalii, la noi asumarea nu se votează pentru, se votează împotrivă, deci dacă un guvern îşi asumă răspunderea, ar trebui ca...
Realizator: Dacă trece moţiunea de cenzură sau...
Bogdan Niculescu-Duvăz: O majoritate să-şi asume această, hai să zicem, asumare guvernamentală, ori la noi e invers. Opoziţia trebuie să reuşească să răstoarne guvernul. Sigur, este un moment de cumpănă. Va fi o presiune publică probabil suficient de mare şi din stradă. Noi suntem împotriva unor lucruri extrem de semnificative din modificările astea.
Eu nu cred, de exemplu, şi spun un singur lucru că e normal ca în momentul în care se schimbă rolurile, angajatul dat afară să fie obligat ca în instanţă să probeze că a fost dat afară legal, ceea ce lui îi este foarte greu, în timp ce angajatorul nu are nici o obligaţie, până acum fiind problema angajatorului să dovedească că cel dat afară merită să fie dat afară, ca să dau doar un singur exemplu. Sunt şi multe altele care pot fi discutate. O să fie un moment de cumpănă, până la urmă, aşa cum sunt moţiunile de cenzură.
Realizator: Domnule Korodi Attila, cum vedeţi acest moment al angajării răspunderii guvernului pe Codul Muncii şi al posibilei moţiuni de cenzură? E posibil să se aplice din nou modelul brevetat la ultimele moţiuni de cenzură şi parlamentarii puterii să nu voteze deloc?
Korodi Attila: Nu s-a pus încă în discuţie, dar poate să fie şi aceasta o decizie a grupurilor parlamentare, cum de fiecare dată grupurile au decis independent acest lucru. Pe de altă parte, pentru că nu cunosc textul final, sincer...
Realizator: Abia astăzi a fost finalizat în guvern.
Korodi Attila: Aştept să vină şi să le avem la îndemână, pentru că sunt convins că sunt lucruri care sunt bune şi trebuie să vedem dacă sunt şi scăpări sau exagerări în noul Cod al Muncii. Eu cred că pentru premierul Boc nu atât Codul Muncii va fi momentul critic, cât apropierea PDL de congres, pentru că atunci PDL va decide anumite lucruri importante cu privire la perspectiva politică şi perspectiva guvernamentală.
Cu Codul Muncii care, până la urmă, dacă ne uităm înapoi, este dezbătută de mai mult de jumătate de an de paretenerii sociali, trebuie să vedem acum guvernul ce text a adoptat şi ce conţine exact sunt convins şi ceea ce va fi foarte interesant, aici, vor fi dezbateri nu numai pe principii generale, cât şi pe culori politice, social-democraţi, abordarea de dreapta, ş.a.m.d., pentru că sunt şi viziuni diferite pe tema aceasta.
Realizator: Este împreună cu noi prin telefon şi doamna Sulfina Barbu, deputat, preşedinta Organizaţiei de Femei a PDL, bună ziua, doamnă, şi vă mulţumim.
Sulfina Barbu: Bună ziua, dvs., radioascultătorilor şi invitaţilor.
Realizator: Doamnă Sulfina Barbu, la întâlnirile de săptămânile trecute cu grupurile parlamentare ale PDL s-a lăsat să se înţeleagă că va depinde de Congresul UDMR şi de felul în care va fi aleasă conducerea UDMR şi felul în care va continua formula guvernamentală.
Este aşa şi dacă da, când se va lua o decizie într-un fel sau altul? ulfina Barbu: Nu este deloc aşa, pentru că noi am privit alegerile din UDMR cu foarte mult respect. Amintesc aici că PDL nu a avut nici un fel de preferinţă, deoarece orice partid când are alegerile interne, îşi alege conducerea pe baza opţiunilor membrilor de partid şi nu pe baza unor opţiuni din afară, din alte partide politice.
Indiferent de cine ar fi ieşit preşedinte al UDMR, respectul PDL era egal, dar, astăzi, noi discutăm de obiective comune între UDMR şi PDL, deci, dacă noi nu am avea puncte în comun, sigur nici nu ar fi fost UDMR alături de noi la guvernare şi nici nu ar fi continuat şi nu am fi discutat astăzi semnarea unui protocol în coaliţie cu toţi partenerii de guvernare.
Sulfina Barbu: Dar fiind întrebarea adresată în mod special, referitor la UDMR, eu vă spun că avem puncte comune. Suntem partide care suntem împreună şi în Uniunea Europeană, suntem împreună şi în România şi avem viziuni comune.
Aş vrea să dau câteva exemple pe care le spunea şi domnul deputat Attila Korodi. Lupta împotriva corupţiei şi a evaziunii fiscale, obiectiv comun PDL-UDMR şi obiectivul întregii coaliţii. Asumat: flexibilizarea pieţei forţei de muncă în vederea creşterii competitivităţii este obiectiv comun al partidelor din coaliţie.
Redurea numărului de impozite este un alt obiectiv comun şi sunt lucruri care ne unesc, nu declarativ ci doctrinar şi ca obiective asumate în domeniul guvernării într-o perioadă în care au fost necesare foarte multe reforme profunde şi vedem că rezistenţa la reformă este extraordinar de mare, lucru amintit şi de domnul Korodi.
Realizator: Cam când credeţi că...
Sulfina Barbu: Din acest motiv aş spune, dacîmi permiteţi, că au fost multe asumări şi mai este necesară această procedură şi pe Codul Muncii. Când vine opoziţia şi spune că vream, are o cu totul şi cu totul altă viziune, că nu vrea să modifice nimic, chiar dacă suntem pe un Cod al Muncii adoptat în 2003 înainte de a deveni membru în Uniunea Europeană, dumnealor spun: nu vrem să schimbăm nimic. Viziunea noastră este de dreapta, de sprijinirea mediului de afaceri, de flexibilizarea forţei de muncă, în egală măsură apărând drepturile angajatorului şi angajaţilor. Aceasta este....
Realizator: În ce măsură este acesta un argument pentru angajarea răspunderii câtă vreme aveţi majoritate în Parlament, această coaliţie are majoritatea în parlament?
Sulfina Barbu: Plecând de la o experienţă pe legea eudcaţiei pot să vă spun că este un argument foarte serios. Am văzut o lege a educaţiei care a intrat în proceduri parlamentare, care din păcate la Senat, acolo unde majoritatea este mai şubredă decât în Camera Deputaţilor, practic avem unul sau două voturi în plus, lucrurile s-au impotmolit.
Pentru a evita tergiversarea adoptării cu ani de zile a unui Cod al Muncii atât de necesar, astăzi decizia a fost luată în unanimitate în coaliţie, nu a fost doar propunerea PDL. Şi mai vreau să subliniez un lucru.
Din acest moment de asumare parlamentarii pot să vină cu propuneri de amendamente, deci intrăm într-o procedură în care parlamentarii şi înainte de asumare au avut puncte de vedere, iar acum pe textul final pot să vină cu amendamente. Dacă amendamentele sunt în spiritul reformei Codului Muncii ele sigur vor fi preluate de către guvern.
Realizator: O ultimă întrebare. Cam când credeţi că va fi definitivat şi semnat acest protocol în coaliţie? ulfina Barbu: Va fi semnat, din câte ştiu eu, în cursul acestei săptămâni, miercuri va fi semnat protocolul coaliţiei cu siguranţă. În aceste condiţii este clar că sunteţi de acord, deja există o decizie luată în PDL în legătură cu priorităţile pe care le-a formulat UDMR şi cu termenele pe care le-a formulat?
Sulfina Barbu: PDL, eu nu am încă în faţă detaliile pentru a vă spune exact, dar toate au fost discutate în coaliţie şi partidele din coaliţie au avut posibilitatea să vină cu observaţii. Când semnăm un protocol ne asumăm şi nişte termene precise şi obiective comune.
Realizator: Vă mulţumesc foarte mult. Este împreună cu noi şi vicepreşedintele PNL, domnul Teodor Meleşcanu. Bună ziua. Vă mulţumim frumos.
Teodor Meleşcanu: Bună ziua dvs şi ascultătorii dvs.
Realizator: Preşedintele PNL spunea la congresul UDMR, "lucrurile nu pot continua aşa, vă spun că putem mai târziu şi mai greu să schimbăm această situaţie, fără UDMR în 2012. Putem să o facem mai trainic cu UDMR. Asta dorim, decizia e a dvs". Dânsul se adresa congresului UDMR. E cumva o ofertă 'to take or to live' o luaţi sau nu?
Teodor Meleşcanu: Nu, este o manieră foarte elegantă de a spune colegilor de la UDMR că au alături de partidele politice româneşti au şi ei responsabilitatea pe care trebuie să şi-o asume, a impactului pe politicile guvernamentale le au asupra populaţiei. Şi evident că se poate face mai bine dacă au o anumită decizie sau poate să dureze agonia mai mult şi dificultăţile mai mult timp.
Nu este vorba de o punere în întârziere, că dacă nu este acum nu se mai poate. Este pur şi simplu o chestiune deschisă, iar faptul - din punctul meu de vedere - că UDMR a insistat asupra introducerii într-un protocol de guvernare a unor măsuri cu caracter economic dovedeşte că ceea ce a spus preşedintele Antonescu este bineînţeles şi la nivelul conducerii UDMR.
Realizator: În ceea ce priveşte celelalte priorităţi ale UDMR, cele care au fost formulate public, are PNL deja o atitudine formată în legătură cu legea statutului minorităţilor, cu descentralizarea instituţiilor importante?
Teodor Meleşcanu: Nu trebuie uitat că legea privind statutul minorităţilor a fost introdusă în parlament pe vremea guvernării trecute, din care am făcut parte şi ideea a fost susţinută şi de noi la fel ca şi descentralizarea, ca partid liberal.
Evident că suntem fermi susţinători ai unui proces de deconcentrare a activităţilor politce, economice şi administrative, dar de la nivel central la nivel local. Deci fără îndoială că există, cum spunea doamna Sulfina Barbu, foarte multe puncte comune între PNL şi UDMR şi din acest punct de vedere.
Realizator: V-aţi dori un dialog cu UDMR şi dacă da, pe ce teme?
Teodor Meleşcanu: Da, bineînţeles. Dialogul ni-l dorim, în primul rând, cel mai important dialog pentru noi este acela de constituire a unei noi majorităţi care să fie capabilă să vină cu un program real de relansare economică a României.
Realizator: Cât mai curând sau pe termen lung, după alegerile din 2012?
Teodor Meleşcanu: Vă spun foarte deschis şi dvs. şi celor care ne ascultă: pentru noi cel mai comod lucru este să aşteptăm ca PDL să scadă în continuare în sondaje până la limita intrării în parlament, cum probabil se va întampla şi să ne bucurăm noi că am câştigat alegerile viitoare.
Cred că este o atitudine iresponsabilă şi noi nu ne-o asumăm. Dorim din acest moment, de oricând este posibil ca lucrurile să se schimbe. Deci nu avem nici cea mai mică intenţie să aşteptăm şi să lăsăm să se acumuleze grijile, necazurile şi nevoile pe grumazul românilor, pentru ca noi să câştigăm alegerile viitoare. Nu acesta este obiectivul nostru.
Realizator: Vă mulţumesc foarte mult, domnule Teodor Meleşcanu. Revin la invitaţii din studio.
Korodi Attila: Un comentariu voiam să fac, o singură nuanţă. Problema guvernăii, problema premierului ş.m.d. nu de aceea a fost amanată, ca să vedem cine va câştiga preşedinţia UDMR, ci pur şi simplu /.../ că noi dorim să ne focusăm pe congresul UDMR, pentru că este o prioritate maximă şi toate discuţiile cu /../ coaliţie să înceapă după.
Realizator: Şi atunci acum, când vor reîncepe toate discuţiile legate de viitorul guvernului, viitorul acestui cabinet, când vă veţi clarifica poziţia, când o veţi afirma răspicat: vrem aşa, vrem premier aşa, vrem să continuăm altfel.
Korodi Attila: Deja principalele puncte de vedere noi le-am exprimat public. Eu cred că amasarea pe discuţii cu privire la un protocol care întăreşte colaborarea pe următoarea perioadă va însemna într-un fel şi aşezarea discuţiei cu privire la guvern în această perspectivă.
Dar, desigur după aceea vine altă perioadă, aceea a implementării protocolului şi a deciziilor comune care întotdeauna necesită o atenţie specială şi o reflecţie permanent în coaliţie, dacă merge bine sau nu.
Realizator: Pentru ultimele trei minute, câte au rămas din această emisiune, domnule Bogdan Niculescu Duvăz, în felul în care a fost conturat tabloul politic din momentul actual, în care UDMR pare că vrea să continue cel puţin o perioadă formula actuală de guvern, coaliţia, se va semna un protocol, ce va face opoziţia?
Bogdan Niculescu Duvăz: Nu, nu. Opoziţia nu are de făcut decât să-şi ducă drumul ei. Noi am constituit o formă de opoziţie unită prin Uniunea Social Liberală şi noi considerăm că oferta aceasta politică este valabilă în perspectivă.
Acum, eu o să recunosc că ceea ce spune domnul Meleşcanu este foarte adevărat. Opoziţia nu doreşte o victorie a la Pirus, adică ne trezim că după ce reuşim să câştigăm alegerile poate cu un procent semnificativ avem de reparat o grămadă de lucruri care s-au adunat în decursul anilor şi nu aceasta este dorinţa noastră.
Din cauza aceasta insistăm să găsim o formulă de a reconstrui încrederea într-o guvernare, guvernare care să aibă piloni principal opoziţia. Şi vom face eforturi în sensul acesta, eforturi susţinute probabil şi de opinia publică sau în orice caz apreciate într-un fel de opinia publică.
Asta vom face în viitorul an şi în viitorul parcurs de câteva luni. Acum, este semnificativ ca la ora aceasta majoritatea abia după un an şi ceva îşi găseşte ocazia să semneze un protocol de coaliţie de guvernare...
Realizator: Este cam târziu, domnule Korodi?
Attila Korodi: Nu. Aici cred că avem o neînţelegere.
Realizator: Atunci foarte pe scurt si pe rând.
Bogdan Niculescu Duvăz: Eu am spus doar că este semnificativ, dar este... are şi o anumită semnificaţie de natura măsurării colaborării de acum încolo , pentru că după ce va fi semnat un asemenea protocol, coaliţia de guvernare nu va mai merge din aproape în aproape şi mai vedem noi, ci va avea nişte repere faţă de care va răspunde şi public şi vor răspunde şi faţă în faţă unii contra altora.
Realizator: Domnule Korodi Attila?
Korodi Attila: Acest document este normal ca după un an de zile de guvernare în care s-a semnat un document de guvernare, program de guvernare, să fie reanalizată din nou, ajustată şi definită foarte bine pe perspective de timp ce faci în perioada următoare. Este normal.
Realizator: Fac parte aceste priorităţi din programul de guvernare sau sunt o anexă la programul de guvernare?
Korodi Attila: În general fac parte, de exemplu legea minorităţii este în programul de guvernare, dar elementele economice atât de aplicate nu pentru că era cu un an de zile înainte, care era o altă situaţie reală din România.
Realizator: Mulţumesc foarte mult tuturor invitaţilor ediţiei de astăzi a "Actualităţii în dezbatere". Punem punct aici ediţiei noastre.