Sezonul de reduceri a început
Comentariu de Dan Carp
14 Ianuarie 2011, 13:02
Pentru mulţi români, cifrele cele mai importante din următoarea perioadă vor fi scrise cu roşu şi afişate în vitrine. Timp de trei luni este deschis sezonul de vânătoare de reduceri. E mai puţin cunoscut însă faptul că această perioadă nu este organizată după bunul plac al comercianţilor, ci este reglementată clar de lege. Potrivit Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorului, există două perioade oficiale de soldare: una între 15 ianuarie şi 15 aprilie şi o alta între 1 august şi 31 octombrie. Între aceste date, magazinele îşi pot alege un interval de timp de maximum 45 de zile, în care să scape de produsele sezonului încheiat.
Perioadele de reduceri sunt concepute doar pentru îmbrăcăminte şi articole sezoniere, potrivit legii. Legal, produsele scoase la vânzare la preţ mai mic nu pot răsări pur şi simplu pe rafturi. Poate fi redus doar ceea ce era oferit la vânzare în mod obişnuit. Comercianţii trebuie să se aprovizioneze din timp, cu cel puţin 15 zile înainte de perioada stabilită, şi nu au voie să reînnoiască stocul pe parcursul vânzărilor de soldare. E obligatoriu ca pe etichete să existe atât preţul vechi, cât şi cel nou. Mai mult, firmele trebuie să depună cereri la primărie pentru a putea aplica reducerile de sezon.
De ce există toate aceste reguli? Vânzarea în pierdere este considerată de autorităţi a fi împotriva regulilor concurenţei. În economie, conceptul se numeşte predatory pricing – preţuri de prădare. Reduci preţurile până falimentezi concurenţa care nu poate ţine pasul, după care le ridici din nou, exagerat de mult, de data aceasta. Este o teorie care nu a fost demonstrată în practică, dar de care ţin cont autorităţile din foarte multe ţări.
Regulile par un pic exagerate. Vitrinele magazinelor din România anunţă reduceri din prima până în ultima zi a anului, la orice produs posibil. Promoţiile pentru doar câteva produse, şi nu pentru întreg stocul, pot fi aplicate oricând pe parcursul unui an, fără ca autorităţile să fie informate. Există însă câteva reglementări şi pentru aceste promoţii din timpul anului: produsele nu pot fi vândute în pierdere, iar consumatorii trebuie să poată citi pe undeva celebra formulă: “Oferta este valabilă numai în limita stocului disponibil”.
Pe cumpărător îl interesează poate mai puţin aceste reguli şi faptul că este protejat de lege atunci când intră într-un magazin. Dacă pe undeva sunt afişate reduceri, se găsesc şi clienţi. Cărora nu le pasă neapărat dacă primăria a fost informată în prealabil sau nu.