Taxa de autostradă
Comentariu de Dan Carp
27 Septembrie 2011, 12:59
Ministerul Transporturilor va concesiona întreținerea autostrăzilor. Firmele care se vor ocupa de asfaltarea și plombarea drumurilor, la rândul lor, vor trebui sa își recupereze cumva banii și astfel, va fi reintrodusă taxa de autostradă.
Ministerul nu mai are bani pentru mentenanța celor circa 350 de kilometri construiți deja și a înaintat un memorandum Guvernului în care solicită permisiunea de a începe licitațiile pentru concesionare, potrivit Mediafax. Cu cât se adună kilometrii construiți, cu atât mai mult ar costa și întreținerea lor, dar dacă se fac economii, au calculat oficialii, se pot construi noi tronsoane de autostradă.
Deocamdată nu se știe când se va introduce taxa, cat și cum vor plăti șoferii. Ministrul Anca Boagiu spunea la începutul lunii ca taxa va fi introdusă la finalizarea proiectelor aflate în derulare, ceea ce poate să însemne… nu prea curând. Ce sistem va fi introdus și care va fi prețul, ar depinde și de firma care asigură mentenanța. În unele state europene se folosește vinieta, în altele sunt taxate doar mașinile mari. Pe Autobahn-ul nemțesc, de exemplu, există un sofisticat sistem doar pentru camioane, care sunt urmărite prin GPS și taxate la kilometru. Chiar și țările cu un număr comparabil de kilometri de autostradă cu România au introdus un sistem de taxare, un exemplu în acest sens fiind Polonia. Unde autostrada e gratis, banii pentru mentenanța se găsesc în prețul benzinei.
Șoferii care cer de ani de zile autostrăzi, dar nu s-ar fi gândit niciodată că accesul ar putea fi contra cost, mai trebuie sa știe ca enervanta taxa e o invenție cam de când lumea. Primii oameni despre care se știe ca se încolonau cuminți în fata chioșcurilor de la capătul drumurilor și își cautau mărunțiș prin buzunare, au fost asirienii, în urmă cu vreo trei mii de ani. De atunci încoace nu s-a inventat un drum care să se repare gratis.