Tranzacționarea prietenilor virtuali
Comentariu de Dan Carp
16 Septembrie 2011, 11:51
Pe unul dintre site-urile de licitații online a apărut o afacere mai puțin obișnuită, după cum semnalează revista Capital. Un internaut român vinde... fani pe Facebook. Vrei să ai o mie de fani în plus pentru pagina ta, te costă 250 de lei; 5000 de fani, 1100 de lei, 10000 de fani, 2000 de lei. Oferta este cât se poate de reală. La fel, se laudă vânzătorul, și fanii.
Cine ar vrea să dea însă o mică avere pentru o grămadă de prieteni virtuali, în afara persoanelor cu un grav complex de inferioritate? Oferta nu e atât de absurdă precum pare, și se adresează mai ales companiilor care doresc să atragă clienți. Vânzătorul de prieteni virtuali explică de ce utilizarea rețelelor sociale poate fi cea mai eficientă modalitate de a interacționa cu potențialii clienți. Dintr-o mie de prieteni noi pe Facebook, s-or găsi câțiva care să fie interesăți de produsul respectiv. Scopul cumpărării de prieteni este creșterea numărului de persoane interesate de brand-ul companiei. Contează și calitatea prietenilor: vânzătorul se laudă că toți fanii virtuali au în spate persoane reale, nu conturi-fantoma. Mai mult, toți sunt români, ceea ce înseamnă ca nu îți irosești banii pe prieteni care nu o să ajungă niciodată să vadă produsul tău.
Însă dă rezultate aceasta rețetă? Mecanismul obținerii a 1000 de prieteni e destul de relevant. Vânzătorul recrutează persoane de pe site-uri speciale. În circa o lună, mii de utilizatori îți adaugă compania în lista de prieteni. Românul nu e primul care s-a gândit la aceasta afacere. Există firme specializate care îți vând prieteni pe Facebook, Twitter și YouTube și promit ca aceștia au exact profilul căutat, de la locație, până la vârstă și hobbyuri.
Însă e vorba, până la urmă, de persoane plătite să-ți fie prieten, și nimic mai mult. Experții în rețele sociale au o părere unanimă: în cazul în care o asemenea ofertă e reală, efectele sunt minimale. Un site australian specializat a făcut un experiment: a cumpărat o mie de fani – australieni – pentru pagina sa de internet. Marfa a lăsat însă de dorit. Fanii erau toți americani, deci inutili pentru afacere, nu prea lăsau mesaje și nu interacționau absolut deloc. Concluzia: cumpărarea de prieteni virtuali ajută doar la sporirea numerelor pe contul de Facebook, și nimic mai mult. Prietenii adevărați, oricât de învechit ar suna, nu pot fi cumpărați. În orice caz, nu pe câțiva cenți.