The New York Times ... pe bani
IT la inbox
23 Martie 2011, 13:25
Încă un ziar optează să ofere pe bani conţinutul său postat pe internet – The New York Times. Începând de luni, editura va introduce un concept complex de taxare a cititorilor.
The New York Times pare să meargă pe filozofia jumătăţilor de măsură – parcă ar vrea banii cititorilor, dar parcă nici nu ar vrea să fie perceput drept cărpănos de aceştia. Aşa că sistemul de abonamente digitale e destul de complicat de explicat.
Cei care au un abonament la ziarul pe hârtie primesc automat accesul la toate secţiunile şi articolele de pe varianta electronică. Cei care intră direct pe site pot citi lunar 20 de articole gratuit. Nu mi-e clar cum monitorizează ei acest trafic, pentru că dacă e pe bază de adresă de IP, sistemul poate fi păcălit foarte simplu. Cu atât mai mult – şi aici urmează partea cea mai interesantă – cititorii care ajung la articolele de pe siteul New York Times din motoarele de căutare, de pe bloguri, din platformele sociale tip Facebook şi Twitter pot citi articolul chiar dacă au atins limita lunară de 20 de articole. Până aici să zicem că e clar. Lucrurile se complică însă şi mai mult: dacă vrei să citeşti New York Times pe o tabletă gen iPad, plăteşti odată la patru săptămâni un abonament de 20 de dolari. Dacă vrei să citeşti publicaţia pe un telefon inteligent, plăteşti doar 15 dolari pe lună. Iar dacă vrei un abonament complet, care să includă computerul normal, tablete şi telefoanele inteligente, distracţia costă 35 de dolari la fiecare patru săptămâni. Şi cum probabil că cei mai mulţi cititori intră în această ultimă categorie, cam atât vor avea de plătit. E însă destul de greu de crezut că o vor şi face, dacă au atât de multe portiţe de scăpare la îndemână.